حمایت از حقوق مالکیت معنوی رشد و توسعه اقتصادی را در پی دارد

11:47 - 26 مرداد 1394
کد خبر: ۶۷۷۷۶
دسته بندی: مجله حقوقی ، عمومی
خبرگزاری میزان: تویسرکانی در سومین اجلاس کمیته هماهنگی حقوق مالکیت صنعتی اکو گفت: حمایت از حقوق مالکیت معنوی خلق دانش جدید و رشد و توسعه اقتصادی را در پی خواهد داشت و سبب انتقال فناوری می‌شود.
حمایت از حقوق مالکیت معنوی رشد و توسعه اقتصادی را در پی داردبه گزارش ، «احمد تویسرکانی» در سومین اجلاس کمیته هماهنگی حقوق مالکیت صنعتی اکو با بیان اینکه امیدواریم نتایج سازنده این نشست در تحقق اهداف کمیته و اعتلای همکاریها در بین اعضا اکو موثر باشد، گفت: این موضوع نتایجی در جهت گسترش فناوری‌ها در سطح ملی و منطقه ای و همچنین بین المللی و اجرای برنامه اکو تحت عنوان همکاریهای اعضای اکو در زمینه حقوق مالکیت صنعتی را در پی خواهد داشت.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در خصوص اهداف برگزاری این اجلاس گفت: چنین اجلاسهایی با هدف گسترش همکاریها برای اعتلای مقام بکر و اندیشه و خلاقیت ها فناوریها و حمایت از آن ، بلاشک دستاوردهای ارزنده ای را برای توسعه در سطوح ملی و منطقه ای و بین  المللی به همراه داشته و سبب افزایش رفاه مردم و رشد بیشتر اقتصادی کشورها که از اهداف اکو می باشد، خواهد داشت.

وی با بیان رابطه مستقیم حقوق مالکیت صنعتی با توسعه و رشد اقتصادی تصریح کرد: رشد و توسعه اقتصادی در گسترش این نوع مالکیت ها نقش مهم و اساسی را ایفا می کند، بدیهی است فناورری و دانش در کنار تجارت نیروی محرک رشد و توسعه اقتصادی را فراهم می سازد و توسعه و رشد اقتصادی نیز سبب خلق بیشتر دانش و نوآوریهای بشر می شود.

تویسرکانی فناوری و دانش را یک سرمایه و عامل مهم در توسعه اقتصادی دانست و افزود: این دانش دارای ویژگیهای داراییهای ملموس که به راحتی می توان از آنها حمایت کرد، نیست با این حال به محض اشاعه می توانند با هزینه اندک به راحتی تولید و مهندسی معکوس شده و از اختیار مالک واقعی آن خارج شوند.

وی افزود: با توجه به این مسائل نظام مالکیت فکری و حقوق مالکیت صنعتی در پی رفع این نقیصه بزرگ بوده و سبب می شود این مالکیت ها نیز دارای ویژگیهایی شبیه داراییهای مادی گردیده و از آنها حمایت به عمل آید.

رئیس سازمان ثبت اسناد با بیان اینکه این نظام با اعطای حق بهره برداری انحصاری در مدتی محدود به پدید آورنده حق بهره مندی از مزایای ابتکار را رقم می زند  اظهار داشت: در این صورت است که مالک می تواند از مزایای ابتکار و خلاقیت خود استفاده نموده و انگیزه بیشتر برای او و سایرین درایجاد خلاقیتهای جدید فراهم آید با این حال این حقوق فی نفسه هدف نیستند بلکه وسیله ای برای خلق دانش و فناوری توسعه اقتصادی و اعتلای رفاه بشریت محسوب می شود.

وی از حمایت حقوق مالکیت معنوی از سه طریق خبر داد و تصریح کرد: این حمایتها از چند طریق به خلق دانش جدید و رشد و توسعه اقتصادی کمک می کنند که یکی از آنها عبارتند از نظام موثر و کارآمد به طوری که حمایت از مالکیت معنوی به جریان ورودی سرمایه گذاری خارجی کمک خواهد کرد و به صاحب حق این اطمینان داده می شود که محصول فکری او از حمایت قانونی برخوردار بوده و مورد سوء استفاده قرار نخواهد گرفت. در غیاب چنین نظامی جذب سرمایه خارجی در دنیایی که رقابت برای آن بسیار زیاد است با مشکلات جدی مواجه خواهد بود.

وی همچنین تصریح کرد: حمایت از حقوق مالکیت فکری سبب انتقال فناوری که عامل مهم در توسعه اقتصادی  و کشورهای در حال توسعه به آن نیاز دارند، می‌شود.

رئیس سازمان ثبت اسناد در خصوص سومین شیوه حمایت از مالکیت معنوی توضیح داد: اعطای حق بهره برداری انحصاری به پدیده آورنده دارایی فکری به او اجازه می دهد که از طریق فرآیند تجاری سازی از دارایی ناملموس و فکری خود درست شبیه اموال مادی بهره برداری اقتصادی کند این بهره برداری سبب تشویق ابتکارات جدید خواهد شد.

تویسرکانی با تاکید بر مساعدت کشورها در راستای اعتلای حقوق مالکیت صنعتی تصریح کرد: این اعتلا مستلزم مساعدت کشورها در سطح ملی منطقه ای و بین المللی است و جای خرسندی داد که سازمان اکو به عنوان یک سازمان منطقه ای با ایجاد این کمیته و اتخاذ برنامه اقدام و سایر ابتکارات گامهای ارزنده ای را در این زمینه برداشته است.

وی با اشاره به پشتیبانی جمهوری اسلامی ایران از اقدامات اکو اظهار داشت: ایران به عنوان کشوری که دارای سابقه طولانی در حمایت از مالکیت صنعتی که تجربیات فراوانی را در این زمینه اندوخته و همچنین دارای یک نظام داخلی موثر و غنی حمایت بوده، پشتیبانی خود را از فعالیتهای اکو اعلام می کند و ما نهایت همکاری را در اجرای موفقیت آمیز تصمیمات این نهاد خواهیم داشت.

وی به اقدامات سازمان ثبت اسناد و املاک ایران به عنوان متولی امر مالکیت صنعتی و مرجع ملی مالکیت معنوی اشاره کرد و افزود: جمهوری اسلامی ایران در سازمان جهانی مالکیت معنوی در سالهای اخیر اقدامات اساسی را برای پایه ریزی و استقرار نظام مالکیت فکری در کشور انجام داده است که از جمله آن می توان به تدوین و تکمیل قوانین داخلی به خصوص تصویب قانون حمایت از نشانه های جغرافیایی و قانون ثبت اختراعات طرحهای صنعتی و علائم تجاری اشاره کرد.

رئیس سازمان ثبت اسناد در پایان با تاکید بر ضرورت استفاده از ظرفیت سایر کشورهای عضو اکو اظهار داشت: از آنجایی که اعضای اکو در زمینه نظام حقوق مالکیت صنعتی وضعیت متحد الشکلی ندارند، جا دارد که این کمیته مشکلات چالشها و نارساییهای موجود را مورد بررسی قرار داده و برای رفع آنها پیشنهادات لازم را ارائه دهد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *