۹۷ هزار کتاب از دل تاریخ در آستان قدس رضوی

10:51 - 10 مرداد 1394
کد خبر: ۶۳۴۳۳
دسته بندی: فرهنگی ، عمومی
خبرگزاری میزان: کتابخانه آستان قدس رضوی دارای گنجینه‌ای عظیم و منحصر به فرد از نسخ خطی در حوزه‌های مختلف است که از این نظر در صدر کتابخانه‌های کشور قرار دارد.
به گزارش ، سیدمحمدرضا فاضل هاشمی، رئیس اداره مخطوطات این سازمان اعلام کرد: گنجینه مخطوطات کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی، مجموعه منحصر به فردی است مشتمل بر بیش از 97 هزار نسخه خطی شامل قرآن، جزوات قرآنی، کتاب خطی، کتاب عکسی، اشیاء هنری، دست‌نوشته، وقف‌نامه و... که تنها در سه ماه نخست سال جاری، بیش از یکصد نسخه از طریق اهدا و خریداری جذب این مجموعه منحصر به فرد شده است.
 
فاضل هاشمی در این باره اضافه کرد: در میان نسخه‌هایی که در سال جاری جذب شده است، نسخه‌های نفیس و ارزشمندی به چشم می‌خورد که از لحاظ قدمت و یا سایر ویژگی‌های منحصر به فرد ‌آن، قابل توجه‌اند.
 
وی با اشاره به اینکه قدیمیترین اثر در میان نسخه‌هایی که به تازگی جذب مجموعه آستان قدس رضوی شده است، یک نسخه قرآن مجید مربوط به قرن هشتم هجری قمری است، توضیح داد: «این قرآن نفیس که توسط یکی از ارادتمندان به بارگاه منوّر علی بن موسی الرضا علیه السلام به کتابخانه آستان قدس رضوی اهدا شده است، نیمه اول آن به خط نسخ خوش مغربی، اعراب‌‌گذاری به سرخی، فواصل آیات به زعفرانی، اسامی سوره‌ها به خط ثلث به زعفرانی و نیمه دوم، جدول‌کشی صفحات به سرخی و سر سوره‌ها دارای کتیبه منقّش است. کتاب «جواهر البحار» مربوط به قرن 10 قمری و «لمحات فی شرح اللمعات» مربوط به قرن 9 قمری است.
 
وی با بیان اینکه شمار زیادی از محققان و پژوهشگران از داخل و خارج کشور پیوسته به این مرکز مراجعه می‌کنند، تصریح کرد: تنها در سه ماه نخست سال جاری، بیش از 250 نسخه در اختیار مراجعه کنندگان قرار داده شده است که شامل همۀ موضوعات و به ویژه ادبیات، اخبار و اسلام بوده است.
 
در گنجینۀ کتب خطی آستان قدس رضوی، مجموعه‌های منحصر به فردی از کتب علمی، فرهنگی، تاریخی و هنری نگهداری می‌شود که مورد توجه بسیاری از دانش‌پژوهان، نسخه‌شناسان و مشتاقان علم و دانش قرار دارد.
 




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *