اجلاس روسای پارلمان های جهان اهداف و نگاه‌ها

8:02 - 10 شهريور 1394
کد خبر: ۷۲۲۶۲
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
خبرگزاری میزان-چهارمین اجلاس روسای پارلمان‌های جهان با موضوع اصلی اجلاس روسای پارلمان‌های جهان در نیویورک صلح و امنیت بین‌المللی و 133حضور کشور هم‌اکنون در حال برگزاری است.
به گزارش ، اتحادیه بین‌المجالس جهانی که چهارمین اجلاس سران خود را 9 تا 11 شهریور ماه در نیویورک برگزار می کند در سال 1889 تاسیس شده و از سال 2000 تاکنون هر پنج سال یک بار همایشی در سطح رؤسای پارلمانهای کشورهای عضو برگزار کرده است.

اتحادیه بین‌المجالس جهانی در حال حاضر 150 عضو دارد و سالی دو بار تشکیل جلسه می‌دهد.

این اتحادیه، نهادی غیردولتی محسوب می‌شود و رسالت آن ، پیشبرد صلح و امنیت از طریق گفتگوهای مسالمت آمیز، گسترش دموکراسی و تاکید بر رعایت حقوق بشر است. اتحادیه بین المجالس جهانی، محیطی مساعد برای حل و فصل اختلافات و پیشگیری از منازعات و توسعه همکاریهای چند جانبه میان کشورهای عضو است.

اتحادیه بین المجالس جهانی را به لحاظ گستردگی و فراگیر بودن آن می‌توان با سازمان ملل متحد مقایسه کرد، با این تاکید که در اتحادیه بین المجالس، پارلمانها نقش آفرینی می‌کنند.

البته در این اتحادیه مانند سازمان ملل متحد، نهادی چون شورای امنیت به عنوان تصمیم گیرنده اصلی و مسئله حق وتو وجود ندارد که از ویژگی‌های اتحادیه بین المجالس به شمار می‌رود.

با این حال، این اتحادیه پارلمانی، رابطه نزدیکی با سازمان ملل دارد و یکی از مباحث اجلاس اخیر آن نیز تنظیم روابط این اتحادیه با سازمان ملل بود. تقویت تعامل میان اتحادیه بین‌المجالس جهانی و سازمان ملل متحد، می تواند به افزایش بهره گیری از ظرفیتهای این دو نهاد مهم بین‌المللی درجهت برقراری امنیت و صلح جهانی کمک کند. بدیهی است در این رابطه دو جانبه، اتحادیه بین المجالس نباید تحت تاثیر سازمان ملل قرار گیرد و استقلال عمل خود را از دست بدهد.

اجلاس روسای مجالس جهان در اتحادیه بین‌المجالس در واقع محلی برای طرح دغدغه‌های آنان در زمینه بحران‌هایی است که همه يا بخش مهمی از جهان را تحت تاثیر قرار داده است. هرچند سخنان ومواضع نمایندگان مجالس مواضع دولتی محسوب نمی‌شود، اما به دلیل نزدیکی مواضع نمایندگان بادولت‌ها به نوعی تکمیل کننده دیپلماسی کشورها محسوب می‌شود.

موضوع چهارمین اجلاس روسای پارلمان‌های جهان، صلح، دموکراسی و توسعه از نگاه مجالس است.

این اجلاس بخشی از مجموعه نشست‌هایی در سطوح بالا است که به اجلاس سالانه سازمان ملل متحد در اواخر سپتامبر 2015 منتهی می‌شود که در آن اهداف توسعه پایدار پیگیری خواهد شد.این اجلاس توسط اتحادیه بین المجالس جهانی ( آی پی یو) برگزار می‌شود.

همچنین سومین اجلاس روسای مجالس عضو اتحادیه بین‌المجالس جهانی(IPU) با عنوان «پارلمان‌هادر جهان بحران زده و پاسخگویی مردم سالارانه در سطح جهان در راستای منافع عامه» از 19 تا 21جولای 2010 (28 تا 30 تیرماه 1389) در ژنو سوئیس با حضور بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل، علی لاریجانی‌، رئیس مجلس شورای اسلامی‌ و بیش از 120 رئیس مجلس در ژنو برگزار شده بود.

مهم‌ترین سخنان علی لاریجانی در سومین کنفرانس جهانی روسای مجالس عضو اتحادیه بین‌المجالس:

* تشکیل روسای مجالس نشانگر اراده‌ای جهت همکاری و تعامل میان اتحادیه بین‌المجالس و سازمان ملل متحد به منظور استفاده هر چه بیشتر از ظرفیت واقعی پارلمان‌ها در ابعاد بین‌المللی
است.

* ایران همواره از راه‌‌های منطقی همانند مذاکرات هدفمند استقبال کرده است.

* ساختار ناسالم قدرت در عرصه بین‌المللی منتهی به استفاده ابزاری از نهادهای تخصصی
بین‌المللی شده است که این وضعیت برای امروز و آ‌ینده بشریت زیانبار و مخرب است.

* ایران بر اساس معاهده ان‌پی‌تی به دنبال استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای است.

* رژیم صهیونیستی بی‌اعتنا به قواعد بین‌المللی به انباشت سلاح‌های هسته‌ای ادامه می‌دهد.

* آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای و شورای امنیت به جای پرداختن به کشورهای دارای سلاح‌های هسته‌ای و کشتار جمعی هر روز به محدود‌تر کردن کشورهای خواهان استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای می‌پردازند و این نمونه روشنی از فساد ساختار قدرت بین‌المللی است که باید پارلمان‌های جهان و IPU برای آن چاره‌ای جدی بیندیشند.

* اقدامات غیرحقوقی و غیرانسانی همانند تحریم بر اراده ملی ما تاثیری نخواهد گذاشت.

در طول تحولاتی که در مسیر کار بین‌المجالس بوده، تلاش شده این سازمان متشکل‌تر و تاثیرگذارتر باشد و همواره این موضوع مطرح بوده است. یکی از ایده‌های بین‌المجالس این بوده که با سازمان ملل که با دولت‌ها بیشتر در ارتباط است، به صورت نزدیک‌تری کار کند و در این رابطه هر چند سال یک‌بار اجلاس روسای مجالس جهان در سازمان ملل برگزار می‌شود.

در چهارمین اجلاس بحث روی موضوعاتی مانند صلح و دموکراسی برای توسعه پایدار و آنچه که مردم می‌طلبند است و یک موضوع مهم بحث‌ها، با توجه به آشفتگی موجود در دنیا دستیابی به صلح پایدار و دموکراسی است.

در دهه اخیر فراوانی جنگ‌ها باعث شده موضوع دموکراسی دوباره مورد توجه جدی قرار گیرد، بنابراین این اجلاس فرصت خوبی برای ارزیابی روند طی شده در گذشته است جریان‌های افراطی در منطقه خاورمیانه، موضوعات مرتبط با حقوق بشر و توسعه پایدار و گرم شدن هوا و تغییرات آب و هوایی از موضوعات مهم است که در این اجلاس مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *