آیا جزئیات "نقشه راه" سر از "مجلس سنا" در می‌آورد؟/ احتمال افشای جزئیات این توافق در واشنگتن

14:26 - 10 مرداد 1394
کد خبر: ۶۳۵۴۶
دسته بندی: سیاست
خبرگزاری میزان: یوکیو آمانو، دعوت اعضای مجلس سنا آمریکا برای بررسی نقش آژانس در مسائل اجرائی توافق هسته ای ایران و 1+5 را پذیرفت و این احتمال وجود دارد که وی در برابر اعضای این مجلس به افشای برخی از جزئیات توافق "نقشه راه" بپردازد.
به گزارش ، بنابر خبری که روز گذشته در سایت رسمی آژانس بین المللی انرژی اتمی منتشر شد، "یوکیو آمانو"، دعوت اعضای مجلس سنای آمریکا برای بررسی نقش آژانس در مسائل اجرائی توافق هسته ای ایران و 1+5 را پذیرفت.

بر این مبنا، آمانو پنجشنبه هفته آینده با حضور در مجلس سنا، به ارائه گزارش هایی درباره نوع نظارت هایی که از سوی نهاد مورد مدیریت او بر برنامه هسته ای ایران در دوران اجرای توافق اعمال خواهد شد، می پردازد.

بر اساس گزارش هایی که از زمان انتشار این خبر در دسترس افکار عمومی قرار گرفته، مبنای صحبت ها و مذاکرات آژانس با اعضای سنا، توافق محرمانه ای است که همزمان با توافق هسته ای وین، میان مقامات مسئول در تهران و آمانو به امضا رسیده است.

این توافق محرمانه به "نقشه راه" مشهور است.

البته وجود توافق محرمانه میان ایران و آژانس امری است که بارها از سوی مقامات رسمی تهران تکذیب شده است.

در این زمینه، "علی اکبر صالحی"، رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان تاکید کرده است: در وین تفاهم نامه مجددی را با آمانو امضا کردیم که سری نیست.

وی افزود: اصل آنچه امضا کردیم محرمانه نبود، در بحث پادمانی، وقتی بازرسان آژانس برای بازرسی به کشورمان می آیند در برخی امور، قرارهای شیوه بازرسی در موارد خاص را تفاهم می‌کنیم.

اما امری که خبر ناگهانی سفر آمانو به واشنگتن را حساس تر می کند، برنامه جداگانه دیدار او با اعضای کمیته سیاست خارجی مجلس سنا است.

تمام این ها در حالی است که نه ایران و نه آژانس بین المللی انرژی اتمی، طرف مذاکره با مجلس سنا نبوده اند، بلکه طرف مذاکره آن ها بر سر پرونده هسته ای ایران، دولت آمریکا و جان کری وزیر خارجه این کشور بوده است.

بر اساس روند پیش بینی شده، این اعضای آمریکایی مذاکرات هستند که باید با خضور در مجلس سنا، به اعضای این مجلس درباره جزئیات توافق توضیح بدهند و حضور دبیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی، (به عنوان نهادی فرا ملیتی و بی طرف!) در مجلس داخلی یک کشور، برای ارائه توضیح در رابطه با توافق بسیار تعجب آور است.

پس از پایان مذاکرات هسته ای وین میان ایران و 1+5 و ارائه جمع بندی گفتگوها، آژانس از سوی شورای امنیت، مامور به نظارت بر اجرای صحیح تعهداتی شده که ایران باید آن ها را انجام دهد.

اما دبیر کل این نهاد بین المللی، باید در برابر اعضای کنگره ای که اکثریت آن را نیز نمایندگان جمهوری خواه آمریکایی (مخالف توافق با ایران) تشکیل می دهند، به ارائه توضیحات بپردازد.

توضیحاتی که قطعا برای اقناع نمایندگان جمهوری خواه، باید پا را از تحلیل و تبیین فراتر گذاشته و به افشای دست کم برخی از جزئیات توافق موسوم به نقشه راه بپردازد تا شاید نمایندگان کنگره را راضی کند.

با وجود سابقه قابل تامل آژانس در افشای اطلاعات محرمانه ای که ایران به منظور اثبات ماهیت صلح آمیز فعالیت های هسته ای خود در اختیار این نهاد قرار داده بود، چنین تحرکاتی پس از توافق وین بسیار نگران کننده به نظر می رسد.

امری که بارها منجر به شکایت رسمی جمهوری اسلامی از طریق نهادهای بین المللی شده است.

حال باید منتظر ماند و دید آژانس چگونه می‌خواهد نمایندگان کنگره را از خوب بودن! توافق مورد نظر مطمئن سازد!




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *