جزئيات منتشر نشده ديدار فابيوس با آخوندی

11:48 - 12 مرداد 1394
کد خبر: ۶۴۰۹۴
دسته بندی: اقتصاد ، انرژی
خبرگزاری میزان: وزير راه و شهرسازي طی دیدار با وزير خارجه فرانسه در عين آمادگي همكاري با فرانسوي ها از مذاكره با شركت زيمنس آلمان براي نوسازي ناوگان ريلي و شركت بوئينگ در حوزه ناوگان هوايي خبر داد.
به گزارش ، عباس آخوندي در مذاكره با لوران فابيوس با اشاره به زير مجموعه‌هاي وزارت راه وشهرسازي در حوزه حمل و نقل و مسكن و سفر خردادماه خود به پاريس يادآور شد: در اين سفر علاوه بر ديدار با وزير مسكن و دبير دولت فرانسه در امور حمل ونقل و رئيس شركت اير فرانس مذاكره و توافق كرديم كه پروازهاي تهران-پاريس توسعه يابد و ما از فعال شدن پروازها استقبال مي كنيم.

امن ترين كريدور هوايي منطقه در ايران
وزير راه و شهرسازي كشورمان اعلام كرد: در زمينه ساخت فرودگاه، شهر فرودگاهي امام خميني (ره) با 2500 هكتار وسعت تجاري و منطقه آزاد تجاري در دست اجرا است كه از شركت‌هاي فرانسوي براي حضور در اين پروژه دعوت مي كنيم. همچنين سيستم رادار هوايي ايران در دست بازسازي قرار دارد.

وي ادامه داد: از امن ترين كريدور هوايي منطقه در ايران روزانه 1500 پرواز عبور مي كند كه ارزان ترين مسير شمال به جنوب و شرق به غرب است.

آخوندي در ديدار با فابيوس اظهار داشت: حدود 50 درصد ناوگان هوايي ايران ايرباس است و در سفر به فرانسه با رئيس اجرايي اين شركت گفت وگو كردم و خواستار ارائه برنامه اجرايي بازسازي ناوگان هوايي شدم و در عين حال با بوئينگ هم در ارتباط هستيم و نمايندگان آنها به زودي وارد ايران مي‌شوند.

پرترافيك ترين مسير ريلي جهان آماده جذب سرمايه‌گذار خارجي
وي تصريح كرد: پيش از اين 100 دستگاه لكوموتيو از شركت آلستوم فرانسه خريداري و وارد ايران شد و براي همكاري در زمينه نوسازي ناوگان ريلي وزارت راه وشهرسازي آماده همكاري است.

وزير راه و شهرسازي تاكيد كرد: برقي كردن مسير تهران- مشهد به طول حدود 1000 كيلومتر از ديگر پر‍وژه هاي در دست اجرا است كه اين خط ريلي در حال حاضر سالانه 13 ميليون نفر را جابه‌جا مي كند و به دنبال افزايش ظرفيت آن به 25 ميليون نفر هستيم و اين موضوع را با شركت زيمنس آلمان نيز در ميان گذاشته‌ايم.

آخوندي تاكيد كرد: نوسازي ناوگان ريلي را از طريق فاينانس با تضمين دولت در حال پيگيري هستيم. در بخش نوسازي ناوگان جاده‌اي برنامه‌هاي مفصلي تدارك ديده شده است و احداث بندر بزرگ چابهار از جمله طرح هاي بندري وزارتخانه راه و شهرسازي است.

وي افزود: بانك مسكن ايران كه حدود 70 سال پيش تاسيس شده است شبيه بانك مسكن فرانسه است و ما به دنبال مشاوره براي نوسازي اين بانك هستيم.

معرفي فخر كاشان به عنوان رابط ايران و فرانسه
وزير راه و شهرسازي در اين ديدار اصغر فخريه كاشان، مشاور وزير و رئيس شوراي هماهنگي و سياست‌گذاري تامين مالي خارجي پروژه‌هاي وزارت راه و شهرسازي را به عنوان نماينده خود براي همكاري و مذاكره با فرانسوي ها معرفي كرد.

نگراني فوري فابيوس در مورد ارتباط هوايي تهران-پاريس
وزير خارجه فرانسه در ديدار با وزير راه و شهرسازي كشورمان با ابراز خرسندي از توافق با ايران يادآور شد: توافق خوبي بود و اطمينان دارم نتايج خوبي را هم به بار خواهد آورد. اول سال ميلادي جديد بايد تمام تحريم‌ها برداشته شود البته به كنگره و (مجلس) ايران هم بستگي داردكه چه اتفاقي مي افتد.

وي با تاكيد بر اينكه بايد از اين فرصت استفاده كنيم و زمينه‌هاي فعاليتهاي آتي را مشخص كنيم، اظهار كرد: حوزه وزارت راه و شهرسازي با توجه به تمام شقوق حمل ونقل بسيار گسترده است و مي توانيم در بخش هاي مختلف همكاري برد-برد داشته باشيم.

وي با ابراز نگراني فوري خود از ارتباط هوايي تهران-پاريس و مشكل سوخت تصريح كرد: تنها خط هوايي اين مسير ايران اير است كه مشكل سوخت هم دارد كه البته بخشي از اين مشكلات قصور خود ما است و ما متوجه هستيم كه براي گسترش روابط، نياز به پروازهاي بيشتر هستيم.

وزير امور خارجه فرانسه ابراز داشت: با توجه به حسن كيفيت شركت‌هاي ريلي فرانسوي، علاقه مند به پيش بردن بحث آموزش هستيم.

وي با اشاره به اينكه شهرسازي از حوزه‌هاي ديگر اين وزارتخانه است، يادآور شد: ما در مورد شهرهاي هوشمند كار مي‌كنيم كه موجب زندگي بهتر ساكنان آنها مي‌شود.

فهرست و جزئيات پروژه‌ها برنامه‌ريزي شده در ايران تكان دهنده بود
فابيوس پس از شنيدن طرح‌هاي حوزه راه و شهرسازي تصريح كرد: گستره اين فهرست و جزئيات آن من را شگفت زده كرد كه همه اين پروژه ها را قرار نيست فرانسه انجام دهد اما فرانسه هم مي تواند همكاري داشته باشد و با فاينانس اين پروژه‌ها براي مردم (ايران)، اشتغال و رفاه را به همراه مي آورد و براي ما افتخاري است كه در اين پروژه‌ها مشاركت كنيم.

وي با تاكيد بر اينكه مسئوليت مبادلات خارجي در فرانسه را بر عهده دارد، بر مطالعه دقيق پروژه‌هاي ايران تاكيد كرد و گفت: كارشناسان دو طرف با بررسي وضعيت پروژه‌ها جمه بندي لازم را داشته باشند و تا پيش از ماه آگوست (9 شهريوماه) جمع بندي لازم را داشته باشيم و در سپتامبر (شهريورماه) هيأتي از حوزه مسكن فرانسه به ايرن سفر خواهند كرد.

عباس آخوندي بنابر دعوت مسئولان وزارت حمل و نقل فرانسه از نمايشگاه بين‌المللي هوايي در پاريس كه از ۱۵ تا ۲۱ ژوئن (۲۵ تا ۳۱ خرداد) با حضور فعالان حوزه حمل و نقل هوايي برگزار ‌شد، بازديد و با مديران ارشد شركت كننده ملاقات و مذاكره كرد.

هدف ايران از شركت در اين نمايشگاه مذاكره و گفت وگو با عرضه‌كنندگان درجه يك ناوگان هوايي در جهان به منظور تشويق فروش هواپيما به ايران و همچنين دعوت به سرمايه‌گذاري در توسعه فرودگاه‌ها به ويژه در بخش تجهيزات ناوبري بود.

وزير راه و شهرسازي در سفر سه روزه به فرانسه علاوه بر مذاكره با وزير مسكن و دبير دولت فرانسه در امور حمل ونقل با رئيس اجرايي شركت ايرباس، با رئيس شركت اير فرانس. ك ال ام، رئيس فرودگاه پاريس ومديران ارشد شركت‌هاي حاضر در نمايشگاه ديدار و مذاكره كرد.

ملاقات با آگوستين دي رومانيت، رئيس فرودگاه‌هاي پاريس در نمايشگاه صنعت هوانوردي جهان و نشست با مديران انجمن برترين شركت‌هاي سرمايه‌گذاري فرانسه (MEDEF) از ديگر برنامه‌هاي وزير راه و شهرسازي در سفر به فرانسه بود.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *