اظهار نظر نمایندگان مجلس شورای اسلامی درباره سریال «تعبیر وارونه یک رویا»

12:10 - 12 شهريور 1394
کد خبر: ۷۳۰۲۱
دسته بندی: فرهنگی ، عمومی
خبرگزاری میزان - نمایندگان مجلس شورای اسلامی درباره سریال «تعبیر وارونه یک رویا» به کارگردانی فریدون جیرانی اظهار نظر کردند.
به گزارش گروه فرهنگی ، برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی نظرات خود را درباره سریال «تعبیر وارونه یک رویا بیان کردند.

*لاله افتخاری: این سریال در جهت روشنگری و معرفی دشمنان قسم خورده نظام کار بسیار ارزشمندی بود
 
لاله افتخادی افزود: مشخص بودکه تیم سازنده این سریال با شواهد و مستندات کامل، اقدام به ساخت این مجموعه کرده بودند و به نظر من این سریال در جهت روشنگری و معرفی دشمنان قسم خورده نظام کار بسیار ارزشمندی بود. این عضو هیات رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: متاسفانه سال‌هاست که دشمنان انقلاب با فرافکنی و وارونه نشان دادن تصویر واقعی ایران در جهان، قصد دارند مانع رشد و پیشرفت انقلاب اسلامی شوند. من این سریال را پسندیدم و معتقدم کار کار خیلی قشنگی بود چرا که از روی دل‌سوزی و تعهد ساخته شده بود و من از این طریق از سازندگان این سریال تقدیر و تشکر می‌کنم. انشاا... ساخت این قبیل سریال‌هایی که توطئه‌های دشمنان علیه ایران را نشان می‌دهد، در رسانه ملی ادامه داشته باشد و حتی می‌توان با برنامه‌ریزی‌های درست در قالب تولید بازی‌های مختلف رایانه‌ای برای کودکان، توطئه‌های دشمن علیه نظام و چگونگی کشف و خنثی سازی این توطئه‌ها را نشان داد.
 
*منصور حقیقت پور: درساخت سریال‌هایی با مضامین امنیتی و اطلاعاتی باید نزدیک به واقعیت حرکت کرد
 
نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: مجموعه تلویزیونی «تعبیر وارونه یک رویا» هم تهدیدات نشان داده شد اینکه در حال حاضر چه نوع تهدیداتی از جانب چه کشورهایی ایران را هدف قرار داده است و هم این که قابلیت‌های و اشراف کامل اطلاعاتی سربازان گمنام امام زمان (عج) را نمایش داد.

 منصور حقیقت پور با تاکید براینکه درساخت سریال‌هایی با مضامین امنیتی و اطلاعاتی باید نزدیک به واقعیت حرکت کرد افزود: من موفق شدم چند قسمت پایانی این سریال را به طور کامل ببینم اما در قسمت آخر، سریال یکباره و به نوعی غیر واقعی تمام شد. تا به هر حال پخش سریال‌هایی با موضوع ترور دانشمندان هسته‌ای ایران توسط شاخه‌های تررو موساد را نداشتیم و این سریال از کارهای بسیار خوب شبکه یک بود.

 عضو کمیسیون ویژه بررسی برجام مجلس تصریح کرد: ساخت سریال‌هایی با مضامین امنیتی در رسانه ملی باید بیشتر شود و به نظرم مخاطبان هم از پخش اینگونه سریال‌ها استقبال می‌کنند این که چگونه یک تشکیلات تروریستی در کشور شناسایی و یا یک توطئه در کشور کشف و خنثی می‌شود برای بیننده جالب توجه است. من خودم علیرغم این که به خاطر مسئولیتم کمتر فرصت تماشای تلویزیون دارم، به خاطر داستان خوب «تعبیر وارونه یک رویا»، این مجموعه را به طور کامل نگاه کردم. نماینده مردم اردبیل، نمین و نیر در خانه ملت ادامه داد: دختر و پسری که تازه ازدواج کردند و حاضر می‌شوند به خاطر صیانت از ارزشهای نظام جمهوری اسلامی به جای یکی از مهندسان سازمان انرژی اتمی قرار بگیرند، نشانگر ایثارگری این عزیزان است، این پیام خیلی خوب این سریال بود. نمایش قابلیت‌های سیستم اطلاعاتی فرزندان وطن در وزارت اطلاعات چه به لحاظ فنی و چه اجرایی در «تعبیر وارونه یک رویا» به خوبی نشان داده شد. این مجموعه همچنین نشان داد که چه تهدیداتی، امنیت کشور را در معرض خطر قرار داده است و در آخر آن همدلی و صمیمیتی که بین دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی در سریال «تعبیر وارونه یک رویا» به تصویر کشیده شد از نکات برجسته این سریال بود.
 
*اسماعیل کوثری: نمایش تلاش‌های شبانه روزی ماموران اطلاعاتی کشور در شناسایی تهدیدات و محافظت از نخبگان کشور، جزو محاسن کار آقای جیرانی بود
 
دیگر عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هم درباره مجموعه «تعبیر وارونه یک رویا» می‌گوید: چون زمان پخش این سریال خیلی خوب بود و در ساعت 10 شب پخش می‌شد توانستم بیشتر قسمت‌هایش را تماشا کنم. اگر بخواهیم کلی به این مجموعه نگاه کنیم باید بگویم که سریال بسیار خوبی بود و با ساخت چنین سریال‌هایی که جزئیات یک پرونده امنیتی و اطلاعاتی را به مردم نشان می‌دهند، برای همیشه برای مخاطب بیاد ماندنی خواهد بود. اما اگر بخواهیم از نظر فنی و هنری به این سریال نگاه کنیم باید بگویم، این سریال هم محاسن داشت و هم یکسری معایب که اگر گروه کارگردانی هنگام ساخت، دقت بیشتری می‌کردند جذابیت و گیرایی آن بیشتر می‌شد.

اسماعیل کوثری افزود: نمایش تلاش‌های شبانه روزی ماموران اطلاعاتی کشور در شناسایی تهدیدات و محافظت از نخبگان کشور و اینکه چگونه تهدیدی را زیر چتر اطلاعاتی خود می‌برند، جزو محاسن کار آقای جیرانی بود. اما اینکه در سکانس‌هایی فرمانده تیم عملیاتی را آدم عصبانی نشان می‌دهد جزو اشکالات این سریال بود چرا که ممکن است این امر ذهنیت خوبی را برای مخاطبان به خصوص جوانان ایجاد نکند. اما در مجموع باید بگویم چون مردم به سریال‌ها توجه می کنند، تولید و پخش چنین مجموعه های تلویزیونی می تواند خنثی کننده برنامه‌های مبتذل شبکه‌های ماهواره‌ای باشد.

عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که آیا این سریال توانست قابلیت ها و توانمندی‌های اطلاعاتی کشور در مقابله با تهدیدات دشمنان نظام را نشان بدهد، اظهار داشت: اتفاقا این سریال توانست تا حدودی این کار را انجام دهد اما در ساخت سریال‌های امنیتی که پرونده‌های مستند را به نمایش می‌گذارد می‌توان بهتر از این‌ها عمل کرد چرا که ما این توانمندی‌ها را از سوی سربازان گمنام امام زمان(عج) درطول سال‌های گذشته دیدیم پس می‌توان با افزودن به جذابیت‌های بصری و هنری، مخاطب را بیشتر و راضی‌تر کرد.

نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری و اسلامشهر گفت: به طور مثال نحوه اسلحه دست گرفتن ماموران امنیتی هنگام ورود به خانه مهندس برازنده و در مکان خرابکاران در ارمنستان، خیلی ابتدایی و غیر حرفه‌ای بود که البته می‌شد با مشاوره با متخصصان این امر، سکانس‌های نزدیک‌تر به واقعیت ساخت.
 
*مهدی کوچک زاده: این سریال حس ملی و وطن دوستی و ایثارگری را در وجود مخاطبان تقویت کرد
 
عضوکمیسیون اصل نودم قانون اساسی مجلس هم در اظهار نظری درخصوص مجموعه تلویزیونی «تعبیر وارونه یک رویا» گفت: من کمتر وقت می‌کنم تا همه قسمت‌های سریال‌های تلویزیونی را تماشا کنم اما ویژگی که در این سریال بود به من انگیزه می‌داد که اکثر شب‌ها ساعت 22 خودم را آماده تماشای آن کنم و از نظر من حتما این سریال ویژگی مثبتی داشته که ذائقه من تمایل به تماشا و پیگیری آن را داشته است.

 مهدی کوچک زاده افزود: اما آنچه که در بخش‌هایی از این سریال اتفاق افتاد به نظر من خیلی با واقعیت نمی‌توانست مطابقت داشته باشد. در خیلی از سریال‌های پلیسی امنیتی کارگردانان علاقه دارند تا با گنجاندن درام عاشقانه در لا به لای کار، به جذابیت سریال اضافه کنند. همین کار را «جیرانی» در سریال «تعبیر وارونه یک رویا» انجام داد و سه ماجرای عشق و عاشقی را در مسیر داستان به تصویر کشید که به نظر من تا اندازه‌ای قصه از مسیر نمایش تلاش ماموران امنیتی برای خنثی سازی عملیات تخریبی و ترور دشمن دور شد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات یادآور شد: فارغ از جنبه‌های مثبت و منفی «تعبیر وارونه یک رویا»، این سریال به خاطر این که از سویی حس ملی و وطن دوستی و ایثارگری را در وجود مخاطبان تقویت می‌کرد و از سوی دیگر دشمنی و خباثتی کسانی را که با ما دشمنی دارند را نشان داد خب خیلی خوب و جالب بود.

 نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری و اسلامشهر در آخر از بازی خوب بازیگران این سریال تقدیر کرد و افزود: تا بازیگر، خوب در نقشش جا نیافتد و خوب کاراکترش را بازی نکند نمی‌تواند آن حس را به مخاطب منتقل کند پس برای من که به دیدین شبانه این سریال مشتاق بودم، بازی بازیگرانش مناسب و گیرا بود.
 
*محمد اسماعیل سعیدی: جای چنین سریال هایی در رسانه ملی خالی است

 
نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی هم درباره سریال «تعبیر وارونه یک رویا» گفت: باید اذعان کنم با توجه شرایط فعلی کشور و مقتضیات زمان، به واقع این سریال حاوی یک سوژه جالب و جذاب بود و از طرفی اینکه شبکه یک در حال و هوای مذاکرات هسته‌ای گروه 1+5 و بررسی برجام در مجلس، موضوعاتی را به روز و با زبان هنر و سریال برای بینندگان به نمایش می‌گذارد، کار مفید و قابل تقدیری است.

محمد اسماعیل سعیدی تصریح کرد: هر چند به نظر می‌آمد در این سریال کارگردان برای نشان دادن بهتر نقش دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی در مقابله با تهدیدات دشمنان خارجی، از تکنیک‌های برخی فیلم‌های خارجی استفاده کرده بود اما در مجموع کار جذاب و مخاطب پسنده از آب در آمد.

 عضو کمیسیون اجتماعی مجلس اظهار داشت: هرچند این سریال توانست تا اندازه‌ای توانمندی‌های دستگاه اطلاعاتی کشور را نشان بدهد اما از طرف دیگر یک سوالی را در ذهن بیننده ایجاد کرد که با توجه به شگردهایی که دستگاه امنیتی و اطلاعاتی ما نسبت به موضوع ترور دانشمندان هسته‌ای کشور داشت چرا نتوانستند جلوی برخی اتفاقاتی را که در مسیر حفاظت از جان دانشمند هسته‌ای(مهندس برازنده) افتاد را بگیرند. این‌ها علامات سوالی بود که می‌بایست گروه کارگردانی هنگام تولید سریال به آن توجه می‌کردند و خلاءهای اطلاعاتی و امنیتی را هم با مشاوره با افراد متخصص به نوعی پوشش می‌دادند.

این نماینده مجلس در پایان افزود: متاسفانه جای چنین سریال‌هایی در رسانه ملی محسوس است به طوری که معمولا فقط در مناسبت‌ها و یا سالگرد تشکیل وزارت اطلاعات تله فیلم‌ها و یا مجموعه‌های تلویزیونی پخش می‌شود در حالی که ماموران اطلاعاتی و سربازان گمنام امام زمان(عج) اقدامات بسیار موثر و مفیدی در جهت ثبات امنیتی کشور و دفع بسیاری از تهدیدات دشمن انجام می‌دهند که پشت سر هر کدام از این ماموریت‌ها داستان‌ها و ماجرای پیچیده‌ای وجود دارد که می‌تواند به سوژه‌ای برای ساخت یک سریال یا فیلم سینمایی تبدیل شود. لذا جای خالی این گونه سریال‌ها در رسانه ملی خالی است و امیدوارم در آینده تولید و پخش سریال‌هایی با مضامین امنیتی و اطلاعاتی در رسانه ملی بیشتر شود.  
 
مجموعه تلویزیونی «تعبیر وارونه یک رویا» به تهیه‌کنندگی سیدکمال طباطبایی و کارگردانی فریدون جیرانی محصول گروه فیلم و سریال شبکه یک سیما است که در 27 قسمت 45 دقیقه‌ای روی آنتن رفت.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *