کارنامه یک ساله فرگوسن

9:01 - 18 مرداد 1394
کد خبر: ۶۵۶۲۲
یک سال پیش در چنین روزهایی منطقه فرگوسن آمریکا شاهد جنایتی قابل تأمل بود که فضایی جدید را بر این کشور حاکم ساخت.
به گزارش سرویس بین الملل ؛ پلیسی سفید پوست نوجوانی سیاه پوست به نام مایکل براون را هدف گلوله قرار داد در حالی که این جوان هیچ سلاحی نداشته است. این مسئله در حالی خشم مردم این منطقه را به همراه داشت که تبرئه پلیس قاتل در دستگاه قضایی آمریکا، بر خشم و انزجار مردم افزود چرا که این اقدام را نمادی از نژادپرستی و دوران برده داری می دانستند. فضای امنیتی در آن زمان چنان بر فرگوسن حاکم شد که بسیاری این منطقه را پادگان نظامی نامیدند.

نکته قابل توجه آنکه منطقه فرگوسن اکثراً سیاه پوست نشین است در حالی که پلیس سفید پوست بر آن حاکم بوده که بر اساس گزارش ها بدترین رفتارها را علیه ساکنان این منطقه دارد. اکنون در حالی یک سال از آن زمان می گذرد که فضای اجتماعی حاکم بر آمریکا همچنان آن جنایت را فراموش نکرده و خیابان های آمریکا شاهد تظاهرات مردمی علیه تبعیض نژادی حاکم بر امریکا بوده است.

حال این سوال مطرح است که چرا پس از یک سال از واقعه فرگوسن همچنان فضای اعتراضی در خیابان های آمریکا جاری است؟ بخشی از پاسخ به این پرسش را در رفتارهای پلیس می توان مشاهده کرد. آمارها نشان می دهد که در یک سال اخیر صدها نفر به دست پلیس به قتل رسیده اند در حالی که اکثر آنان را سیاه پوستانی تشکیل می دهند که به دست پلیس سفید پوست به قتل رسیده اند.

این امر نشانگر نهاینه بودن نژادپرستی و نسل کشی سیاه پوستان در ساختار امنیتی آمریکاست. زمانی اگر سیاه پوستان به عنوان برده حق آزادی نداشتند و باید صرفاً خدمتگذار اربابان سفید پوست می بودند اما اکنون رسما به نسل کشی و کشتار آنها اقدام می ورزند.

 نکته مهم دیگر آنکه دستکاه قضایی آمریکا نیز به جای مجازات پلیس های خاطی به حمایت از آنان پرداخته و همه آنها تبرئه شده اند بگونه ای که جامعه آمریکا دستگاه قضایی این کشور را بدون عدالت و وابسته به قاتلان می دانند. و در نهایت آن که کنگره و کاخ سفید آمریکا اقدامی برای مقابله با نژادپرستی حاکم بر ساختار امریکا انجام نداده در حالی که اوباما رسما گفته است که نژادپرستی در کالبد آمریکا قرار گرفته است.

با توجه به این شرایط می توان گفت،ساختار امنیتی ، قضایی و سیاسی آمریکا سرشار از نژاد پرستی و رفتارهای غیر انسانی است که بی اعتمادی مردم را رقم زده است چنانکه سفید پوست و سیاه پوست در کنار هم در اعتراض به این ساختار تظاهرات برگزار می کنند که همواره نیز با سرکوب گری پلیس همراه است. که خود سندی دیگر بر واهی بودن حقوق بشر در آمریکا است.

غفوری






ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *