آقای اردوغان! شما مجرمید دیگران را متهم نکنید

10:05 - 17 شهريور 1394
کد خبر: ۷۴۵۳۸
خبرگزاری میزان-آقای اردوغان اگر وضعیت مشابهی مانند سوریه در ترکیه اتفاق افتاده بود و کشور شما هم درگیر چنین جنگی از سوی نیروهای تروریستی تکفیری شده بود، چه انتظاری از جمهوری اسلامی ایران داشتید؟
آقای اردوغان! شما مجرمید دیگران را متهم نکنیدبه گزارش سرویس بین الملل ، اگر ما هم در قبال شما مانند رفتار شما با سوریه برخورد می کردیم، منصفانه و عادلانه بود؟! برای لحظه ای هم که شده خود را و ملت ترکیه را به جای دولت و مردم سوریه قرار دهید،آنگاه شاید کمی از دردها و رنج هایی که مردم و دولت سوریه تحمل می کنند و عمده گرفتاری های آنها هم از سوی شما است، شما را به خود بیاورد و دست از حمایت از داعش و تکفیری های جنایتکار بردارید.

ترکیه که از پذیرش آوارگان جنگی سوریه امتناع می کند، ایران و روسیه را به خاطر حمایت از بشار اسد موجب بحران پناه جویی در اروپا کرده است.

رجب طیب اردوغان که اکنون یک دولت متزلزل را به خاطر شکست در انتحابات پارلمانی ترکیه تشکیل داده است، ایران و روسیه را متهم کرده که با حمایت از بشار اسد، موجب بحران پناهجویی در اروپا شده‌اند.

دولت اردوغان که از همان آغاز بحران سوریه به حمایت از تروریست های این کشور پرداخت، یکی از کشورهای منطقه است که باعث به وجود آمدن چنین وضعیتی در سوریه شده است.

حمایت های دولت ترکیه از داعش در 5 سال گذشته مردم سوریه را در وضعیت بحرانی قرار داده است و حتی دولت اردوغان از کمک رسانی به مردم مظلوم سوریه دریغ می کنند.

حتی به بهانه کمک پزشکی و دارویی به مردم سوریه تعداد زیادی آمبولانس که درون آنها با سلاح پر شده بود، وارد سوریه شد که برای نیروهای تروریستی تکفیری که علیه مردم و دولت سوریه می جنگند ارسال شده بود. فیلم ها و عکس های این کمک های انسان دوستانه! در شبکه های مختلف تلویزیونی پخش شد و رسوایی دیگری را برای دولت اردوغان رقم زد.

اقداماتی که دولت ترکیه علیه دولت و مردم سوریه انجام داده باعث انتقادات مردمی و دیگر احزاب این کشور شده است. اکثریت مردم ترکیه با سیاست های خصمانه اردوغان علیه بشار اسد مخالف هستند به همین خاطر در انتخابات پارلمانی این کشور مخالفت خود را نشان دادند و به احزاب رقیب حزب عدالت و توسعه رأی دادند تا اردوغان نتواند دولت خود را تشکیل دهد و اکنون تا زمان برگزاری انتخابات زودهنگام دولت موقت تشکیل شده است.

در این شکی نیست که درد و رنجی که اکنون مردم سوریه و حتی مردم عراق تحمل می کنند به خاطر سیاست هایی است که کشورهایی همچون ترکیه و عربستان در منطقه پیاده می کنند.

و اکنون که تعدادی از مردم بی گناه سوریه برای فرار از جنگی که مسبب اصلی آن کشورهای غربی و حامیان منطقه ای آن هستند، به سوی اروپا روانه شده اند، پروژه مقصر سازی چنین وضعیتی از سوی ترکیه علیه ایران و روسیه پیگیری می شود.

باید توجه داشت که اگر مردم سوریه اقدام به ترک وطن می کنند نه به خاطر اقدامات دولت بشار است بلکه به خاطر جنایاتی است که داعش علیه مردم این کشور انجام می دهد. نکته ای کخ حتی پوتین رئیس جمهور روسیه هم به آن اشاره کرد و گفت:سوری ها شهر و کاشانه خود را به دلیل وحشت از داعش رها می کنند زیرا داعش بر بخش های بزرگی از سوریه و عراق مسلط شده و بدترین جنایت ها را مرتکب می شود. پوتین گفت: مردم سوریه کشور خود را از ترس گروه داعش ترک می کنند نه دولت بشار اسد.

اکنون بسیاری از کشورهای غربی، آمریکا، سران کشورهای مرتجع عربی منطقه و ترکیه کمر همت بسته اند تا دولت بشار اسد را سرنگون کنند اما پس از گذشت 5 سال از آغاز بحران سوریه این اتفاق نیفتاده است. مهمترین دلیل آن هم این است که بشار اسد از حمایت های مردم خود برخوردار است که عمال مهم و اساسی در ماندگاری بشار اسد به عنوان رئیس جمهور در چنین شرایط بغرنجی است.

اگر هم ایران و روسیه از دولت و مردم سوریه حمایت می کنند، درک درست و محاسبه دقیقی است که آنها از شرایط و تحولات منطقه دارند. قدرت گرفتن داعش در منطقه و برخی کشورهای اسلامی خطری است که همه را تهدید می کند حتی ترکیه که تا پیش از این از داعش حمایت قاطع می کرد و اکنون تغییر جهت داده و به ظاهر علیه آن اقدام می کند، در معرض خطر این گروه های تروریستی تکفیری قرار دارد.

هم اکنون دولت اردوغان از دستیابی به اهداف سیاسی داخلی و سیاست خارجی بازمانده به همین خاطر است که با عصبانیت ایران و روسیه متهم می کند، اما همه ناکامی های نو عثمانی گری های اردوغان به خاطر رفتارهای دیکتاتور گونه در ترکیه، دخالت مستقیم در امور داخلی دیگر کشورهای منطقه از جمله سوریه و عراق، حمایت از داعش و گروه های تکفیری، همراهی با سیاست های آمریکا در منطقه و همراهی با دسیسه های آل سعود علیه سوریه، عراق و یمن است.

هنگامی که یک حزب کرد ترکیه به نام دموکراتیک خلق توانست وارد پارلمان این کشور شود، اردوغان از این اتفاق بسیار ناخشنود بود به همین خاطر اقدامات ضد کردی خود را افزایش داد تا آنجا که باعث شد نیروهای پ ک ک در چندین عملیات علیه ارتش این کشور چندین کشته روی دست اردوغان بگذارند. در حالی که وی می توانست از این فرصت برای آرام کردن فضای سیاسی کشور از سوی کردها بهره ببرد اما او تنش و جنگ را با کردهایی که با داعش در حال جنگ هستند، مورد آغاز کرد.

فضای سیاسی و اقتصادی ترکیه اکنون ملتهب است به گونه ای که باعث شده است ارزش لیر ترکیه در چند سال گذشته که روند صعودی داشت، سیر نزولی پیدا کند و از لحاظ اقتصادی هم دولت ترکیه در فشار قرار گیرد. بحران سیاسی هم در این کشور بر سر تشکیل دولت همچنان پا برجاست و در انتظار برگزاری انتخابات پاارلمانی زودهنگام هستند تا تکلیف دولت آینده ترکیه روشن شود.

اما کارشناسان و صاحبنظران اعتقاد دارند که انتخابات پارلمانی ترکیه یک شکست سنگین تر برای اردوغان خواهد بود. شکستی که با ماندن نامی بد از اردوغان همراه خواهد شد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *