انتقاد مصباحی‌مقدم از سخنان متناقض دولت‌مردان درباره حذف یارانه ثروتمندان

11:06 - 11 تير 1393
کد خبر: ۷۰
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
خبرگزاری میزان: عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه فاز دوم هدفمندی یارانه ها باید مطابق قانون اجرا شود، گفت: دولت در حذف یارانه ثروتمندان محافظه کار است.

: عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه فاز دوم هدفمندی یارانه ها باید مطابق قانون اجرا شود، گفت: دولت در حذف یارانه ثروتمندان محافظه کار است.

به گزارش ، حجت الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم درباره اینکه چرا تا کنون دولت یارانه ثروتمندان را حذف نکرده است، اظهار کرد: با توجه به اینکه درآمد حاصل از اصلاح قیمت حامل های انرژی در دوره اول و دوم اجرای هدفمندی یارانه ها حدود 40 هزار و 800 میلیارد تومان است و حدود 65 میلیون نفر برای دریافت یارانه در این دوره ثبت نام کردند، محاسبه ها نشان داد که برای توزیع یارانه در مدت یکسال به مبلغ 40 هزار و 800 میلیارد تومان بودجه نیاز است.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: ازاین رو از معاونت برنامه ریزی ونظارت راهبردی رئیس جمهور و سرپرست سازمان هدفمندی یارانه ها در کمیسیون برنامه، بودجه ومحاسبات مجلس دعوت به عمل آمد تا درباره تامین پرداخت یارانه مربوط به تولید، بهداشت و درمان و یارانه بیکاران توضیحاتی را ارائه کنند.

وی تصریح کرد: مسئولان دولت در پاسخ تاکید کردند که مجلس 11 هزارو200 میلیارد تومان در بودجه عمومی یارانه اضافی لحاظ کرده و دولت تمایل دارد که از این منبع برای پرداخت یارانه مربوط به تولید، بهداشت ودرمان و بیکاران استفاده کند؛ اما نمایندگان اشاره کردند که این منبع برای یارانه آرد و نان وبرق درنظر گرفته شده ودولت نمی تواند این منبع مالی را جابه جا کند، ولی متاسفانه پاسخ دولت در این باره روشن نبود.

مصباحی مقدم افزود: با توجه به اینکه دولت از شناسایی 10 میلیون نفر از خانواده های مرفه در جامعه خبرداده بود، نمایندگان پیشنهاد کردند که بهتراست این تعداد افراد ازلیست یارانه بگیران حذف شوند، زیرا منبعی که از این طریق بدست می آید می تواند سایر اهداف دولت را در حوزه های مختلف تامین کند؛ اما به ظاهرا نوعی محافظه کاری در دولت برای اجرای این قانون وجود دارد.

این نماینده مردم درمجلس نهم، گفت: دولت می تواند با استدلال قانون را اصلاح کند، اما اینکه درپایان سال مالی دیده شود که دولت دچار کسری بودجه شده قطعا راه و روش درستی نیست، هرچند که درحال حاضر هم نشانه هایی از کسری بودجه وجود دارد، از این رو دوره دوم هدفمندی یارانه ها باید به طور دقیق و مطابق قانون اجرا شود.

وی با تاکید براینکه هرگونه انحراف ازقانون دراجرای هدفمندی یارانه ها ادامه مسیر گذشته است، افزود: این روش سبب می شود که باری که در اجرای فاز اول هدفمندی یارانه ها توسط دولت دهم بر دوش بودجه عمومی گذاشته شد، همچنان بر دوش بودجه عمومی در طی سال های آینده باقی بماند، اما تاکنون پاسخ روشنی از سوی دولت دریافت نشده است.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه ومحاسبات مجلس، گفت: پیش نویسی درحال حاضر برای الزام دولت درخصوص حذف یارانه ثروتمندان تهیه شده که دولت بهتراست این موضوع را به دقت بررسی کند، اما متاسفانه نوعی تناقض درصحبت های مسئولان دولتی درباره حذف یارانه ثروتمندان دیده می شود، چرا که درمقطعی وزیر اقتصاد از شناسایی 10 میلیون نفراز خانواده های ثروتمند درجامعه صحبت می کند و درمقطعی دیگر معاون برنامه ریزی ونظارت راهبردی رئیس جمهور از پرداخت یارانه به تمام افراد ثبت نام کننده برای دریافت یارانه صحبت می کند، بنابراین به نظر توانایی یک تصمیم به موقع و جدی در دولت برای حذف یارانه ثروتمندان وجود ندارد.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *