دیدار بزرگان جامعه سلامت کشور با آیت الله آملی لاریجانی / گفت‌وگویی از جنس کرامت و عدالت

13:41 - 31 مرداد 1394
کد خبر: ۶۹۲۷۶
دسته بندی: مجله حقوقی ، عمومی
خبرگزاری میزان: رئیس قوه قضائیه از تصویب شدن ایجاد تشکیلات مرکز سلامت قوه قضائیه خبر داد و گفت: این مرکز به زودی راه اندازی می‌شود و کانال ارتباطی خوبی با جامعه پزشکی خواهد بود.
به گزارش «آیت الله صادق آملی لاریجانی» پیش از ظهر امروز در دیدار با اعضای ستاد مرکزی و هیات علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران ضمن تبریک روز پزشک و ایام دهه کرامت اظهار کرد: بین دستگاه قضا و جامعه پزشکی مسائل متعددی مطرح است که در رابطه با این مسائل تعامل خوبی وجود دارد. این تعامل هم به لحاظ مسائل کلان کشور و هم مسائل پزشکی است.




وی با بیان اینکه معتقدیم جامعه پزشکی جامعه فرهیخته است و باید تلاش کرد تا حرمت پزشکان حفظ شود، افزود: برخی از موارد هم که پیش می‌آید، طبیعی است و نیازمند درایت این جامعه دانشمند برای حل آنهاست.

آیت الله آملی لاریجانی با اشاره به اینکه کرامت انسانی در همه موارد باید محترم شمرده شود، گفت: موضوع علم و دانش در همه جا محترم است و  قوه قضاييه به سهم خود در حفظ كرامت انسانی و اخلاق حرفه‌ای تلاش می‌كند.

 
اخلاق حرفه‌ای در دستگاه قضا مورد توجه ویژه قرار گرفته می‌گیرد

وی با بیان اینکه اخلاق حرفه‌ای برای همه مهم است و این موضوع در دستگاه قضائی مورد توجه ویژه قرار گرفته است، افزود: یکی از دغدغه‌های دستگاه قضایی موضوع اخلاق حرفه‌ای است که در بدو ورود، اینجانب معاونت فرهنگی قوه قضائیه را برای تبیین اخلاق حرفه‌ای بویژه برخورد با مراجعان و حتی محکومان و متهمان ایجاد کردم.




آیت الله آملی لاریجانی با بیان اینکه از گذشته با وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی آشنایی داشتم و ارتباط خوبی با هم داریم، گفت: پزشکی قانونی بخشی از قوه قضائیه است که می‌تواند کانال خوبی بین قوه قضائیه و جامعه پزشکی باشد.

تشکیلات مرکز سلامت در قوه قضائیه راه اندازی می‌شود

رئیس قوه قضائیه از تصویب شدن ایجاد تشکیلات مرکز سلامت قوه قضائیه خبر داد و گفت: این مرکز به زودی راه اندازی می شود و کانال ارتباطی خوبی با جامعه پزشکی خواهد بود.

وی اظهار کرد: هیچ وقت علاقه نداریم که نسبت به جامعه پزشکی توهین شود، کما اینکه دوست نداریم به هیچ مراجعه کننده‌ای هم توهین شود چون حفظ کرامت انسانی و عدالت اقتضا می کند که کرامت انسان‌ها حفظ شود.

دستور شلاق زدن پزشک از سوی قاضی در حادثه پزشکی فارس کاملا خلاف واقع است

آیت الله آملی لاریجانی با اشاره به حوادث اخیر پزشکی افزود: دستگاه قضایی هم توقعاتی دارد، برخی مسائل که اخیراَ در حوزه پزشکی مطرح شد به جای طرح در رسانه ها بهتر بود با درایت پزشکان حل می‌شد.

رئیس قوه قضائیه ادامه داد: رسانه‌ای شدن موضوعات این چنینی کمکی به حل مشکلات نمی‌کند و توقع داریم که پزشکان نسبت به این مسائل عنایت داشته باشند.

وی با اشاره به حادثه پزشکی اخیر در شیراز گفت: در حادثه پزشکی استان فارس یکی از آقایان از نظام پزشکی گفته بود قاضی برای درمان یکی از بستگان خود به پزشک مراجعه کرده و چون پزشک معالجه را انجام نداده، دستور شلاق زدن پزشک را صادر کرده که کاملا خلاف واقع است، حوادثی رخ می دهد که بنده از آن دفاع نمی‌کنم ولی برخی حوادث ربطی به قوه قضائیه ندارد. قاضی دستوری می‌دهد؛ اما کیفیت اجرا با نیروی انتظامی است در این موضوع نیز باید توجه کنیم که نیروی انتظامی چگونه به وظیفه خود عمل کرده است.

رئیس قوه قضائیه تصریح کرد: جامعه پزشکی، جامعه فرهیخته و متدینی است و قضات هم اصلشان تدین است و  به آرایی که صادر می‌کنند، توجه دارند.

ضرورت رفع مشکلات مردم در سایه تعامل همه دستگاه‌ها

آیت الله آملی لاریجانی افزود: مسائل كلان و مهمتری در كشور وجود دارد که نیاز به توجه مشترك و تعاملی دستگاه قضايی و جامعه پزشكی دارد و بايد بر روی آنها متمركز شد و از جمله آنها توجه به مشكلات زيست محيطي، مشكلات آلودگی هوا، غذا و دارو است كه بايد به نحو مقتضي راجع به آنها توجه شود و مدعي‌العموم در كنار وزارت بهداشت، سازمان محيط زيست و ساير نهادها به آن توجه كنند كه چنين توجه و تعاملی به حفظ حقوق مردم و عدالت نزديك‌تر است.

وی به آلودگی هوای تهران و برخی کلانشهرها اشاره کرد و گفت: قوه قضائیه به عنوان مدعی العموم در این خصوص وظایفی دارد؛ اما واقعیت آن است که در این موضوع همه می توانند کمک کنند و باید پای کار بیایند.





رئیس قوه قضائیه ادامه داد: مسائل کلان‌تری بین دستگاه قضا و جامعه پزشکی وجود دارد که به حفظ عدالت نزدیک است و با تعامل سازنده قابل حل است.

لزوم تغییر نگرش نسبت به پیش فرض‌های علم پزشكی

وی به موضوع پشگیری از وقوع جرم اشاره کرد و گفت: پیشگیری از وقوع جرم یکی از وظایف قوه قضائیه است که به طور جدی پیگیری می شود و در این موضوع جامعه پزشکی با کم کردن فشارهای روحی جامعه و حضور در زندان‎ها می تواند به بحث روانشناسی زندانیان کمک کنند.

آیت الله آملی لاریجانی خاطرنشان کرد: کار سلامت در دستگاه قضا امر واجبی است و کمک جامعه پزشکی در این موضوع اهمیت ویژه ای دارد.

رئیس قوه قضاییه در بخش دیگری از سخنان خود بر لزوم تغییر نگرش نسبت به پیش فرض‌های علم پزشكی و توجه بیشتر بر تک ساحتی نبودن انسان و تلاش بخشی از اندیشمندان غربی در مطرح ساختن این بحث در زمینه پزشکی تأكید كرد و گفت: در آمریكا و اروپا نیز بحث‌های مبنایی مختلفی درباره لزوم تغییر در نگرش پزشكی به انسان و تغییر از نگاه مكانیكی و صرفاً جسمانی به بیماران به سمت نگاه چند بعدی وتوجه به بعد روحی و معنوی انسانها صورت گرفته است.

آیت الله آملی لاریجانی تأكید كرد: تفاوت بسیاری وجود دارد میان اینكه بیمار را جسمی دارای اجزاء که هر جزء به صورت مادی و تحت تاثیر و تاثیرات مکانیکی عمل می کند، بدانیم و یا اینكه او را دارای روحی بدانیم که بر همه ابعاد وجودی او حاکم است، و حقیقت «او» را تشکیل می دهد در این صورت نگاه‌ها متفاوت خواهد بود.

لزوم توجه تمامی پزشكان به حقیقت وجودی انسان و عمل به وظایف براساس اخلاق حرفه‌ای

رئیس قوه قضاییه توجه به بعد جسمانی صرف انسان را نتیجه دوری انسان از خود و بی‌توجهی به خود انسانی‌اش دانست و تأكید كرد: بزرگان معرفت و اهل معنا همواره انسان را به این نكته توجه داده‌اند كه نباید «خود را فراموش كند» البته این خود فراموشی و بی‌توجهی به ابعاد ارزشی و معنوی انسان هم نتیجه خدا فراموشی است و مطابق آیات قرآنی هر كه خدا را فراموش كند پس خود را فراموش خواهد كرد و آنگاه است كه تمامیت خود را در جسمش و لذات جسمی‌اش می‌بیند و از حقیقت ذات خود آگاه نمی‌شود مگر اینكه هنگام موت پرده‌ها كنار برود و حقایق بر او آشکار گردد.

رئیس دستگاه قضا توجه تمامی پزشكان را به حقیقت وجودی انسان و عمل به وظایف بر اساس اخلاق حرفه‌ای مبتنی بر آموزش‌های معنوی و دینی معطوف كرد و گفت: نباید بپنداریم كه انسان همین بدن است چرا كه نگاه درست و الهی به انسان و ابعاد وجودی او كه می‌تواند در همه عوالم حضور یابد راه سازنده‌ای بسوی درمان، تربیت انسان و زندگی اوست.



در این دیدار علاوه بر وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و مدیران و اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران، رئیس سازمان نظام پزشکی، دکتر ولایتی مشاور رهبر معظم انقلاب اسلامی در امور بین‌الملل، دکتر مرضیه وحید دستجردی مشاور رئیس دستگاه قضا در امور سلامت و احمد شجاعی رئیس سازمان پزشکی قانونی نیز حضور داشتند.

وزیر بهداشت: وزارت بهداشت برای تأمین حقوق مردم نیازمند حمایت قوه قضائیه است

«سید حسن قاضی زاده هاشمی» وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در این دیدار با اشاره به اقدامات دولت در حوزه بهداشت و درمان تصریح کرد: در این خصوص اقدامات موثری انجام شده؛ اما معتقدیم که کافی نیست و به پایداری و استمرار بیشتری نیاز دارد که با حمایت دولت و مجلس عقب ماندگی ها قابل حل است.

وی با بیان اینکه دستگاه قضایی در حوزه سلامت و در خصوص جامعه پزشکی همیشه عنایت داشته است، گفت: امیدواریم با حمایت های بیشتر قوه قضائیه بتوانیم به خدمات خود سرعت بیشتری دهیم.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه دستگاه قضایی برای اجرای برخی احکام نیازمند نظر کارشناس است که این کارشناسان پزشکان هستند و پزشکی قانونی این کار را دنبال می کنند، گفت: به حمایت دستگاه قضائی در خصوص کارها نیاز داریم و با کمک قوه قضائیه است که می توانیم حقوق مردم را تأمین کنیم.

وی با بیان اینکه حمایت از صنف پزشکی نیازمند عنایت قوه قضائیه است، گفت: بحمدالله تا به امروز  حمایت‌های جدی از جامعه پزشکی صورت گرفته که امیدواریم در آینده نزدیک این حمایت‌ها بیشتر شود.

هاشمی به موضوع تغذیه، دارو، هوا و آب آشامیدنی اشاره کرد و گفت: بسیاری از بیماری‌ها ناشی از تغذیه ناسالم است که با کمک و حمایت قوه قضائیه باید این عرصه را بر سودجویان تنگ کنیم.

مشاور رئیس قوه قضائیه در امور سلامت: رئیس قوه قضائیه توجه ویژه به کرامت جامعه پزشکی دارد

«مرضیه وحید دستجردی» مشاور رئیس قوه قضائیه در امور سلامت نیز در ادامه این دیدار با بیان اینکه جامعه پزشکی بی حاشیه ترین و خدومترین قشر کشور است، گفت: خدمات این قشر بر کسی پوشیده نیست و پزشکان خود را وقف سلامتی مردم کرده‌اند.

وی با بیان اینکه در قوه قضائیه حرمت و کرامت پزشکان ارج نهاده می شود، گفت: رئیس قوه قضاییه قدر و منزلت پزشکان را می‌داند و بنده شاهد بودم زمانی که احکام دادگاه‌ها از جمله حبس برای پزشکان صادر می‌شد قبل از آنکه آیین‌نامه مجازات‌های جایگزین حبس توسط دولت تصویب شود، رئیس دستگاه قضا پرونده‌های این نوع احکام را ملاحظه می کردند و با تدبیر مشکل را حل می‌کردند. ایشان معتقد هستند که حرمت و شان جامعه پزشکی باید حفظ شود؛ چراکه پزشکان آرامش را به جامعه هدیه می‌دهند.

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل: همکاری بین قوه قضائیه و جامعه پزشکی از ضروریات است

علی اکبر ولایتی مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل و رئیس بیمارستان مسیح دانشوری نیز در ادامه اظهار کرد: رمز موفقیت پزشکان ما در گذشته بهره مندی از جامع جمیع علوم بخصوص علوم حکمی بوده است و می طلبد که قوه قضائیه کمک کند که حکمت به حوزه پزشکی برگردانده شود.

وی با بیان اینکه باید از هویت ملی بزرگانمان دفاع کنیم، ادامه داد: حفظ نام بزرگان امروز از اهمیت ویژه ای برخوردار است و هر روز مدعیانی پیدا می شوند که تلاش دارند این بزرگان را به نام خود ثبت کنند.

رئیس بیمارستان مسیح دانشوری با بیان اینکه همکاری بین قوه قضائیه و جامعه پزشکی از ضروریات مهم کشور است، گفت: جامعه پزشکی ما باید با تأسی از ابوعلی سینا و زکریای رازی در مسیر آنها حرکت کند.

رئیس سازمان پزشکی قانونی: هر ساله شکایت از پزشکان رو به افزایش است/نباید از نگاه ویژه قوه قضائیه سوء استفاده شود

احمد شجاعی رئیس سازمان پزشکی قانونی نیز اظهار کرد: پزشکی قانونی به عنوان یکی از زیر مجموعه های قوه قضائیه تعامل بسیار خوبی با وزارت بهداشت و کمیسیون بهداشت و درمان مجلس دارد.

وی با بیان اینکه  قوه قضائیه و پزشکی قانونی نهایت تلاش خود را برای همکاری و تعامل بیشتر در دستور کار دارد، افزود: رئیس قوه قضائیه به جامعه پزشکی و رسیدگی به پرونده های پزشکی نظر و توجه خاص دارند.

شجاعی افزود: اگر پزشکی تخلف کرد قطعا باید به تخلف وی رسیدگی شود ؛اما چون تعداد پزشکانی که قصور می کنند و یا تخلف دارند بسیار کم است لذا رسیدگی به پرونده آنها با حفظ رعایت شان جامعه پزشکی بررسی می شود.

رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور با بیان اینکه در برخی مسائل مانند حوادث اخیر جامعه پزشکی جو سازی هایی که صورت گرفت به خود جامعه پزشکی ضربه می‌زند، گفت: قوه قضائیه نسبت به جامعه پزشکی نگاه ویژه دارد؛ اما نباید از این موضوع سوء استفاده شود همانگونه در نظام پزشکی به تخلفات پزشکان رسیدگی می شود ما هم در پزشکی قانونی پرونده هایی را بررسی می کنیم.

شجاعی با بیان اینکه سال به سال شکایت از پزشکان زیاد می شود، گفت: در 48 درصد پرونده‌های شکایت از پزشکان که مورد بررسی در پزشکی قانونی قرار گرفت، پزشکان مقصر بوده‌اند و در 52 درصد نیز تبرئه شده‌اند.

رئیس سازمان نظام پزشکی کشور:خود باوری و خود اتکایی جامعه پزشکی نیازمند حمایت قوه قضائیه است

 علیرضا زالی رئیس سازمان نظام پزشکی نیز در این دیدار اظهارکرد: سازمان نظام پزشکی از قدیمی ترین سازمانهایی است که درحوزه پزشکی فعالیت می کند و امیدواریم رئیس  قوه قضائیه با توصیه های مدبرانه خود جامعه پزشکی را به سمت پزشکی حکمت مدار حرکت دهد.

رئیس سازمان نظام پزشکی کشور ادامه داد: در تهران طی سال گذشته بین آرای صادره در هیئت های انتظامی و مجموعه تعزیرات حکومتی از نظر نوع آرا و قدر مطلق صدور آراء مشابهت قابل توجهی وجود داشت که تا حدی نشان دهنده اتقان آراست که امیدواریم ما هم بتوانیم حمایت بیش از پیش قضات را در این زمینه داشته باشیم.

زالی با اشاره به بحران در جامعه پزشکی طی سال گذشته که باعث تنش‌هایی در میان پزشکان شده بود گفت: خوشبختانه این بحران با بخشنامه ریاست محترم قوه قضائیه بدون آسیب پشت سر گذاشته شد.

وی افزود: تغییراتی که در قانون مجازات اسلامی قرار است حاصل شود به حل جایگزینی مجازات حبس  برای پزشکان کمک می کند.

رئیس سازمان نظام پزشکی کشور تصریح کرد: جامعه پزشکی امروز در قله خودباوری و خوداتکایی ایستاده است عزت جامعه پزشکی و شجاعت علمی آن جزو ملزومات این قشر است و بخش زیادی از این خودباوری و خوداتکایی ناشی از حمایت های قوه قضائیه است.

رئیس سازمان نظام پزشکی کشور ادامه داد: شورای پیشگیری از قصور در سازمان نظام پزشکی تشکیل شده و در این شورا قضات برجسته، حقوقدانان و پزشکان با برگزاری جلساتی سعی در رفع مشکلات ناشی از قصور پزشکان دارند. همچنین طی تفاهم نامه ای با معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه در خصوص پیشگیری از وقوع جرائم پزشکی به تفاهم رسیده ایم.

وی گفت: حوادث اخیر در ممسنی فارس می‌تواند فرصت تحکیم روابط دو طرف باشد همچنان که من در شورای تأمین استان فارس حضور یافتم شاهد رابطه بسیار خوب بین پزشکان و قضات بودم.

برای مشاهده گزارش تصویری دیدار اعضای ستاد مرکزی و هیات علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران با رئیس قوه قضائیه به اینجا مراجعه کنید.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *