لزوم بارگذاری مشروط و تبعیت ازمعماری تاریخی در منطقه 12 پایتخت

9:57 - 10 مرداد 1394
کد خبر: ۶۲۸۴۰
دسته بندی: جامعه ، عمومی
خبرگزاری میزان: دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری با تاکید بر لزوم رعایت بارگذاری مشروط و تبعیت از الگوی بافت تاریخی در منطقه 12 پایتخت گفت: تاکنون طرحی در مورد منطقه 12 در کمیسیون ماده 5 تصویب نشده است.
لزوم بارگذاری مشروط و تبعیت ازمعماری تاریخی در منطقه 12 پایتخت/کمیسیون ماده 5 مصوبه ای در این محدوده نداشته است/ تولیدی شنبهپیروز حناچی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی میزان، با اشاره به این که اجرای طرح نگین پایتخت در منطقه 12 تهران از جنس طرح های موضعی و موضوعی است، تاکید کرد: مجری طرح هایی از این دست شهرداری تهران است، اما تعیین سیاست های مربوط به این طرح ها بر عهده شورای عالی معماری وشهرسازی است.

ورود شورای عالی معماری در صورت مشاهده برخوردهای غیر تخصصی

وی با اشاره به این که در صورتی که شهرداری با اجرای طرح در منطقه 12 تهران برخورد تخصصی نداشته باشد، شورای عالی معماری به طور قطع به موضع ورود خواهد کرد، ادامه داد: فرض ما بر این است که شهرداری تهران با موضوعاتی از این دست برخورد تخصصی دارد.

هر گونه اقدام در بافت تاریخی تهران تخصصی است

دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری با اشاره به بازدید خود از منطقه 12 تهران تصریح کرد: در این بازدید به موارد خوب همانند بهسازی خیابان ناصرخسرو نیز برخورد کردیم، اما نباید فراموش کرد که هر گونه اقدام در بافت تاریخی تهران امری تخصصی بوده، این در حالی است که در میان مشاوران بخش خصوصی نیز شاید به تعداد بسیار اندک افرادی وجود داشته باشند که در این زمینه متخصص هستند و می دانند چگونه می توان اصالت یک مجموعه تاریخی را حفظ کرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر این که نفس ورود شهرداری تهران به منطقه 12 با نگاه بهسازی و مرمت و توجه نظام مدیریت شهری به بافت تاریخی در صورتی که به درستی هدایت شده باشد امری پسندیده است، خاطرنشان کرد: این در حالی است که چنین اقدام هایی تا پیش از این وجود نداشته است به همین دلیل نگرانی هایی نیز وجود دارد.

حناچی افزود: در منطقه 12 تهران به عنوان منطقه ای تاریخی نباید بارگذاری همانند سایر مناطق شهر صورت گیرد، همچنین الگوی معماری باید از الگوی تاریخی منبعث و در تداوم آن باشد.

شناخت گذشته؛ شرط حفاظت از بافت های تاریخی

وی با تاکید بر این که برای حفظ هویت و اصالت یک بافت تاریخی باید آنچه را که از گذشته در آن وجود داشته است به دقت شناخت، عنوان کرد: در صورتی که این شناخت و جود نداشته باشد و به الگوی معماری تاریخی توجه نشود طبیعی است که باید برای حفظ یک بافت تاریخی در این مورد نگران بود.

دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری با تاکید بر این که مرجع تصویب اجرای هر طرح در منطقه 12 تهران کمیسیون ماده 5 شورای عالی معماری و شهرسازی است، خاطرنشان کرد: تاکنون طرحی در این مورد در کمیسیون ماده 5 مورد بررسی قرار نگرفته است. در صورت ارائه طرح از سوی مدیریت شهری در مورد تمام موضوعات مربوط به حفاظت از بافت های تاریخی در منطقه 12 بحث خواهد شد.

حناچی با اشاره به این که اقدام شهرداری تهران در منطقه 12 بدون تصویب در کمیسیون ماده 5 بعید به نظر می رسد، گفت: د ریک روند طبیعی هر گونه احداث یا تخریب در منطقه 12 تهران یا در کمیسیون ماده 5 مطرح می شود یا به صورت غیر قانونی صورت می گیرد.

وی افزود: در صورتی که در کمیسیون ماده 5 مطرح شود نماینده سازمان میراث فرهنگی برای بررسی موارد تاریخی در این منطقه و سایر اعضای کمیسیون ماده 5 برای بررسی نکات مربوط به حوزه شهرسازی حضور دارند.

دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری در پایان با ابراز امیدواری نسبت به این که ورود مدیریت شهری به منطقه 12 تهران آغاز فصل جدیدی برای نگاه ویژه به بافت تاریخی در شهرها باشد، عنوان کرد: شهردار تهران در صحبت های خود تاکید کرده است، قصد دارند به منطقه 12 تهران نگاه ویژه تخصصی با حفظ ارزش های این منطقه داشته باشند. شورای عالی معماری وشهرسازی این سخنان را باور داشته و تلاش می کند چنین دیدگاهی محقق شود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *