ایوبی: دفاع مقدس یک رنسانس فرهنگی بعد از انقلاب بود/ مینو خانی: درهای گنجینه حوزه‌ هنری برای بازتاب جهانی گشوده شود

8:35 - 07 مرداد 1394
کد خبر: ۶۲۸۱۴
دسته بندی: فرهنگی ، عمومی
خبرگزاری میزان: معاون سینمایی وزارت ارشاد گفت: دفاع مقدس یک رنسانس فرهنگی بعد از انقلاب بود که موجب شد خیلی از هنرها بیدار و زنده شود و یقین دارم این کتاب مورد توجه اروپایی‌ها قرار خواهد گرفت و آنها با بخشی از واقعیت‌های دفاع مقدس آشنا خواهند شد.

به گزارش خبرنگار ادبیات خبرگزاری میزان،حجت‌الله ایوبی معاون سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست معرفی کتاب «رنگ جنگ ایران - عراق» که عصر دیروز در حوزه هنری برگزار شد، اظهار داشت: از دو سال گذشته در جریان چاپ و انتشار این کتاب بودم و شانس داشته‌ام که قبل از انتشار کتاب آن را تورق کنم.

 

وی ادامه داد: در واقع می‌توان گفت در این کتاب از ادبیات خوبی استفاده شده است. از طرفی دیگر اینکه یک دانشجوی ایرانی به فرانسه برود و در حوزه مورد علاقه ایران چنین کاری را انجام دهد، کار سختی داشته. چراکه انتخاب یک موضوع کاملاً‌ ایرانی با موضوع دفاع مقدس و جنگ بوده و قطعاً پذیرفتن آن توسط دانشگاه فرانسوی نیز سختی‌هایی همراه بوده است.

 

معاون سینمایی وزارت ارشاد یادآور شد: دفاع مقدس یک رنسانس فرهنگی بعد از انقلاب بود که موجب شد خیلی از هنرها بیدار و زنده شود و یقین دارم این کتاب مورد توجه اروپایی‌ها قرار خواهد گرفت و آنها با بخشی از واقعیت‌های دفاع مقدس آشنا خواهند شد.


وی اضافه کرد: هنرمندان حماسه‌های جنگ را با تصویر، باورکردنی‌تر نشان می دهند و خیلی‌ها آن را دنبال خواهند کرد و به نوعی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس پیام‌هایی به جهانیان دارد که انتقال بخشی از این پیام‌ها برعهده هنرمندان است.

ایوبی بیان داشت: این کتاب در عرصه هنرهای تجسمی به خوبی جلوه داده است و در عین حال پیامی برای کشورها به ویژه فرانسه دارد تا دفاع مقدس را به روایت تصویر ببینند.

وی یادآور شد: انقلاب اسلامی بسیاری از هنرها را زنده کرد و به هر حال این کتاب مورد توجه بسیاری از خوانندگان قرار می‌گیرد، ضمن اینکه امروز این تصاویر گویای رویدادهای انقلاب و دفاع مقدس است و رساندن این پیام به گوش دنیا، رسالتی است که ایفا می‌کند.


محسن مؤمنی شریف رئیس حوزه هنری  اظهار داشت: هنرهای تجسمی در زمان دفاع مقدس با شور وافری به صحنه آمد و نمونه اعلا و ممتاز آن را در آثار اساتیدی می‌بینیم که امروز آنها به ثبت رسیده‌اند.

وی ادامه داد: کتابی که امروز شاهد رونمایی آن هستیم، به زبان فرانسوی است و الگویی تصویری برای جنگ ایران و عراق خواهد بود که مأخذی ماندگار است.

مؤمنی گفت: کار به لحاظ مردم‌شناسی قابل توجه است و یکی از کارهایی است که می تواند حال و هوای زمان جنگ را به خوبی نشان دهد.


حبیب‌الله صادقی از نقاشان دفاع مقدس یادآور شد: اگر قرار باشد آثار مربوط به انقلاب را تحلیل و نشانه‌شناسی کنیم، باید همه آثار افتخارآفرین کشور در قالب نمایشگاه دیده شود.

 

وی ادامه داد: این کتاب می‌تواند معرف دفاع مقدس در قالب هنر باشد؛ فکر می‌کنم به لحاظ نمادشناسی و نشانه‌شناسی کتاب «رنگ جنگ ایران و عراق» ستودنی است.

صادقی گفت: گنجینه‌های اصلی انقلاب توسط نسل دوم و سوم انقلاب اسلامی خلق شده است و حتی نسل چهارم نیز به این موضوع ورود پیدا کرده است. به طور ویژه در جنگی که عراق به کمک آمریکا و دیگر حامیان به ما تحمیل کرد، نسل هنرمند انقلاب اسلامی از ویژگی و نشانه‌شناسی‌هایی انتخاب کردند که شامل مؤلفه‌های قرآنی، علوی و شیعی بود.


مینو خانی مؤلف کتاب «رنگ جنگ ایران – عراق» در نشست معرفی این کتاب که در حوزه هنری برگزار شد، اظهار داشت: قدم اول در انجام این پروژه، انجام تحقیقات میدانی برای جمع‌آوری تصاویر نقاشی که به نوعی بازتاب جنگ در آنها دیده می‌شد، بود.

وی ادامه داد: در این خصوص به سراغ هنرمندانی رفتیم که آثارشان در شکل‌گیری نقاشی انقلاب سهم عمده‌ای داشت و تعداد نقاشی‌های قابل توجهی خلق کرده بودند؛ لذا آثار کاظم چلیپا، حبیب‌الله صادقی، حسین خسروجردی، ایرج اسکندری، ناصر پلنگی، نصرت‌الله مسلمیان، حمید قدیریان، غلامعلی طاهری، مصطفی گودرزی، علی وزیریان ثانی و مرتضی اسدی مورد بررسی قرار گرفت.

 

مؤلف کتاب «رنگ جنگ ایران – عراق» یادآور شد: نکته مهمی که در تحقیق این پروژه مد نظر بود، این است که به این آثار از ابعاد و زوایای گوناگون روانشناسانه، جامعه‌شناسانه، اقتصادی یا سیاسی به هنر به طور عام و اینجا هنر نقاشی به طور خاص نگریسته شد.

وی بیان داشت: از آنجا که هنر نقاشی دفاع مقدس تحت تأثیر شرایط اجتماعی که بستر اولیه آن انقلاب و بعد جنگ بود، شکل گرفته است، بررسی جامعه‌شناسانه و موقعیت آن را در بستر جامعه مهمتر از بقیه موارد به نظر رسید. بنابراین باید عوامل اجتماعی که تأثیر و نقش مهمی در تولد، رشد و بلوغ هنر نقاشی با موضوع دفاع مقدس داشتند، نیز مورد بررسی قرار گرفت.

خانی گفت: در نهایت روش تحقیق در این اثر، تحلیل محتوا و روش جمع‌آوری اطلاعات به مشاهده میدانی، گفت‌وگو و کتابخانه‌ای بوده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: یکی از اساتید فرانسوی بعد از دفاع من از رساله دکترا، تحت عنوان «بازتاب‌های جنگ در نقاشی ایرانی بعد از 1981» به من رتبه ممتاز داد و گفت: «تمام نقاشی‌ها و آثار جنگ را در فرانسه به نمایش بگذارید». امیدوارم مخازن حوزه هنری باز شود چراکه تاکنون هیچ نمایشگاه نقاشی تحت عنوان دفاع مقدس در دنیا برگزار نشده است.

 

Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Table Normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin-top:0cm; mso-para-margin-right:0cm; mso-para-margin-bottom:10.0pt; mso-para-margin-left:0cm; line-height:115%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif"; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:Arial; mso-bidi-theme-font:minor-bidi;}


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *