سیر صعودی روابط ایران و "پاکستان" در دوره دولت تدبیر و امید

20:20 - 04 شهريور 1394
کد خبر: ۷۰۳۳۲
خبرگزاری میزان: سفیر جمهوری اسلامی ایران در پاکستان با بیان اینکه روابط و مناسبات بین این دو کشور همسایه بدلیل وجود اشتراکات گسترده و عمیق تاریخی - فرهنگی و دینی، همواره دوستانه بوده و در سطح مطلوبی قرار داشته استف، گفت: این روابط بویژه طی دوسال گذشته و همزمان با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید در ایران، روندی روبه رشد داشته و سفر اخیر وزیر امور خارجه کشورمان به اسلام آباد در شرایط جدید بعد از 'برجام' را می توان آغاز فصل جدیدی از روابط میان دو کشور دانست.
سیر صعودی روابط ایران و پاکستان در دوره دولت تدبیر و امیدبه گزارش به نقل از خبرگزاری ایرنا، علیرضا حقیقیان اظهار داشت: شرکت رییس جمهوری وقت پاکستان در مراسم تحلیف ریاست جمهوری حسن روحانی و در ادامه، سفرنخست وزیر این کشور به تهران و امضا 9 سند و یادداشت تفاهم همکاری در این سفر در زمینه های مختلف فرهنگی- ورزشی-آماری-مبارزه با پولشویی- انتقال محکومین – تأسیس کمیسیون عالی مشترک مرزی و همکاریهای متقابل نمایشگاهی و ... نشانگر اراده مقامات عالی رتبه ایران و پاکستان جهت گسترش همکاریهای بین دو کشور است.
حقیقیان گفت: از دیگرسفرهای مهم بین مقامات دو کشور در سال 1393 می توان به سفرهای علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلام و عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور، علی طیب نیا وزیر اموراقتصاد و دارایی و محمدجواد ظریف وزیرامورخارجه ایران به پاکستان و نیز سفر سید نیر حسین بخاری رییس وقت مجلس سنا، سرتاج عزیز مشاور امنیت ملی و امورخارجی نخست وزیر، شاهد خاقان عباسی وزیر نفت و منابع طبیعی، خرم دستگیر خان وزیر بازرگانی و عبدالقادر بلوچ وزیر هماهنگی امور بین ایالت های پاکستان به تهران اشاره کرد.
به گفته سفیر جمهوری اسلامی ایران در پاکستان، برگزاری نوزدهمین نشست کمیسیون مشترک همکاریهای اقتصادی دو کشور بعد از یک وقفه سه ساله گام مهم دیگری به منظور توسعه همکاریهای اقتصادی دو کشور در سال 1393 بود. درجریان برگزاری این نشست در اسلام آباد تعداد 6 سند همکاری بین دو کشور در خصوص خواهرخواندگی بنادر چابهار- گوادر و شهید رجایی – کراچی ، ایجاد کمیته مشترک سرمایه گذاری، همکاریهای میراث فرهنگی، صنایع کوچک و ... توسط مقامات دو کشور به امضاء رسید. همچنین هفتمین نشست کمیته مشترک تجاری به ریاست وزرای بازرگانی ایران و پاکستان در اردیبهشت ماه جاری در تهران برگزار گردید.

** همکاریهای اقتصادی و تجاری
حقیقیان حجم مبادلات اقتصادی و تجاری بین دو کشور در حال حاضر را حدود یک میلیارد دلار عنوان کرد و با بیان اینکه این میزان، متناسب با ظرفیت ها و پتانسیل های واقعی دو کشور بزرگ و همسایه نیست، گفت: انتظار میرود با توجه به آثار مثبت حاصل از ' برجام' و رفع موانع تحریمی بویژه برطرف شدن مشکلات ناشی از نقل و انتقالات پولی و بانکی بین دو کشور که طی چند سال گذشته مانع اصلی گسترش تجاری و اقتصادی بوده ، در آینده نزدیک شاهد افزایش چشمگیرحجم مبادلات اقتصادی و تجاری بین دو کشور باشیم.

** خط لوله گاز
نماینده ارشد دولت جمهوری اسلامی ایران در پاکستان درباره طرح خط لوله انتقال گاز میان دو کشور گفت: خط انتقال گاز ایران به پاکستان یقیناً مطمئن ترین و اقتصادی ترین و امکان پذیرترین مسیر تأمین گاز برای پاکستان است. این خط لوله در خاک جمهوری اسلامی ایران تا نزدیکی های مرز دو کشور احداث شده و انتظارمیرود طرف پاکستانی با توجه به نیاز شدیدش به انرژی و همچنین رفع تحریمهای بین المللی علیه کشورمان ، نسبت به احداث و تکمیل این خط لوله در بخش پاکستان تسریع کند.

** صادرات برق به پاکستان
به گفته حقیقیان، صادرات برق به پاکستان از دیگر حوزه های مهم همکاری دو کشور به شمار می رود. گرچه پاکستان با کمبود شدید انرژی روبرو بوده ، اما بخاطر شرایط تحریمی نتوانسته است از امکانات و پتانسیل کشورمان جهت تأمین انرژی مورد نیاز خود استفاده کند. ایران در حال حاضر روزانه 76 مگاوات برق به پاکستان صادر می کند که قرار است طی ماههای آتی تا 100 مگاوات افزایش یابد.
وی افزود: علاوه بر این عملیات اجرایی تأمین 100 مگاوات برق مورد نیاز شهر گوادر پاکستان نیز در دست اجرا می باشد. موضوع صادرات 1000 مگاوات برق به پاکستان ( قابل افزایش تا 3000 مگاوات) و اتصال آن به شبکه توزیع سراسری برق این کشور نیز در دستور کار دو کشور قرار داشته و مطالعات امکان سنجی این پروژه توسط شرکتهای ذیربط ایرانی و پاکستانی انجام گرفته است.
حقیقیان همچنین گفت که شبکه اتصال فیبر نوری بین ایران و پاکستان نیز در اردیبهشت ماه سال جاری بین دو کشور برقرار شد که با اتصال این شبکه، عملا شبکه های فیبر نوری آسیا و اروپا به یکدیگر متصل گردید.

** همکاریهای بین استانی
حقیقیان درباره همکاری های بین استانی دو کشور همسایه نیز گفت: با عنایت به مرزهای مشترک طولانی 920 کیلومتری ایران و پاکستان گسترش همکاریهای استانی و مرزی بین استانهای سیستان و بلوچستان ایران و ایالت بلوچستان پاکستان از اهمیت خاصی برخوردار بوده و همواره در دستور کار مسئولین دو کشور قرار داشته است. در این رابطه دو کشور دارای کمیته مشترک تجارت مرزی می باشند که سومین نشست آن چند روز پیش در زاهدان برگزار شد.
وی افزود: دو کشور به منظور اشتغال مرزنشینان و توسعه مبادلات مرزی تعداد 5 بازار چه مرزی بین دو کشور ایجاد نموده اند که افزایش این بازارچه ها تا سقف 10 بازارچه و همچنین ایجاد گذرگاههای جدید مرزی به منظور تسهیل تردد اتباع، بازرگانان و تجارت بین دو کشور به موازات مرز رسمی میرجاوه - تفتان بین دو کشور نیز در دستور کار قرار دارد. علاوه بر همکاریهای دو استان همجوار ایران و پاکستان تعاملاتی بین سایر استانهای کشورمان ( خراسان رضوی، اصفهان، فارس، ...) با ایالتهای پاکستان ( پنجاب، سند، خیبر پختونخوا) طی سالهای گذشته برقرار گردیده است .

** همکاریهای دو کشور در مجامع و سازمانهای بین المللی

سفیر جمهوری اسلامی ایران با اشاره به روابط و همکاریهای دو کشور در قالب موضوعات منطقه ای و بین المللی از جمله سازمان ملل، اکو، دی هشت، جنبش غیرمتعهدها ، سازمان همکاری اسلامی و... گفت که روابط در این زمینه ها نیز روند روبه رشدی داشته است.
حقیقیان گفت: جمهوری اسلامی ایران و پاکستان هر دو عضو فعال سازمانهای منطقه ای و بین المللی از جمله سازمان ملل، سازمان کنفرانس اسلامی، اکو، جنبش غیرمتعهدها، دی هشت و .... بوده و دارای مواضع نزدیکی درخصوص تحولات منطقه ای و بین المللی می باشند. ضمن اینکه دو کشور همواره از مواضع یکدیگر در مجامع و نهادهای بین المللی حمایت کرده اند.

** مذاکرات هسته ای
به گفته حقیقیان، پاکستان طی سالهای مذاکرات هسته ای کشورمان با گروه 1+5 همواره از حق ایران در داشتن فناوری صلح آمیز هسته ای حمایت کرده و برحل فصل مسالمت آمیز موضوع از طریق مذاکره تاکید کرده است. ضمن اینکه بلافاصله پس از توافق هسته ای 'برجام' علاوه بر صدور بیانیه حمایتی از سوی وزارت خارجه پاکستان، رییس جمهور و رییس مجلس ملی این کشورهم طی تماسهای تلفنی با همتایان ایرانی خود موفقیت جمهوری اسلامی ایران در توافق با گروه 1+5 را تبریک گفته و این توافق را به نفع روابط دوجانبه و کل منطقه اعلام کردند.

** اشتراک مواضع درخصوص بحرانهای منطقه

سفیر جمهوری اسلامی ایران در پاکستان گفت: یکی از نکات مهم در روابط دو کشور این است که هر دو همواره درمواضع خود ضمن محکوم کردن پدیده شوم تروریسم ، داعش و افراط گرایی، بر ضرورت مبارزه با این پدیده ها تأکید نموده اند. دو کشور بر لزوم برقراری صلح و ثبات و امنیت پایدار در افغانستان تأکید داشته و از حل و فصل بحران های سوریه و یمن از طریق مسالمت آمیز و گفتگوهای سیاسی حمایت می کنند.

** همکاریهای پارلمانی
حقیقیان درباره همکاری پارلمانی ایران و پاکستان و هم گفت: روابط و همکاری های دوجانبه بین پارلمانهای دو کشور در سطح بسیار خوبی قرار دارد. علاوه بر این ، همکاری نزدیکی بین مجالس دو کشور در سازمانها و مجامع پارلمانی منطقه ای و بین المللی از جمله در قالب مجمع پارلمانهای آسیایی- اتحادیه بین المجالس و سازمان همکاری اسلامی برقرار است. وی افزود: سفر علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی به پاکستان در آذرماه 1393 و امضای یادداشت تفاهم همکاری بین مجالس دو کشور و نیز سفر سید نیرحسین بخاری رییس وقت مجلس سنا به تهران، سفر محمدحسن ابوترابی فرد نایب اول رییس مجلس شورای اسلامی به پاکستان برای شرکت در اجلاس پارلمان های آسیایی گام های دیگری بود که طی یکسال گذشته در راستای گسترش همکاری دو کشور بویژه در زمینه های پارلمانی برداشته شده است.

** سفر ظریف به اسلام آباد در شرایط بعد از برجام، نقطه عطف در روابط

سفیر جمهوری اسلامی ایران در پاکستان، سفر اخیر(22 مرداد) محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان به اسلام آباد را موفقیت آمیز و سازنده توصیف کرد و گفت: در این سفر، راه های تقویت همکاری های دوجانبه به ویژه در زمینه های اقتصادی و تجاری در شرایط جدید حاصل از 'برجام' مورد بررسی قرار گرفت و برضرورت برداشتن گام های جدّی در مسیر گسترش مناسبات تاکید شد.
حقیقیان گفت: سفر یک روز محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه اسلامی ایران به پاکستان در چارچوب و در ادامه سفرهای دوره ای اخیر وی به کشورهای منطقه و با هدف بررسی راه های گسترش همه جانبه مناسبات و تقویت همکاری های بین دو کشور و همچنین گفت و گو درخصوص توافق هسته ای ایران و گروه 1+5 و تبادل نظر درباره آخرین تحولات منطقه از جمله شرایط جاری در سوریه، یمن و افغانستان انجام شد.
نماینده ارشد دولت جمهوری اسلامی ایران در پاکستان با اشاره به دیدارهای ظریف با محمد نواز شریف نخست وزیر، سرتاج عزیز مشاور امنیت ملی وسیاست خارجی و مسوول دستگاه دیپلماسی پاکستان و روسای مجالس ملی و سنای پاکستان گفت که وزیر امور خارجه ایران در ادامه برنامه های این سفر یک روزه، با حضور در کمیسیون سیاست خارجی مجلس ملی پاکستان، درباره مناسبات دو کشور وهمچنین اوضاع جاری حاکم بر منطقه سخنرانی مهمی ایراد کرد و به سوالات برخی اعضای این کمیسیون پاسخ داد.
کمیسیون سیاست خارجی مجلس ملی پاکستان متشکل از اعضای ارشد احزاب سیاسی صاحب نام این کشور است و بنابر این نمایندگانی با دیدگاه ها و سلیقه های سیاسی گوناگون در این جلسه حضور داشتند.
سفیر جمهوری اسلامی ایران در پاکستان گفت: درجریان دیدارهای ظریف با مقامات عالی پاکستان، طرح های مهم بین دو کشور که در سال ها اخیر و بخاطر شرایط تحریم به حالت غیرفعال درآمده بود، به ویژه طرح های مربوط به صادرات گاز و برق به پاکستان، مورد گفت و گو و بررسی قرار گرفت و قرار شد طرفین با استفاده از شرایط و فضای مثبت بوجود آمده حاصل از 'برجام' (برنامه جامع اقدام مشترک)، نسبت به تقویت همکاری های اقتصادی و افزایش حجم مبادلات تجاری و تبادل هیات در این زمینه ها و همچنین احیا و تکمیل طرح های غیرفعال بین دو کشور، گام های بلند و سریع بردارند.
به گفته حقیقیان، در جریان ملاقات های ظریف با مقامات عالی پاکستان، علاوه بر موضوعات مربوط به روابط دوجانبه، تحولات منطقه به ویژه تحولات مربوط به سوریه، یمن، وافغانستان نیز مورد تبادل نظر قرار گرفت و طرفین بر لزوم مبارزه جدّی همه کشورهای منطقه با تروریسم و افراط گرایی تاکید کردند.
نماینده ارشد دولت جمهوری اسلامی ایران در پاکستان گفت: محمد نواز شریف نخست وزیر پاکستان در دیدار با ظریف، موفقیت ایران را در حصول توافق هسته ای تبریک گفت و با مثبت توصیف کردن آثار این توافق بر منطقه و روابط دوجانبه، به ظرفیت ها و امکانات اقتصادی دو کشور اشاره و بر لزوم بررسی فوری مکانیسم های لازم برای فعال سازی روابط اقتصادی و تجاری بین دو کشور همسایه تاکید کرد.
حقیقیان همچنین درباره دیدارهای ظریف با روسای مجالس ملی و سنای پاکستان گفت: در این دیدارها، ضمن تبادل نظر درباره روابط دوجانبه و منطقه ای، بر ضرورت گسترش همکاری های پارلمانی و تبادل هیات های پارلمانی تاکید شد. روسای مجالس ملی و سنای پاکستان در دیدار با ظریف، همچنین ضمن تبریک به مناسبت توافق هسته ای گروه 1+5 با ایران، حمایت خود را از گسترش و تقویت همه جانبه همکاری های بین دو کشور اعلام کردند.
سفیر ایران در پاکستان در خصوص دیدار ظریف با سرتاج عزیز همتای پاکستانی وی نیز گفت: در این دیدار، دو طرف طیف گسترده ای از موضوعات مربوط به روابط دوجانبه را به ویژه در حوزه اقتصادی و تجاری از جمله طرح های خط لوله انتقال گاز ایران به پاکستان و صادرات برق به پاکستان مورد بررسی قرار دادند. ظریف و سرتاج عزیز همچنین بر ضرورت بهره برداری از دیگرظرفیت های بین دو کشور تاکید کردند و علاوه بر آن، مسایل جاری مرتبط با تحولات سوریه، یمن،عراق و افغانستان هم در این دیدار مورد گفت و گو و تبادل نظر قرار گرفت.انتهای پیام/

: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *