وقتی سهامی به نام عدالت، ناعادلانه توزیع می شود

9:17 - 22 شهريور 1393
کد خبر: ۷۰۱۲
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
خبرگزاری میزان: طرح سهام عدالت که به منظور حمایت از اقشار آسیب پذیر جامعه و کم کردن فاصله طبقاتی در دولت نهم اجرایی شد، طبق گفته کارشناسان و مسئولان دولت یازدهم اکنون برگه‌هایی فاقد ارزش تبدیل شده که در مورد عادلانه تخصیص یافتنش هم شبهاتی وجود دارد.

: طرح سهام عدالت که به منظور حمایت از اقشار آسیب پذیر جامعه و کم کردن فاصله طبقاتی در دولت نهم اجرایی شد، طبق گفته کارشناسان و مسئولان دولت یازدهم اکنون برگه‌هایی فاقد ارزش تبدیل شده که در مورد عادلانه تخصیص یافتنش هم شبهاتی وجود دارد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی میزان، طرح سهام عدالت حدود چهار سال پیش در دولت احمدی نژاد آغاز و این طرح به منظور توزیع عادلانه ثروت در جامعه و همچنین حمایت از اقشار مختلف جامعه اجرایی شد اما بیش از چهار سال از اجرای آن می‌گذرد و اکنون رییس سازمان خصوصی‌سازی اعلام می‌کند که برگه‌های سهام فاقد هرگونه ارزش قانونی است.

ضمن اینکه اکنون انتقاد دیگری بر این طرح وجود دارد و آن هم توزیع ناعادلانه در سطح جامعه و برخورداری افراد بی نیاز از آن است. در حال حاضر دولت و به‌تبع آن مجلس درصدد پیگیری صحیح و اصولی طرح سهام عدالت هستند.

مهلت آزاد‌سازی سهام عدالت تا پایان شهریور
محمدرضا پورابراهیمی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: مقرر شده دولت لایحه آزاد‌سازی سهام عدالت را تا پایان شهریور به مجلس تقدیم کند و نباید فراموش کرد درصورتی که این مهم انجام شود برگه‌های سهام عدالت که تقریبا در شرایط کنونی ارزشی ندارند به برگه‌های سهام با ارزش و سهام واقعی تبدیل می‌شوند.

این عضو شورای عالی بورس، ادامه داد: اگر دولت موضوع خرید و فروش سهام عدالت را تعیین‌تکلیف کند، می‌تواند با برداشت سهم خود از فروش این سهام، بدهی‌های خود را تسویه کند.

دولت یازدهم مکلف به پیگیری تعهدات دولت قبل است
عضو کمیسیون برنامه و بودجه در گفت‌وگو با میزان با تاکید بر اینکه دولت یازدهم مکلف به پیگیری تعهدات دولت قبل است، گفت: سهام عدالت نیز یکی از این تعهدات است اما برای اجرای طرح سهام عدالت فرهنگ‌سازی مناسبی صورت نگرفت.

عزت‌الله یوسفیان ملا افزود: طبق قانون اساسی هیچ نظامی یا دولتی از بین نمی‌رود، بلکه دولت ادامه دارد و تنها رییس‌جمهور و کابینه جابه‌جا می‌شوند بنابراین هر فردی که به‌عنوان رییس‌جمهور انتخاب می‌شود باید به تعهدات دولت قبل توجه داشته باشد.

وی افزود: به‌عنوان مثال وزیری حق ندارد بگوید بدهی‌های وزارتخانه به ارث رسیده از دولت قبل را پرداخت نمی‌کند، حتی این مورد از دستگاه قضایی قابل پیگیری است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه درخصوص سوال خبرنگار میزان مبنی‌ بر اینکه دولت درخصوص سهام عدالت چه اقدامی باید انجام دهد، ادامه داد: آنچه مهم است، دولت نباید تصمیمی اتخاذ کند که ذره‌یی به حق و حقوق مردم ضربه وارد شود.

یوسفیان‌ملا گفت: سهام عدالت زمانی که اجرایی شد موافق و مخالفان زیادی داشت و اعتقاد خیلی از افراد این بود که اجرایی کردن این طرح نیازمند فرهنگ‌سازی مناسب است. به‌عنوان مثال زمانی که کارگری نمی‌داند سهام عدالت چیست، چگونه می‌توان توقع فعالیت این فرد را داشت.

وی افزود: فلسفه وجودی سهام بسیار خوب است و به‌عنوان پس‌اندازی برای شهروندان محسوب می‌شود اما فرهنگ‌سازی آن بسیار مهم‌تر است، اکنون اگر دولت سهام را آزاد کند به دست بخش خصوصی خواهد افتاد همانند تجربه‌یی که در کشوری مثل روسیه اتفاق افتاد.

توزیع ناعادلانه سهام عدالت
یک کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با میزان گفت: طرح توزیع سهام عدالت در دولت گذشته انجام شد اما درصد خطا در اجرای این طرح بسیار بالا بود.

جمشید پژویان افزود: سهام عدالت بحثی بود که از ابتدا، مطرح و اجرا شدن آن اشتباه بود و به‌خوبی اجرایی نشد.

وی ادامه داد: در این طرح دولت، دارایی‌های خود را به‌صورت سهام بین افراد محتاج و نیازمند جامعه توزیع کرد اما درخصوص توزیع، اقدام شایسته‌یی صورت نگرفت و سهام عدالت به نیازمندان واقعی نرسید.

سهام عدالت به افراد نیازمند نرسید
این کارشناس اقتصادی افزود: به‌دلیل فقدان بانک جامع اطلاعاتی دولت قادر به شناسایی نیازمندان واقعی جامعه نیست، بنابراین سهام عدالت به افرادی که نیازمند نبودند، رسید.

پژویان با بیان اینکه همین امر نیز درخصوص هدفمندی یارانه‌ها وجود دارد، اضافه کرد: در حال حاضر دولت قادر به شناسایی افراد ثروتمند و پردرآمد نیست.

وی گفت: یکی از راه‌های حل این مشکل مالیات مجموع درآمد است، دولت با اجرایی کردن این طرح می‌تواند به ریز دارایی‌ها و درآمدهای واقعی افراد جامعه دست پیدا کند.

برگه‌های سهام عدالت فاقد ارزش است
در روزهای گذشته معاون وزیر اقتصاد از ارایه لایحه سهام عدالت به مجلس خبر داد و گفت: در حال حاضر برگه‌های سهام عدالت فاقد ارزش است و برگه‌های در دست مردم فقط برگه ثبت‌نام است.

علی‌اشرف عبدالله پوری‌حسینی افزود: ارزش‌گذاری سهام عدالت زمانی امکان‌پذیر است که تعداد سهم و اسم شرکت باتوجه به برگه‌های ثبت‌نامی سهام عدالت در دست مردم مشخص شود.

معاون وزیر اقتصاد با تاکید بر اینکه به مردم گوشزد کردیم که برگه‌های ثبت‌نامی نباید خرید و فروش شوند، گفت: اکنون اطلاعات مشمولان سهام عدالت در بانک اطلاعاتی سازمان خصوصی‌سازی قرار دارد و افراد در صورت خرید برگه‌های ثبت‌نامی سهام عدالت قطعا متضرر خواهند شد، زیرا تنها اطلاعات مشمولان در فهرست سازمان خصوصی‌سازی قرار دارد.

وی افزود: افرادی که ثبت‌نام شده‌اند بعد از نهایی شدن پیش‌نویس لایحه و سپس تقدیم لایحه به مجلس، رفع ابهامات اجرایی و تقسیم سهم، سهامدار محسوب خواهند شد و هر فرد وجهی را دریافت خواهد کرد.

بی‌اعتباری سهام عدالت امکان‌پذیر نیست
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار میزان با بیان اینکه بی‌اعتبار کردن برگه‌های سهام عدالت به‌صورت یکباره امکان‌پذیر نیست، گفت: در حال حاضر طرح ساماندهی سهام عدالت در دستور کار مجلس است.

محمدحسین میرمحمدی، در مورد اعلام مسوولان پیرامون بی‌اعتباری برگه‌های سهام عدالت تا اطلاع ثانوی افزود: چنین چیزی امکان‌پذیر نیست، اینکه دولت قبل تعهدی داده و اکنون دولت جدید بخواهد نسبت به آن بی‌توجه باشد، امکان‌پذیر نیست.

وی ادامه داد: اینکه مسوولی می‌گوید برگه‌های سهام عدالت بی‌اعتبار است نشان از بی‌تجربگی و ناآشنایی با قوانین است، یک شبه نمی‌توان، طرحی را که برای آن زمان، هزینه و انرژی گذاشته شده است، متوقف کرد بلکه چنین کاری باید طبق مراحل قانونی انجام شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: در حال حاضر در کمیسیون اقتصادی مجلس طرح ساماندهی و پخته‌تر شدن سهام عدالت در دستور کار است که اخیرا ازسوی دولت مطرح شده است.

میرمحمدی با بیان اینکه البته نظر وزارت اقتصاد در مورد ساماندهی سهام عدالت مثبت است، اضافه کرد: باید فرآیند و چگونگی کار سهام عدالت شفاف‌سازی و روشن شود.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *