لزوم تملک روددره ها توسط دولت برای ایمن سازی در برابر سیلاب/ خطرآفرینی بوستان نهج البلاغه هنگام وقوع سیل

9:41 - 11 مرداد 1394
کد خبر: ۶۳۵۸۴
خبرگزاری میزان: عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر تملک زمین های موجود در بستر روددره ها و حریم رودخانه ها توسط بخش دولتی به منظور ایمن سازی آنها هنگام وقوع سیلاب گفت: بافت صیقلی و سیمانی موجود در پارک نهج البلاغه هنگام وقوع سیل آسیب های جبران ناپذیری به بار می آورد.
لزوم تملک روددره ها توسط دولت به منظور ایمن سازی در برابر سیلاب/ خطرآفرینی پارک نهج البلاغه هنگام وقوع سیل/// یکشنبهابوالفضل قناعتی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی میزان، با اشاره به ساخت و سازهای غیر مجاز در حریم رودخانه ها و بستر روددره ها، خاطرنشان کرد: بخشی از این زمین ها در مالکیت مردم قرار دارند لذا باید تا جایی که امکان دارد بخشداری ها، فرمانداری ها و در حوزه شهری، شهرداری ها چنین زمین هایی را تملک کنند تا حریم های شهری را که ممکن است بر اثر وقوع حوادث غیر مترقبه خطر ساز باشند، به محیطی امن به عنوان زنجیره اطراف شهرها تبدیل کنند.

وی با بیان این که چنین زمین هایی نیاز به سیستم های امنیتی و حفاظتی برای مقابله با تصرف و زمین خواری مجدد و هرگونه ساخت و ساز خطرساز را دارند، تصریح کرد: اما رودخانه ها و روددره ها به ویژه زمانی که در حریم های شهری قرار می گیرند، باید از نظر اصول شهرسازی تعریف شوند. به طور مثال طبق طرح جامع و تفصیلی شهر تهران روددره کن پهنه جی (G ) تعریف شده است. به این معنی که این محدوده فضای سبز است، باید حفظ شود و اجازه ساخت و ساز در آن وجود ندارد.

عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر این که قانونگذار می تواند از طریق تفویض اختیار روددره ها و وردخانه ها محدوده شهرها به شهرداری های نزدیک ترین شهرها به برنامه ریزی و تعریفی از نظر اصول شهر سازی برای چنین نقاطی دست یابد، اذعان کرد: همچنین فرمانداری ها نیز می توانند در این مورد وارد عمل شوند و به منع ساخت و ساز و توسعه فضای سبز به منظور مقابله با سیلاب و ایجاد فیلتر هوا در این اماکن برای شهرها اقدام کنند.

وی با اشاره به این که بخش دولتی تا 18 ماه پس از ارائه درخواست ساخت و ساز در حریم رودخانه یا بستر روددره ها که در مالکیت افراد خصوصی است فرصت تملک دارند، خاطرنشان کرد: در غیر این صورت پس از 18 ماه مالک این اجازه را دارد که با ارائه درخواست، اجازه قانونی ساخت را دریافت کند. بنابراین پیش از این که کار به مراجع قضائی کشیده شود، ملک باید توسط دولت خریداری شده و از ساخت و ساز در آن جلوگیری شود.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان این که وزارت راه در خارج از شهرها می تواند به چنین حوزه هایی ورود کرده و به پهنه بندی و تعریف آنها بپردازد، گفت: در این صورت می توان سیاست های به نفع عموم را اجرا کرد.

وی با هشدار نسبت به این که در برنامه ریزی هایی که برای روددره کن در تهران صورت گرفته در باره سیلاب هیچ پیش بینی انجام نشده است، اظهار کرد: در این برنامه ها تنها مباحث مربوط به آلودگی هوا، حفاظت از باغات و آسیب های اجتماعی ناشی از ساخت و سازهای غیر مجاز مورد بررسی قرار گرفته است.

عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر این که تجربه سیلاب اخیر نشان داد خشکسالی به معنای در امان بودن از سیل و تلفات ناشی از آن نیست، ادامه داد: متاسفانه ساماندهی های فعلی که در مورد برخی از روددره در تهران نیز صورت گرفته است از نظر امور ابنیه و عمرانی امن نیست.

عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران خاطرنشان کرد به طور مثال به بوستان نهج البلاغه اشاره می کنم که با شیوه ساخت و ساز و بافت سیمانی و صیقلی که در آن به کار رفته است هنگام سیلاب خطری دو چندان نسبت به روددره ای فاقد پوشش گیاهی دارد.

وی در پایان تاکید کرد: لذا متولیان احداث چنین بناها یا فضاهایی درآینده باید پاسخگوی ساخت و سازهایی از این دست در روددره ها و حریم رودخانه ها باشد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *