چگونه عسل طبیعی را از عسل تقلبی شکرک‌زده تشخیص دهیم؟

5:15 - 16 مرداد 1394
کد خبر: ۶۵۱۰۲
دسته بندی: اقتصاد ، صمت و کشاورزی
خبرگزاری میزان: تشخیص عسل طبیعی از عسل تقلبی شکرک زده موضوعی است که اکثر مشتریان عسل با آن مواجه هستند که البته کارشناسان راه های متفاوتی برای این کار پیشنهاد داده اند.
به گزارش خبرنگار اقتصادی میزان، عسل و شکر(قند شکر و چغندر) دارای فرمول شیمیایی مشترکی هستند به این خاطر زمانی که آن ها شکرک می زنند، رنگشان سفید می شود و از لحاظ شکل ظاهری بسیار به هم شبیه شده و شناسایی آن ها از یکدیگر برای مردم عادی کمی دشوار است و همین مساله آنها را به اشتباه می اندازد.

برای شناسایی عسل طبیعی بلوری شده از شبه عسل تقلبی شکرک زده باید دانست تنها عسل طبیعی می تواند کم کم و به مرور زمان کدر و ته نشین شود و شکرک آن مانند شکرک طبیعی شیره خرما نرم بوده و هنگام خوردن ممکن است اندکی زبری داشته باشد اما هیچ گونه صدایی زیر دندان احساس نمی شود به دلیل اینکه دمای داخل دهان 37 درجه سانتی گراد و گرم است به این جهت خیلی سریع با بزاق دهان مخلوط شده و حل می شود.

ولی شکرک شبه عسل تقلبی مثل نبات سفت است و به سختی با قاشق جدا شده و موقع خوردن مانند دانه های آب نبات، شکر و مربای شکرک زده در زیر دندان صدا داده و مثل شکلات به دندان ها می چسبد و مدت زمان زیادی طول می کشد تا شبه عسل تقلبی با بزاق دهان مخلوط شود. آخرین و مهم ترین نکته این که این گونه شبه عسل ها بدون کدر و ته نشین شدن خیلی سریع و در زمان کوتاه شکرک می زند.

باور گروهی از مردم آن است که عسل وقتی که بلورین، کدر و ته نشین شود تقلبی است و عسل سالم و طبیعی همیشه صاف و شفاف می ماند و هنگامی که عسل خریدار شده پس از مدتی کدر و ته نشین و بلورین شود مشتری ناراحت شده و به فروشنده اعتراض می کنند.

این باور اشتباهی است که در کشور ما رایج است به دلیل اینکه مصرف کننده ایرانی، عسل خوب، خالص و طبیعی را عسلی می داند که رنگ کهربایی تیره مانند عقیق و سفت باشد و اصطلاحاً کش آمده، اگر 24 ساعت در یخچال گذاشته شود بلورین نشده چنان چه قاشقی از آن برداشته شود قطراتی که سرازیر می شود به صورت باریکه پیوسته باشد و قطع نشود.

کسانی هم شگردهای ویژه ای را برای شناسایی عسل سفارش می کنند که پایه و اساس آن معلوم نیست مانند کبریت گرفتن کنار عسل، ریختن چنده قطره روی روزنامه و.. که هیچ کدام از این باورها و تصورات با عسل از نظر طبیعی یا مصنوعی بودن و همچنین شکرک زدن آن ارتباطی ندارد و از نظر عسل شناسان و علم تغذیه پذیرفته نیست.





تولید کننده عسل طبیعی کوهستان عموشاهی
|
-
|
۰۸:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۶
0
0
با سلام از اطلاعاتی که در اختیار مردم قرار می دهید متشکریم. مطالب خوبی بود که کار ما را راحت تر کردید چون بیشتر مردم عسلی که شکرک بزند را طبیعی نمی دانند و این اشتباه بزرگی است. ضمنا بهترین راه تشخیص عسل طبیعی از تقلبی ، آزمایشگاه عسل است. موفق باشید
گربهسگ
|
-
|
۰۹:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۶
0
0
عسل را فقط از طریق خوردن میشود شناخت ... زنبوری که شربتی از آب و شکر و عرقیات سنتی و رنگ مصنوعی نوش جان می کند و در حفره های زیبایش آن را بدل به عسل میکند شناخت آن مشکل است ... اگر کسی دو سه بار عسل خالص بخورد ذایقه اش عسل نامرغوب را تشخیص میدهد . مثلا من که شمالی ام از میان صدها ماهی سرخ شده چشم بسته طعم ماهی سفید را در خوردن تشخیص میدهم البته همه شمالی ها می توانند البته خودم سالها زنبورداری به شیوه علمی کرده ام و تجربه ای هم دارم
عسل طالبی نیا
|
-
|
۱۳:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۶
0
0
یک راه بسیار ساده برای تشخیص عسل طبیعی از عسل تقلبی.....یک قاشق عسلی که می خواهید بخرید.در یک لیوان آب نسبتا خنک ریخته وبا قاشق به هم بزنید.بعد بمکید.اگر مزه آب قند داد حتما عسل تقلبی ویا تغذیه شکری بسیار بالا شده.ویا نه مزه بخصوصی مانند مزه گل وگیاه داد آنعسل خوبی هست.یه راه دیگه هم اینه یه کمی عسل بریزید جایی که مورچه هست اگر مورچه عسل خورد وتمیز کرد اون عسل طبیعی نست .ولی اگر از کنار عسل رد شد ونخورد.اون عسل طبیعی صددرصده.علت اش اینه که شما در طبیعت به گلهای گیاهان دقت بکنید.هیچ مورچه ای نمی توانید ببینید.از شهدی که زنبورهای عسل جمع آوری می کنند.آنها هم تغذیه کنند.امیدوارم مورد استفاده قرار بگیرد
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *