تردد کامیون در آزادراه تهران - شمال تا اطلاع ثانوی ممنوع

15:21 - 13 مرداد 1394
کد خبر: ۶۴۵۱۸
دسته بندی: اقتصاد ، انرژی
خبرگزاری میزان: مدیرعامل شرکت احداث، بهره‌برداری و نگهداری آزادراه تهران-شمال با تشریح دو سناریو برای طراحی و ساخت فاز ۳ آزادراه تهران - شمال گفت: بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده عملیات ساخت قطعه یک این آزادراه مشروط بر تامین اعتبارات لازم تا پایان سال ۹۵ به اتمام می‌رسد.
به گزارش ، مهران اعتمادی با اشاره به آخرین وضعیت قطعه یک آزادراه تهران- شمال گفت: این فاز از آزادراه تاکنون ۵۳ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی درباره ساخت قطعه سوم این آزادراه نیز گفت: برای اجرای این فاز دو سناریو مطرح است، سناریوی نخست اجرای پروژه به روش EPCS با (سرمایه‌گذاری، طراح و اجرا) و سناریوی دوم طراحی پروژه توسط مشاور خارجی و اجرای آن توسط پیمانکاران ایرانی است؛ البته در خصوص هیچ کدام از سناریو‌ها تصمیم گیری نشده و با تصمیم مشترک وزارت راه و شهرسازی و بنیاد مستضعفان تا دو ماه آینده یکی از روش‌ها مشخص می‌شود.

وی درباره دلیل کاهش قرارداد پیمانکار چینی آزادراه تهران - شمال اظهار کرد: قرارداد چینی‌ها در مجموع ۴۰۰ میلیون دلار بود که در مقطعی کار را متوقف کرد و از ایران خارج شد اما پس از بازگشت مجدد مقرر شد با همان ۲۰۰ میلیون دلار موجود در حسابش فعالیت کند و ۲۰۰ میلیون دلار دیگر در اختیار پیمانکاران ایرانی برای انجام پروژه قرار گیرد بنابراین قرارداد چینی‌ها از ۴۰۰ میلیون دلار به ۲۰۰ میلیون دلار کاهش یافت البته طرف چینی فعالیت خود را تا سقف ۱۳۰ میلیون دلار انجام داده بود و به اندازه ۷۰ میلیون دلار دیگر باید به تعهداتش عمل کند در کل به این قرارداد ۲۰۰ میلیون دلاری چینی‌ها تعیین تکلیف شد و ۲۰۰ میلیون دلار باقی مانده در اختیار پیمانکاران ایرانی قرار گرفت که در حال فعالیت هستند.

مدیرعامل شرکت احداث، بهره‌برداری و نگهداری آزادراه تهران- شمال با بیان اینکه فعالیت پیمانکاران چینی طی دو سال آینده به پایان می‌رسد گفت: بر اساس برنامه ریزی انجام شده قطعه یک این آزادراه البته مشروط بر تامین اعتبارات لازم تا پایان سال ۹۵ به اتمام می‌رسد.

اعتمادی درباره نرخ عوارض قطعه چهار آزادراه تهران شمال گفت: نرخ‌های عوارضی مصوب برای قطعه چهارم آزادراه تهران - شمال به شرکت ابلاغ شد و تعرفه عوارض مصوب ۵۰ هزار ریال برای سواری، ۱۰۰ هزار ریال برای وانت و مینی‌بوس٬ ۱۲۵ هزار ریال برای کامیونت٬ ۱۵۰ هزار ریال برای اتوبوس و کامیون دو محور٬ ۲۰۰ هزار ریال برای کامیون سه محور و ۲۵ هزار ریال برای تریلی است اما شرکت آزادراه تهران شمال کمتر از ارقام یاشده از خودروها عوارض می‌گیرد هم اکنون از خودرهای سواری ۳ هزار تومان، وانت و مینی بوس ۶ هزار تومان و اتوبوس ۹ هزار تومان دریافت می‌شود؛ البته به دلیل اینکه وزن کامیون‌ها باید مجاز باشد تا زمانی که باسکول در این قطعه نصب نشود اجازه عبور کامیون‌ها در این محور داده نمی‌شود.

مدیرعامل شرکت احداث، بهره‌برداری و نگهداری آزادراه تهران- شمال با بیان اینکه گزارش حسابرسی صورت‌های مالی آزادراه تهران شمال سال ۱۳۹۳ به وزارت راه و شهرسازی ارائه شده است گفت: معاونت برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی چندین موضوع دیگر را از ما درخواست کرد که در حال پیگیری هستند.

اعتمادی گفت: «استقرار سامانه پرداخت عوارض و ترددشمار و اتصال آنلاین آن به سرور مرکز فاوای وزارت راه و شهرسازی»٬ «تجهیز و راه‌اندازی سیستم دریافت الکترونیکی عوارض حداقل برای دو خط (رفت و برگشت) » و «تهیه و ارسال دستورالعمل نگهداری آزادراه با قابلیت ممیزی مستقل که به تأیید سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای رسیده باشد» نکاتی هستند که به شرکت آزادراه تهران ـ شمال ابلاغ شد و شرکت در حال پیگیری اجرای این موارد است.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *