قطعنامه 2231 و محدودیت های ایران در زمینه حمایت از کشورهای دوست در منطقه

12:52 - 07 مرداد 1394
کد خبر: ۶۲۸۳۱
دسته بندی: سیاست ، دفاعی و مقاومت
خبرگزاری میزان: یک کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه با اجرای شدن قطعنامه 2231 جایگاه ایران از لحاظ امنیتی کاهش می یابد گفت: اگر ایران در کمک و حمایت از برخی از کشورها و گروه‌ها محدود شود در نهایت عمق استراتژیک توان دفاعی خود را در منطقه از دست خواهد داد.
قعطنامه 22311 شواری امنیت باعث گاهش جایگاه امنیتی ایران در منقطه خواهد شد

محمد صادق کوشکی در گفت و گو با خبرنگار سیاسی میزان، درباره علت طرح محدودیت‌های موشکی و صحبت از تضعیف سیستم دفاعی و باز دارندگی جمهوری اسلامی ایران در جریان مذاکرات هسته ای گفت: طرف‌های غربی از همان ابتدای روند موضوع بحران هسته‌ای به صراحت بارها بیان کردند که به دنبال تضعیف توان دفاعی جمهوری اسلامی ایران در راستای اهداف منطقه‌ای قدرت‌های بزرگ هستند.

وی ادامه داد: در راستای این هدف یکی از مباحثی که طرف مذاکره هسته‌ای ایران بیان می‌کردند موضوع موشکی جمهوری اسلامی بود و هیچگاه هدفشان را از این محدودیت ها پنهان نکردند.

این کارشناس مسائل سیاسی گفت: هرچند موضوع بحث در مذاکرات و دیپلماسی چیز دیگری بود ولی بارها طرفین مذاکره کننده بحث موشکی را مطرح کردند و در نهایت در قطعانه2231 شورای امنیت که به جمع بندی مذاکرات هسته ای ایران اختصاص داشت در آن با صراحت به بحث محدودیت موشکی ایران پرداخته شد.

کوشکی بیان کرد: با توجه به شرایط منطقه‌ای، بین‌المللی و حرکت پیش رونده گفتمان انقلاب اسلامی موضوع مهم برای اردوگاه غرب پیگیری تضعیف توان نظامی و بازدارندگی جمهوری اسلامی است.

وی افزود: برآورد توان نظامی و دفاعی ایران و حرکت در جهت تضعیف و محدودیت سازی آن در شرایط عمومی منطقه برای اسرائیل و متحدان آمریکا به شدت مهم و حیاتی است.

کوشکی درباره تاثیر اجرای شدن توافق و قطعنامه 2231 بر حوزه های امنیتی جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: با چنین توافقی و اجرای شدن قطعنامه 2231 حتما جایگاه جمهوری اسلامی ایران در منطقه به لحاظ امنیتی کاهش خواهد یافت؛ زیرا در این توافق و قطعنامه 2231 پذیرفتیم که تا پنج سال هیچ کمکی به کشورها مانند سوریه و گروه‌های مانند حزب الله که در راهبرد دفاعی ما جایگاه خاصی دارند، نداشته باشیم.

این استادعلوم سیاسی بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران اگر در کمک و حمایت از برخی از کشورها و گروه‌ها محدود شود در نهایت عمق استراتژیک توان دفاعی خود را در منطقه از دست خواهد داد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *