رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

زوال بختگان بر اثر سیاست های نادرست/ حداقل حقابه این تالاب250 میلیون مترمکعب است

19:44 - 27 مرداد 1394
کد خبر: ۶۸۳۱۶
خبرگزاری میزان: مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس با بیان این که اتخاذ سیاست های نادرست تالاب بین المللی بختگان را رو به زوال برد، گفت: حداقل حقابه این تالاب250 میلیون مترمکعب است.
زوال بختگان بر اثر سیاست های نادرست/ حداقل حقابه این تالاب250 میلیون مترمکعب استبه گزارش گروه اجتماعی ، حمزه ولوی با بیان اینکه تالاب بین المللی بختگان از جمله تالاب های در معرض تهدید کشور است، اظهار کرد: اتخاذ سیاست های نادرست در زمینه مدیریت آب حوضه منجر به زوال این اکوسیستم ارزشمند و به تبع آن مواجه شدن معاش جوامع انسانی حاشیه تالاب با تهدید شده است.

افزایش سه برابری سطح زیر کشت حاشیه بختگان در 50 سال

وی افزود: افزایش سطح زیر کشت و مصرف آب در بخش کشاورزی حاشیه تالاب بختگان طی پنج دهه به بیش از 8/3 برابر، بدون توجه به پتانسیل منطقه به همراه خشکسالی چند سال اخیر، منجر به خشک شدن زیست بوم ارزشمند استان شده که تبعات آن دامنگیر مسایل اجتماعی و اقتصادی استان نیز شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس با اشاره به اینکه میانگین بلند مدت حجم ورودی آب به تالاب بختگان 728 میلیون مترمکعب است که از این میزان 428 میلیون مترمکعب از رودخانه های کر و سیوند و 300 میلیون متر مکعب از حوضه بلافصل دریاچه تامین می شود، اظهار کرد: این در حالی است که برداشت از آب های زیرزمینی در این حوضه 3100 میلیون مترمکعب است و حجم ذخیره سدها نیز 1590 میلیارد مترمکعب است.

وی ضمن یادآوری این موضوع که حجم سدهای احداثی به طور تقریبی برابر آورد سالانه رودخانه های کر و سیوند است، خاطرنشان کرد: حتی در شرایط معمول و بدون بروز خشکسالی هم در صورت آبگیری این سطوح، آبی به بختگان نخواهد رسید.

ضرورت اصلاح الگوی کشت در فارس

ولوی با ابراز تاسف از نبود تغییر محسوس در سیاست های کشاورزی و آبیاری استان همچون افزایش سطح زیر کشت، استفاده از روش های سنتی در کشاورزی و آبیاری، مصرف بی رویه منابع آب زیرزمینی و استفاده از الگوی کشت پر مصرف و کم بازده، اصلاح این سیاست ها را با توجه به شرایط آبی استان ضروری دانست.

مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس خاطرنشان کرد: خشکسالی سال های اخیر منجر به آن شد که حتی 300 میلیون مترمکعب آبی که در شرایط عادی به تالاب بختگان وارد می شد نیز با کاهشی شدید مواجه شود.

وی اشاره ای به سابقه پیگیری های محیط زیست استان برای تخصیص حق آبه بختگان از سد درودزن داشت و گفت: بنا به پیگیری های صورت گرفته میزان 20 و 50 میلیون متر مکعب حق آبه به بختگان تخصیص داده شد که این میزان به هیچ عنوان کافی نیست و بر طبق شرایط کنونی و شدت خشکسالی، احیای بختگان نیاز به تخصیص حداقل 250 میلیون مترمکعب حق آبه دارد.

ولوی مسلوب المنفعه کردن چاه های غیرمجاز، استفاده از محصولات با نیاز آبی کمتر و استفاده از روش های آبیاری نوین، کاهش سطح زیر کشت و تغییر الگوی کشت استان را از جمله ضرورت های احیاء تالاب برشمرد و ادامه داد: به رغم همه محدودیت ها، محیط زیست استان تلاش کرده تا با انجام اقداماتی همچون پیگیری تخصیص حق آبه تالاب، تثبیت مرزها و حدود مستثنیات و همچنین لایروبی کانال های چشمه ها و ورودی تالاب ها گام هایی برای احیای این اکوسیستم ارزشمند بردارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس انجام فعالیت های آگاهی رسانی که نتیجه آن تخصیص 25 میلیارد ریال از سوی دولت در سال جاری برای احیای تالاب بختگان بوده است را از دیگر اقدامات محیط زیست استان دانست و اظهار کرد: این بودجه صرف انجام مطالعه جامع حوزه و ارائه راه حل ها و اقدامات اولیه در این زمینه از جمله شکل گیری ستاد احیاء تالاب های این حوزه و کارگاه های آموزشی، تشویقی و ارشادی خواهد شد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *