آغاز تشکیل پرونده دماوند برای ثبت جهانی

9:40 - 27 مرداد 1394
کد خبر: ۶۷۰۱۵
خبرگزاری میزان: مدیرکل ثبت بناها و بافت های تاریخی سازمان میراث فرهنگی با اعلام این خبر که به زودی تشکیل پرونده دماوند برای ثبت جهانی آغاز می شود، گفت: این اثر طبیعی در صدر لیست انتظار ایران در یونسکو برای ثبت جهانی قرار دارد.
آغاز تشکیل پرونده دماوند برای ثبت جهانی/ این اثر طبیعی در صدر لیست انتظار ایران در یونسکو قرار داردفرهاد نظری در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی میزان، با اشاره به ثبت جهانی دماوند اظهار کرد: دماوند به شماره یک در فهرست آثار طبیعی کشور به ثبت ملی رسیده است این به معنای این است که نخستین اثر ثبت شده در فهرست ملی از میان آثار طبیعی دماوند است.

وی با اشاره به این که دماوند در فهرست موقت جمهوری اسلامی ایران برای ثبت جهانی قرار دارد، تصریح کرد: 13 اثر طبیعی در فهرست انتظار ایران در یونسکو برای ثبت جانی قرار دارد که دماوند به عنوان نخستین اثر در این لیست جای گرفته است.

مدیرکل ثبت بناها و بافت های تاریخی سازمان میراث فرهنگی با تاکید بر اهمیت تاریخی، اسطوره ای، زمین شناسی و طبیعی دماوند، ادامه داد: این سازمان همچنین سازمان محیط زیست بر ثبت هر چه سریع تر این اثر طبیعی تاکید دارند.

نظری با اشاره به این که ارزشمند بودن یک اثر شرط لازم و نه شرط کافی برای ثبت آن به شمار می رود، عنوان کرد: وضعیت نگهداری و مدیریت یک اثر در سطح بین المللی شرط کافی برای ثبت آن است.

وی با بیان اینکه نمی توان مدام در دماوند به توسعه معادن پرداخت، براین اساس و با توجه به مهم و ارزشمند بودن این اثر طبیعی بر ثبت جهانی این اثر طبیعی تاکید داشته و داریم، اذعان کرد: اگر یک اثر ثبت جهانی می شود یعنی میراث بشر است لذا باید با توجه به استانداردهای بین المللی از آن مراقبت کرد.

این مقام مسئول با اشاره به این که وضعیت دماوند از این نظر به تدریج رو به بهبود است، گفت: به زودی تشکیل پرونده دماوند را برای ثبت جهانی آغاز می کنیم. اما این امر مستلزم همکاری تنگاتنگ با سازمان های ذی ربط است زیرا تنها تهیه پرونده و صیانت حقوقی این اثر طبیعی بر عهده سازمان میراث فرهنگی کشور است اما بهره برداری از این اثر بر عهده محیط زیست و سازمان صنایع و معادن است.

نظری در پایان تاکید کرد: آماده سازی پرونده این اثر کاری فراسازمانی و ملی است.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *