طرح LEZ مخصوص پولدارها نیست/ فقط 25 صدم درصد خودروهای سواری تهران "قرمز" هستند

11:26 - 17 شهريور 1394
کد خبر: ۷۴۶۱۵
خبرگزاری میزان- معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران در توضیح اجرای طرح LEZ گفت: 61 درصد آلایندگی تهران بر اثر وانت‌بارهای کابراتوری است که 22 درصد از مجموع تعداد وانت‌بارها را در بر می‌گیرد.
61 درصد آلایندگی تهران بر اثر وانت‌بارهای کابراتوری استبه گزارش خبرنگار اجتماعی میزان، سید جعفر تشکری هاشمی در یکصد و هشتاد و یکمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران در ارائه گزارشی از طرح "ال ای زد" گفت: در سال‌های گذشته تهران از آلودگی رنج می‌برده و برای حل آن دستگاه‌های متفاوت هر یک مسئولیت‌هایی را داشته‌اند.
وی با اشاره به طرح پنج ساله توسعه، طرح کاهش آلایندگی و بحث‌های سلبی و ایجابی در این حوزه عنوان کرد: خودروهای فرسوده آلودگی بیش از تصور دارند و حداقل 40 گرم به ازای هر کیلومتر تولید الودگی دارد در حالی که خودروهای یورو 4 و 5 آلودگی بسیار کمتر از این دارند. همچنین موتورسیکلت‌های بنزینی تاثیر بسزایی در آلودگی شهر دارند، به طوری که هر موتورسیکلت به اندازه هشت خودرو آلودگی ایجاد می‌کند.
تشکری هاشمی با اشاره به مزیت خودروهای "هیبریدی" اذعان کرد: یکی از آلاینده‌های اصلی در شهر "آزبست" است که در سال‌های اخیر کم شده اما هر مقدار اندک از این آلاینده نیز غیر مجاز است و باید از چرخه حذف شود. در برخی موارد نیز شاهد کاهش چشمگیر برخی آلاینده‌ها همانند NO2 و SO2 بوده‌ایم.
معاون شهردار تهران با تاکید بر این که اندازه‌گیری سال‌های متفاوت بیان‌گر این است که در سال 81 تا 89 مونوکسید کربن آلاینده غالب بوده است، گفت: اکنون این آلاینده به صفر رسیده است. از سوی دیگر از سال 90 ذرات معلق زیر 2.5 میکرون آلاینده غالب بوده این در حالی است که این ذرات منشاء انسانی دارند. با بررسی این ذرات با شاخص  PPM 50 برای وضعیت سالم می بینیم که هیچگاه وضعیت پاک را در تهران مشاهده نکرده‌ایم.

معاون حمل و نقل شهرداری تهران با بیان این که 230 روز در سال 93 هوا سالم بوده است، عنوان کرد: در این سال 116 روز ناسالم داشته‌ایم.

وی ادامه داد: در مورد منابع آلایندگی در تهران باید گفت در مورد NO2 و SO2 منابع ساکن بیشتر این آلاینده‌ها را ایجاد می‌کنند اما بخارهای آلوده‌کننده بیشتر سهم خوردوها است. لذا 85 درصد از منابع متحرک آلودگی هوا را خودروها ایجاد می‌کنند.

تشکری هاشمی با اشاره به افزایش ذرات معلق با افزایش وزش باد گفت: در محیط پیرامونی ما ذرات معلق به علت نحوه کارکرد معادن و کاربری زمین‌ها جدی است. همچنین در مورد میزان گوگرد بنزین باید گفت در سال های 90 تا 92 وضعیت خوب نبود اما در سال 93 بهبود کیفیت نسبی در این حوزه ایجاد شد.

وی ادامه داد: در مورد بنزن نیز باید گفت در سال 93 به مطلولبیت در کاهش بنزن دست یافتیم اما در بنزین سوپر دو برابر بنزین‌های معمولی بنزن وجود دارد که باید این امر مورد توجه قرار گیرد. در این مدت همچنین در گازوئیل تا حدود هفت هزار PPM گوگرد موجود بود اما در سال 93 به طور متوسط به 50 PPM برای همه مدهای حمل و نقلی رسید.
تشکری هاشمی با اشاره به مصرف بیش از 9 میلیون لیتر روزانه بنزین در تهران گفت: در سال 93 وضع بنزین و گازوئیل بهبود یافته اما شهر از آلاینده‌ها همچنان رنج می‌برد.

وی با اشاره به طرح زوج و فرد و ارزیابی آن پس از چند سال اجرا عنوان کرد: با اجرای این طرح در ابتدای ماه های اجرای آن شاهد کاهش حدود 10 تا 20 درصدی ورود خوروها به محدوده طرح بوده ایم. اما بررسی آلاینده ها بیانگر کاهش بین تنها صفر تا 4 درصد کاهش آلاینده ها در برابر محدودیت 50 درصدی خودروها است.

معاون شهردار تهران ادامه داد: در مورد ثبت تخلف ورود به محدوده طرح زوج و فرد نیز شاهد این بودیم که روزانه 900 هزار خودرو با پلاک مجاز، 250 هزار به صورت غیر مجاز و 150 هزار پلاک غیر قابل خواندن به طرح وارد می‌شدند. به عبارتی 400 هزار خودور به صورت غیر مجاز وارد طرح زوج و فرد می‌شدند.

وی با بیان این که طرح زوج و فرد به صورت ناامید کننده‌ای اجرا شد، عنوان کرد: علی‌رغم کاهش ناچیز آلاینده‌ها شاهد تخلف بالا در ورود به طرح بودیم هر چند با اجرای این طرح 4.4 دهم درصد مونوکسید کربن و 2.1 درصد ناکس کاهش یافته است.

این مقام مسئول ادامه داد: با اجرای این طرح علی رغم این که هدف کنترل آلاینده‌ها بوده زمان سفر در درون طرح زوج و فرد 6 درصد کاهش یافته یعنی مسیر روان بوده است اما در پیرامون طرح زوج و فرد شاهد افزایش 38 درصد زمان سفر بوده‌ایم.

وی با بیان این که شاهد کاهش 5 درصد مصرف بنزین در ماه اول اجرای طرح بودیم، گفت: در ماه اول تغییرات زیاد محسوس نبود به گونه ای که افزایش آلودگی در 7 ایستگاه خارج از طرح و در 3 ایستگاه داخل طرح زوج و فرد از مجموع 22 ایستگاه مشاهده شد که 10 مورد در درون طرح و 12 ایستگاه خارج از طرح بوده است.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *