رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

نفت، بزرگترین تهدید بورس تهران

21:50 - 24 مرداد 1394
کد خبر: ۶۷۲۹۳
خبرگزاری میزان :‌ بورس تهران در اولین روز هفته، در حالی با افت قیمت‌ها مواجه شد که در چهار هفته‌ی متوالی گذشته شاخص کل تقریبا بدون وقفه افت داشته است. با ریزش نسبتا بزرگی که امروز برای دماسنج بازار رخ داد، شاخص کل با ریزش 389 واحدی در رقم 65 هزار و 314 واحد و در میانه‌ی کانال 65 هزار واحدی قرار گرفت.
به گزارش به نقل از بولتن نیوز، معاملات بورس تهران امروز در حالی آغاز شد که فضای ناامیدی بین سهام‌داران بیش از پیش در کلیت بازار به چشم می‌خورد. به نظر می‌رسد فعالان بازار این روزها کاهش قیمت نفت را جدی‌ترین تهدید برای اقتصاد و بازار سرمایه‌ی کشور می‌دانند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که روند شاخص قیمت و بازده نقدی ارتباطی مستقیم با روند قیمت سبد نفتی اوپک دارد. لذا با کاهش قیمت نفت و نتیجتا کاهش سودآوری شرکت‌های بورسی، قیمت سهم‌ها در بورس تهران با اختلاف زمانی چند روزه شروع به ریزش می‌کند.
گفته می‌شود پالایشگاه‌ها بیشترین اثرپذیری را از قیمت نفت داشته و با کاهش قیمت نفت، حاشیه سود این شرکت‌ها کاهش می‌یابد. از طرف دیگر فضای نااطمینانی شدیدی که در این صنعت وجود دارد باعث می‌شود که شاخص کل از محل تنزل قیمت سهام پالایشگاه‌ها مورد تهدید قرار گیرد. همین موضوع باعث شد که در روز جاری کاهش قیمت در نماد شپنا (پالایشگاه اصفهان) منجر به تنزل 50 واحدی شاخص کل شود. این در حالی است که دیگر نمادهای پالایشگاهی از جمله شبریز (پالایشگاه تبریز) و شبندر (پالایشگاه بندرعباس) هنوز متوقف هستند و در صورت بازگشایی احتمالا باید شاهد ادامه‌دار شدن ریزش شاخص کل باشیم.
حال با از دست رفتن کانال 66 هزار واحدی، کارشناسان بر این باورند که تا سطح 64 هزار و 300 واحد مانعی بر سر راه سقوط شاخص بورس قرار ندارد.
 
مثلث هسته‌ای در خواب
این روزها ریزش شاخص بورس در حالی ادامه می‌یابد که همچنان خبری از پایان اصلاح قیمتی در نمادهای حساس به لغو تحریم‌ها دیده نمی‌شود. علی رغم آنکه همچنان بیشترین ارزش معاملات روزانه برای نمادی بانکی، خودرویی و حمل و نقل رقم می‌خورد، اما ریزش قیمت‌ها همچنان ادامه دارد. بر این اساس امروز نیز بیشترین ارزش معاملات در نمادهای بانکی و پس از آن در نمادهای خودرویی رخ داد اما زیان متوسط در این گروه‌ها به ترتیب 0.3 و 1.1 درصد بود. در واقع تنها روزنه‌ی امیدی که برای بازار وجود دارد، رشد قیمت ناشی از انتظارات مثبت در سهم‌های حساس به مذاکرات است. اما مشخص نیست که بازار از چه زمانی تصمیم می‌گیرد به پیشواز خبر لغو قطعی تحریم‌ها برود.
 
آمار معاملات
همچنین طی معاملات روز جاری در تالار شیشه‌ای 560 میلیون و 734 هزار ورقه‌ی بهادار به ارزش 151 میلیارد تومان و در 39 هزار و 452 نوبت مورد معامله قرار گرفت. از این میزان بیش از 62 میلیارد تومان، معادل 42 درصد از کل معاملات، به معاملات عمده اختصاص یافت. همچنین بیش از 57 میلیارد تومان (41 درصد از کل) به معاملات سهام و حق تقدم در بورس و فرابورس اختصاص یافت. ارزش معاملات این روزها برای بورس 300 هزار میلیارد تومانی تهران یک شوخی تلخ به حساب می‌آید.
همچنین امروز اشخاص حقیقی که بیشتر در معاملات خرد سهام شرکت می‌کنند به اندازه‌ی 53 میلیارد تومان سهم خریداری کردند و تقریبا به اندازه‌ی 60 میلیارد تومان سهم به فروش رساندند. در طرف دیگر حقوقی‌های بازار به اندازه‌ی 97 میلیارد تومان در سمت خرید فعال بودند و به اندازه‌ی 90 میلیارد تومان فروشنده بودند. تحرکات حقیقی‌ها نشان می‌دهد که دست‌کم در کوتاه‌مدت به روند بازار امیدی نیست.
همچنین همانطور که پیشتر اشاره شد، بیشترین ارزش معاملات به گروه‌های بانکی و خودرویی اختصاص یافت. در این گروه‌ها به ترتیب به اندازه‌ی 10 و 8 میلیارد تومان سهام جابجا شد.
همچنین در حالی که امروز تنها 5 صنعت بازدهی داشتند و 29 صنعت نیز سرخ‌پوش شدند، بیشترین بازدهی به گروه استخراج سایر معادن اختصاص یافت. در طرف دیگر بیشترین زیان به گروه‌های محصولات کاغذی، ابزار پزشکی و گروه خودرو و ساخت قطعات تعلق گرفت.
بر اساس این گزارش بیشترین اثر منفی بر شاخص کل از آن گروه محصولات شیمیایی بود. این گروه به تنهایی شاخص را 128 واحد تنزل داد. همچنین گروه‌های فرآورده‌های نفتی، خودرو و ساخت قطعات و بانک‌ها نیز به ترتیب شاخص را 53، 40 و 39 واحد کاهش دادند تا در قعر جدول اثرگذاران بر دماسنج بازار قرار گیرند. از میان شرکت‌ها نیز سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تأمین (تاپیکو)، پالایش نفت اصفهان (شپنا) و گسترش نفت و گاز پارسیان (پارسان) بیشترین تأثیر منفی را برای شاخص کل به بار آوردند.

/انتهای پیام/

: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *