تلاش مجلس برای الزام وزاتخانه‌ها به حفاظت از آثار تاریخی تحت مالکیت/ سیاست های تشویقی و تنبیهی در راه است

12:09 - 10 مرداد 1394
کد خبر: ۶۲۸۸۸
خبرگزاری میزان: معاون میراث فرهنگی کشور با بیان این که طرح هایی در مجلس شورای اسلامی وجود دارد که به تدریج وزارت خانه ها را نسبت به حفاظت از آثار تاریخی تحت مالکیت‌شان مکلف می کند، گفت: همچنین برای حفاظت بیشتر این آثار سیاست های تشویقی و تنبیهی جدیدی در راه است.
تلاش مجلس شورای اسلامی برای الزام حفاظت از آثار تاریخی وزارت خانه ها/ سیاست های تشویقی و تنبیهی در راه است/ تولیدی شنبهمحمد حسن طالبیان در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی میزان، با بیان این که طرح های مطرح شده در مجلس شورای اسلامی به تدریج دستگاه ها و وزارت خانه های مختلف را نسبت به حفاظت از میراث فرهنگی تحت مالکیت‌شان مکلف می کند، خاطرنشان کرد: این دستگاه ها موظف هستند علاوه بر اجرای این موضوع از محل اعتبارهای خود برای حفاظت از میراث فرهنگی با رعایت ضوابط حفاظت از میراث فرهنگی هزینه کنند.در این میان سازمان میراث فرهنگی نقش نظارتی خود را حفظ می کند.

وی با بیان این که گزارشی درباره آثارمختلف تاریخی و میراثی که در مالکیت دستگاه ها و وزارت خانه های مختلف قرار دارد، در شورای عالی معماری و شهرسازی مطرح شد، خاطرنشان کرد: همچنین با وزارت خانه ها و دستگاه های مختلف دراین زمینه رایزنی هایی صورت گرفته است. در حال حاضر به نقاط تفاهم با مجموعه های ذکر شده رسیده ایم و بسیاری از این وزارت خانه ها به این نتیجه رسیده اند که برخی از این آثار حتی می تواند هویت و سابقه وزارت خانه متبوع‌شان باشد.

طالبیان با اشاره به این که این آثار از نظر ما برای وزارت راه و شهرسازی شامل راه ها، نشانه ها، کاروانسراها، پل ها و غیره است، اذعان کرد: همچنین سازمان اوقاف تعداد بسیار زیادی آثار وقفی در اختیار دارد که باید برای حفاظت از آنها راهکاری اندیشید.

وی با اشاره به این که در حال حاضر سیاست های تشویقی همانند ارائه تسهیلات برای حافظان میراث فرهنگی مطرح است، عنوان کرد: همچنین در نظر گرفته می شود در صورت ورود هر گونه تخریب یک بنای تاریخی باید جبران صورت گیرد و تا حد امکان بنا به وضعیت قبل بازگشت داده شود. زیرا جریمه در بسیاری موارد پرداخت می شود، اما مسئله را حل نمی کند.

معاون میراث فرهنگی کشور در پایان با تاکید بر این که قوانین به خوبی به حفاظت از آثار باستانی و تاریخی و مجازات های ناشی از تخریب آنها سخن گفته است، خاطرنشان کرد: اما باید این قوانین به خوبی اجرا شوند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *