فرهنگ‌سازی برای اصلاح الگوی مصرف غذایی‌ در اولویت برنامه‌های وزارت بهداشت/ استانداردهای محصولات خوراکی بازنگری می‌شود

10:40 - 13 مرداد 1394
کد خبر: ۶۳۸۱۲
دسته بندی: جامعه ، عمومی
خبرگزاری میزان: شیوع بیماری‌های غیرواگیردار ناشی از تغذیه ناسالم امروزه در بیشتر کشورهای جهان از جمله ایران قابل مشاهده است، موضوعی که زنگ خطری برای متولیان امر بهداشت و درمان به شمار می‌روند، مبنی بر اینکه اگر راهکاری برای اصلاح سبک زندگی و فرهنگ سازی برای تغییر الگوی مصرف غذایی‌ در نظر گرفته نشود، به طور قطع در آینده ای نزدیک شاهد افزایش آمار ابتلا به امراض غیرواگیردار و تحمیل هزینه‌های ناشی از درمان این بیماری ها به نظام سلامت خواهیم بود.

فرهنگ سازی برای اصلاح الگوی مصرف غذایی‌ در اولویت برنامه‌های وزارت بهداشتبه گزارش خبرنگار اجتماعی میزان، شیوع بیماری های غیر واگیردار همچون بیماری‌های قلبی و عروقی، سرطان‌ها، دیابت و ... رو به افزایش است و به گفته پرشکان و پژوهشگران، مهمترین دلیل آن عادات نادرست تغذیه‌ای است. در واقع مصرف قند، نمک، چربی دربرنامه غذایی روزانه باید کاهش پیدا کند و برای اینکار لازم است صنایع غذایی در تولید محصولات خود تا حد ممکن میزان نمک، قند و روغن را کاهش دهند. در این میان اما جدا از هشدارهای اعلام شده برای اصلاح الگوهای تغذیه‌ای فرهنگسازی برای داشتن الگوی غذایی سالم در میان خانواده ها از اهمیت زیادی برخوردار است. موضوعی که شاید بیش از هشدار و اعلام خطر امراض ناشی از سبک تغذیه‌ای ناسالم کارکرد داشته باشد. موضوعی که فرید نیک بخت، کارشناس دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی میزان به آن اشاره می‌کند.

وضعیت بیماری‌های‌ غیرواگیر در کشور به چه صورت است و چه عواملی باعث بروز این بیماری‌ در کشور می‌شود؟

از سوی سازمان جهانی بهداشت به کشورها تکلیف شده است تا بیماری‌های غیر واگیر را مهار کنند. در طول 50 سال گذشته در تمامی کشورها امراض به ویژه بیماری‌های واگیری دار همچون امراض عفونی باعث مرگ و میرهای زودرس می‌شد، این در حالی است که در حال حاضر آمارهای منتشر شده نشان از شیوع امراض غیر واگیر در کشورهای مختلف جهان دارد.

به عبارتی دیابت، اضافه وزن چاقی، بیماری‌های قلبی عروقی، عضلانی و اسکلتی و انواع سرطان‌ها مشکلات بسزایی را در بیشتر کشورها به‌وجود آورده اند که جوامع نسبت به این موضوع نگران است و اقدامات بسزایی را در این راستا انجام داده است، اما برای اینکه این بیماری‌ها در کشور مهار شود باید ریز فاکتورهایی را عوامل ایجاد خطر می کنند را شناسایی کرد که یکی از مهمترین آن تغذیه همچون مصرف قند، شکر و نمک است.

اصلی‌ترین علت بیماری‌های غیر واگیر مرتبط با تغذیه در کشور چیست و مهمترین عوارض ناشی آن در چه امراضی است؟

علت بیماری‌های غیرواگیر مرتبط با تغذیه که یکی از فاکتورهای خطر آن سبک و الگوی غذایی‌ در کشور است، به طوری که می‌توان گفت متخصصان شیوع اضافه وزن و چاقی در ایران را مصرف زیاد مواد قندی، نمک و روغن‌ها و الگوی مصرف غذایی می‌دانند و به تبع این موضوع بیماری‌های قلبی و عروقی، دیابت، فشار خون و چربی خون افزایش می‌یابد.

میزان مصرف روزانه نمک در کشور چقدر است و نسبت به توصیه‌های سازمان جهانی فرق دارد و این موضوع چه مشکلاتی را به وجود می‌آورد؟

میانگین مصرف نمک به صورت روزانه در کشور بین 10 تا 12 گرم است که طبق توصیه های جهانی حداکثر این رقم باید پنج گرم باشد. این موضوع نشان دهنده آن است که میزان مصرف نمک در کشور نسبت به توصیه های جهانی دو برابر است.

همچنین باید گفت مصرف روزانه قند،شکر و روغن در کشور نسبت به برواردهای جهانی بسیار بالاست که این امر سبب شده است، شاهد بروز بیماری‌های غیر واگیر شویم.

در راستای کنترل بیماری‌های غیر واگیر و کاهش مصرف قند، شکر، نمک و چربی چه اقداماتی در کشور اجرا شده است؟

یکی از اولویت‌های ما فرهنگ سازی برای اصلاح الگوی مصرف غذایی‌ست. بر اساس رهنمودهای غذایی ایران در قالب بسیج‌های ملی آموزش همگانی برای کاهش مصرف نمک اجرا شد، به طوری که می‌توان گفت اقدامات آموزشی در این راستا در حال فعالیت است و بسیج آموزشی آموزش همگانی به کمک همه دستگاه‌های ذی‌ربط در حال فعالیت است. براین اساس بازنگری استانداردهای میزان قند، نمک و چربی در محصولات غذایی در دستور کار ما قرار دارد و با جدیت دنبال می‌شود تا از این طریق بتوان میزان قند، نمک و چربی در محصولات غذایی را کاهش داد.

انتهای پیام/




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *