رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

برنامه وزارت نفت برای توسعه میدان گازی پارس شمالی/تولید گاز از میدان مشترک پارس جنوبی ٣٥ درصد افزایش یافت

14:12 - 29 مرداد 1394
کد خبر: ۶۸۷۸۹
دسته بندی: اقتصاد ، اقتصاد ایران
خبرگزاری میزان: مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس از برنامه وزارت نفت توسعه میدان گازی پارس شمالی در شرایط پسا تحریم خبر داد و گفت: میزان تولید گاز از میدان مشترک پارس جنوبی در سال گذشته ٣٥ درصد افزایش یافت.
به گزارش , مهدی یوسفی، در آیین تجلیل از خبرنگاران و اصحاب رسانه استان بوشهر در جمع خبرنگاران تصریح کرد: خبرنگاران و اصحاب رسانه در تمام گذرگاههای حساس و  تاریخی کشور همواره در کنار مردم و نظام بودند.

یوسفی با اشاره به قرار گرفتن هشت درصد از ذخایر گازی جهان در میدان مشترک پارس جنوبی، گفت: میزان تولید گاز از میدان مشترک پارس جنوبی در سال گذشته ٣٥ درصد افزایش یافت.

وی به افتتاح فاز ١٢ پارس جنوبی که معادل سه فاز متعارف پارس جنوبی بوده اشاره کرد و افزود: این فاز در اسفند ماه سال گذشته با حضور رئیس جمهوری به طور رسمی افتتاح شد و با بهره برداری از آن ظرفیت تولید گاز کشور روازنه ٨١ میلیون مترمکعب افزایش یافت.

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس ادامه داد: همچنین افزایش ١٠٠ میلیون مترمکعبی تولید گاز برای سال ٩٤ هدف گذاری شده است؛ ضمن این که امیدواریم در سال ٩٦ با بهره برداری کامل از فازهای باقیمانده، پرونده پارس جنوبی بسته شود و با بهره برداری کامل از فازهای میدان مشترک پارس جنوبی بتوانیم به سهم شایسته ای از برداشت گاز در برابر کشور رقیب دست یابیم.

یوسفی تولید محصولات مختلف در مجتمعهای پتروشیمی منطقه ویژه پارس را دارای سهم عمده ای در چرخه ارزش افزوده دانست و تصریح کرد: از ٣٠ مجتمع پتروشیمی که در منطقه پیش بینی شده است تاکنون ١٢ مجتمع به بهره برداری رسیده است و امیدواریم طی سالهای آینده با توجه به جایگاه پترشیمی ها در جلوگیری از خام فروشی، دیگر مجتمع ها نیز به بهره برداری برسند.

وی با اشاره به محصولات تولیدی منطقه و صادرات  آن از گمرک منطقه ویژه پارس در سال گذشته، یادآور شد: طی سال گذشته ١٩ میلیارد دلار کالا از گمرک منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس به خارج از کشور صادر شده است که این میزان صادرات نسبت به سال ٩٢ از حیث وزن ٢٧ درصد و از لحاط ارزش ٢٦ درصد افزایش را نشان می دهد.

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس گفت: در سه ماه نخست امسال سه میلیارد و ٢٩٤ میلیون و ٢٦١ هزار و ٥٦٧ دلار کالا از گمرک منطقه ویژه پارس به خارج از کشور صادر شده است که این میزان صادرات نسبت به مدت مشابه سال قبل ٣١ درصد رشد نشان می دهد.

یوسفی با اشاره به این که پیشرفت صنعت نفت در طرحهای توسعه ای پارس جنوبی در شرایط تحریم محقق شده است، تصریح کرد: بهره برداری از هر فاز در پارس جنوبی یک درصد به تولید ناخالص ملی خواهد افزود که امیدواریم پس از تکمیل پروژه های توسعه ای پارس جنوبی ١٢٠ میلیارد دلار (با احتساب هر بشکه نفت ٥٠ دلار) برای کشور در آمد زایی خواهد داشت.

وی همچنین از آمادگی وزارت نفت برای شرایط پسا تحریم خبر داد و گفت: توسعه میدان مشترک پارس جنوبی و همچنین میدان مستقل پارس شمالی از اولویتهای وزرات نفت در این زمینه است و امیدواریم از این شرایط نهایت بهره وری را داشته باشیم.

یوسفی در خصوص جذب نیروهای بومی در شرکتهای مستقر در منطقه، افزود: طی یکسال گذشته هفت آزمون استخدامی شرکتهای مستقر در منطقه را در استان برگزار کردیم تا بتوانیم در این زمینه نظارت بیشتری داشته باشیم و گامهای موثری نیز در این زمینه برداشته شد.

وی گفت: با نظارتی که از سوی این سازمان در آزمون استخدامی پتروشیمی بوشهر صورت گرفت ٧١ درصد از نیروهای بومی در این پتروشیمی جذب شدند و همچنین ٥٠ درصد از پذیرفته شده های آزمون استخدامی پتروشیمی تخت جمشید از میان داوطلبان بومی بوده که این امر با پیگیری و نظارت مستمر سازمان محقق شده است.

یوسفی به تقاضای شرکت اوبکو برای جذب ٣٠ نفر کارشناس شیمی اشاره کرد و افزود: همه این ٣٠ نفر از میان فارغ التحصیلان بومی استان به این شرکت معرفی که همه آنان جذب و بکارگیری شدند.

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس همچنین با بیان آمار جذب نیروهای بومی شهرستان عسلویه، گفت: در مورد شهرستان عسلویه تا پیش از سال ٩٣ فقط سه نفر در شرکتهای مستقر در منطقه جذب شده بودند که با برنامه ریزی و رایزنی هایی که طی یکسال گذشته صورت گرفت توانستیم مراحل جذب ٣٣ نفر از میان کارجویان شهرستان عسلویه را نهایی کنیم که در حال حاضر همه آنها مشغول کار هستند.

تعال دوسویه میان وزارت نفت و رسانه ها
همچنین در این مراسم، اکبر نعمت الهی مدیرکل روابط عمومی وزارت نفت به تعامل دوسویه وزارت نفت و رسانه‌ها اشاره کرد و گفت: وزارت نفت بر اساس اصول حرفه‌ای آماده تعامل دو طرفه با خبرنگاران است و امیدواریم توقعات وزارت نفت از رسانه‌ها و توقعات رسانه‌ها از وزارت نفت محقق شود.

وی با بیان این که بوشهر پایتخت انرژی کشور و بزرگترین منابع گاز کشور در این استان قرار دارد، افزود: مسئولیت سنگینی بر دوش رسانه‌های این استان است که کارها و فعالیتها را رصد کرده و این برنامه‌ها را به موقع انعکاس دهند.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *