تصویب مصوبه مرخصی 2 هفته‌ای پدران در هنگام تولد فرزند/ راه‌اندازی مکان‌های دوستدار محیط کودک در فرودگاه‌ها و سازمان‌ها

14:20 - 11 مرداد 1394
کد خبر: ۶۳۸۵۲
دسته بندی: جامعه ، عمومی
خبرگزاری میزان: معاون زنان و امور خانواده ریاست جمهوری با اشاره به تصویب مصوبه هیئت وزیران برای مرخصی زایمان 2 هفته‌ای مردان از راه‌اندازی مکان‌های دوستدار محیط کودک در فرودگاه‌ها، برای شیردهی مادران به نوزادان‌شان، همچنین ایجاد مکان‌هایی در سازمان‌ها برای این امر خبر داد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی میزان، شهیندخت مولاوردی در همایش تغذیه با شیر مادر اظهار کرد: سازمان بهداشت جهانی و یونیسف هر ساله 10 تا 16 مرداد را به عنوان هفته جهانی شیر مادر نامگذاری کرده است.

وی با بیان این مطلب که در کشور ما نیز دسترسی رایگان به بهداشت مادر و کودک فراهم شده است، تصریح کرد: امیدواریم که سمت و سو برنامه ریزی‌ها به جهتی رود که مادران پس از تولد نوزادان‌شان دغدغه‌ای جز تغذیه با شیر مادر نداشته باشند.

معاون زنان و امور خانواده ریاست جمهوری با اشاره به تصویب مصوبه هیئت وزیران برای مرخصی زایمان 2 هفته‌ای مردان، مطرح کرد: ولی هنوز برخی سازمان‌ها به دلیل کمبود بودجه از اجرای مرخصی زایمان 9 ماهه زنان استنکاف می‌کنند چرا که در 18 ماه گذشته 47 هزار مادر باردار اخراج شدند.

مولاوردی با ابراز تاسف درباره اینکه قانون مرخصی زایمان برای دستگاه‌های اجرایی است و دیگر کارفرمایان را شامل نمی‌شود، عنوان کرد: متاسفانه ما ابزاری برای مداخله نداریم، براین اساس با همکاری برخی وزارتخانه‌ها مانند وزارت بهداشت مقوله تغذیه با شیر مادر اصلاحیه‌هایی را خواهد داشت.

معاون زنان و امور خانواده ریاست جمهوری به راه‌اندازی مکان‌های دوستدار محیط کودک در فرودگاه‌ها، برای شیردهی مادران به نوزادان‌شان و همچنین ایجاد مکان‌هایی در سازمان‌ها برای این امر افزود: کاهش ساعت کار مادران و مرخصی زایمان برای آنان از مقولاتی بود که وقت و انرژی زیادی را معاونت امور زنان ریاست جمهور صرف کرد.

وی با اشاره به فعالیت‌های معاونت زنان ریاست جمهوری در طول 2سال اخیر برای ایجاد راهکارهایی جهت توازن بین شغل زنان و مادری آنها گفت: با وجود تمام تلاش‌ها راه طولانی در پیش داریم. در سال‌های گذشته این توازن برقرار نشده بود و وظیفه حاکمیت است تا این توازن را برقرار کرد.

مولاوردی بیان کرد: همچنین پیشنهاد کردیم در طرح تحول سلامت زایمان طبیعی با قوت همچنان ادامه یابد و شهرداری‌ها نیز در این زمینه ترغیب شوند تا برای مادران شیرده کارت‌های تخفیف جهت وسایل حمل و نقل عمومی لحاظ کنند. همچنین صندلی‌های ویژه‌ای نیز در مترو و اتوبوس برای این مادران لحاظ شود.

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری با تاکید بر آگاه‌سازی و ارتقای آگاهی مردان در حوزه یاری رساندن به مادران شیرده با کمک رسانه ملی گفت: امیدواریم به زودی کنگره جمعیت بهداشت و سلامت باروری را نیز برگزار کنیم.

مولاوردی با بیان این مطلب که هم اکنون زنان شاغل دو کاره هستند یعنی بین زندگی و کار مجبور هستند یکی را ترک کنند، ادامه داد: براین اساس پیشنهاد دادیم مهدکودک‌ها در سازمان‌ها که چند سالی است برچیده شدند به دلیل اجرا نشدن کامل مرخصی زایمان به روال سابق بازگردند.

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری تصریح کرد: در این راستا با کمک سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، پیشنهاد دادیم تا بسته حمایتی از زنان شاغل تدوین شود. یکی از مفاد این بسته تسهیلات برای شیردهی است که کمک شایانی در جهت اجرای سیاست‌های جمعیتی خواهد کرد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *