تشریح نقش هر یک از مدهای حمل و نقل عمومی پایتخت در جابجایی ها تا سال 97/ بیشترین سهم بر عهده اتوبوسرانی است

18:38 - 06 مرداد 1394
کد خبر: ۶۲۷۵۴
خبرگزار ی میزان: رئیس کمیته حمل و نقل و ترافیک شورای شهر تهران با اشاره به سهم هر یک از مدهای حمل و نقلی در جابجایی روزانه در پایتخت طبق برنامه پنجم توسعه شهرداری گفت: در سال 1397 سهم جابجایی توسط مترو از 13.8 درصد در سال 92 باید به 25.7 درصد، سهم اتوبوس از 20 درصد در سال 92 به 29.3 و سهم تاکسی از 22.3 درصد در سال 92 به 20 درصد در سال 97 باید افزایش یابد.
تشریح نقش هر یک از مدهای حمل و نقل عمومی پایتخت در جابجایی ها تا سال 97/ بیشترین سهم بر عهده اتوبوسرانی استبه گزارش خبرنگار اجتماعی ، محسن سرخو در یکصد و هفتاد و سومین جلسه علنی از چهارمین دوره شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به این که سازمان تامین اجتماعی در حال حاضر با پوشش حدود 40 میلیون نفر از جمعیت کشور بیشترین مخاطب را در سطح کشور به خود اختصاص داده است، گفت: سهامداران اصلی سازمان تامین اجتماعی سازمانی کارگران و بازنشستگان هستند این در حالی است که در تهران 2 میلیون و 477 نفر بیمه شده اصلی و سه میلیون و 333 هزار نفر بیمه شده تبعی وهمچنین 440 هزار نفر مستمری‌بگیر وجود دارد.

وی با اشاره به این که در کشور 350 مرکز درمانی که 78 بیمارستان و بقیه درمانگاه‌های تخصصی و عمومی هستند وجود دارد، خاطرنشان کرد: در شهر تهران تعداد هفت بیمارستان و 28 کلینیک تخصصی و درمانگاه به طور مستقیم درمان خود را به بیمه‌شدگان و مستمری‌شدگان سازمان تامین اجتماعی ارایه می دهند.

رئیس کمیته حمل و نقل شورای شهر تهران ادامه داد: پیشنهاد می کنم در نامگذاری فرهنگسراها، بوستان ها، میادین بازنشستگان و سالمندان را فراموش نکنیم.

سرخو در ادامه به موضوع حمل و نقل و ترافیک در شهر تهران اشاره و اذعان کرد: یکی از وظایف شورای اسلامی شهر تهران نظارت بر حسن اجرای مصوبات در شهرداری و سازمان‌های تابعه آن است.

وی با تاکید بر این که داشتن اطلاعات و آمار دقیق و کامل برای تصمیم‌گیری‌‌های درست و هدفمند ضروری است، گفت: در پایان سال 92 کلانشهر تهران 152 کیلومتر خط مترو در دست بهره‌برداری داشت و میانگین زمان فاصله 2 قطار بین چهار تا 6 دقیقه بود.

این عضو شورای شهر ادامه داد: پیش‌بینی توسعه مترو در برنامه پنج ساله تا سال 1397 مبنی بر بهره‌برداری سالانه 30 کیلومتر خط جدید مترو است.

رئیس کمیته حمل و نقل شورای شهر با اشاره به این که تعداد قطارها به نحوی پیش‌بینی شده است که در خطوط موجود فاصله زمانی بین دو قطار به میانگین 2.5 دقیقه کاهش پیدا کند، اظهار کرد: همچنین 50 کیلومتر خط متروی فرودگاه امام نیز که به کمک دولت در دست احداث است، طی این دوره به بهره‌برداری خواهد رسید این در حالی است که شهر تهران برای دسترسی‌های داخلی و همچنین دسترسی‌به شهرهای پیرامونی نیاز به 740 کیلومتر مترو دارد.

رئیس کمیته حمل و نقل شورای شهر با بیان این که ابتدای برنامه پنج ساله دوم، 6500 دستگاه اتوبوس در شهر تهران مشغول فعالیت بودند، گفت: از این تعداد حدود 2 هزار دستگاه فرسوده و از رده خارج بود. شورای اسلامی شهر تهران در برنامه پنج ساله دوم شهرداری پیش‌بینی کرد که تعداد اتوبوس‌های در دست بهره‌برداری به 9 هزار و 53 دستگاه افزایش یابد.

این عضو شورای شهر ادامه داد: از این تعداد 400 دستگاه اتوبوس برقی پیش‌بینی شده است. همچنین تعمیرات اساسی و بازسازی 2 هزار دستگاه اتوبوس نیز طی این دوره منظور شده است در حالی که شهر تهران حداقل به 11 هزار اتوبوس آماده به کاربدون آلاینده نیاز دارد.

سرخو ادامه داد: پیش‌بینی لازم در برنامه به عمل آمده است تا تمامی سیستم‌های دیزلی اعم از اتوبوس و کامیون‌های شهر تهران تا پایان سال 1397مجهز به فیلتر جذب دوده شوند.

وی با اشاهر به این که در اول برنامه پنج ساله دوم 77 هزار و 949 دستگاه تاکسی در شهر تهران در حال تردد بوده‌اند، عنوان کرد: این تاکسی‌ها به طور متوسط در هر 100 کیلومتر، 15 لیتر و روزانه 30 لیتر بنزین مصرف می‌کنند در حالی که تاکسی‌های هیبریدی به طور متوسط فقط پنج لیتر در هر 100 کیلومتر سوخت مصرف می‌کنند.

وی افزود: با احتساب 77 هزار و 949 دستگاه تاکسی شاهد آن خواهیم بود که در هر سال به میزان 467میلیون و 694 هزار لیتر بنزین صرفه‌جویی داشته باشیم. طبیعی است به همین نسبت آلودگی هوای شهر تهران هم کاهش می‌یابد.

ایزن عضو شورای شهر با اشاره به این که در اول برنامه پنج ساله در شهر تهران 900 هزار جابجایی در روز توسط موتورسیکلت‌ها صورت می‌گرفت، بیان کرد: بر اساس آخرین بررسی‌های مرکز کنترل کیفیت هوای تهران هر موتورسیکلت 6 برابر یک خودرو آلودگی هوا و 2 برابر آلودگی صوتی تولید می‌کند و بیش از 50 درصد مرگ و میرهای ناشی از تصادفات مربوط به موتورسیکلت‌ها است .

وی ادامه داد: ورود موتورهای برقی علاوه بر کاهش تصادفات، تاثیر بسزایی در کاهش آلودگی هوا دارد. موتورسیکلت‌های بنزینی 10 تا 15 درصد در ذرات معلق هوا و بالغ بر 30 درصد در آلاینده‌های گازی تهران نقش دارند. دلیل این سطح آلایندگی کارکرد بسیار بد موتور آنها و تنظیم نبودن این وسیله نقلیه است.

دبیر کمیته حمل و نقل شورای شهر گفت: در صورتی که شهرداری تهران به تعهدات خود طبق برنامه عمل کند شاهد آن خواهیم بود که سهم وسایل نقلیه حمل و نقل عمومی و نیمه عمومی تا پایان برنامه پنج ساله دوم افزایش یابند.

از آن جمله می‌توان به سهم مترو از جابجایی‌های روزانه (از 13.8 درصد در سال 92 به 25.7 درصد در سال 97 ) سهم اتوبوس از جابجایی‌های روزانه (از 20 درصد در سال 92 به 29.3 درصد در سال 97) سهم تاکسی از جابجایی‌های روزانه (از 22.3 درصد در سال 92 به 20 درصد در سال 97) اشاره کرد.

رئیس کمیته حمل و نقل شورای شهر تهران با بیان این که برنامه پنج ساله در اولین سال آن با نگاه به اهمیت حفظ فضای سبز، کاهش آلودگی هوا و سامان دادن به وضعیت ترافیک از طریق توسعه حمل و نقل عمومی (مترو و اتوبوس) تدوین شد، اظهار کرد: اما گزارش های داده شده از سوی شهرداری تهران حاکی از آن است که در سال اول، برنامه‌های مصوب تحقق نیافته است به طوری که از 28 کیلومتر مترویی که می‌بایست در سال 93 به بهره‌برداری می‌رسید تنها 18 کیلومتر آن آماده شده است.

وی با اشاره به این که در بودجه سال گذشته سه هزار میلیارد ریال بابت خرید اتوبوس دیزلی و 500 میلیارد ریال بابت خرید اتوبوس برقی منظور شده است، گفت: اما تنها 6.67 درصد این بودجه در بخش اتوبوس‌های دیزلی و صفر درصد در بخش اتوبوس‌های برقی تخفیف داده شده است ونهایتا منجر به خرید 16 دستگاه اتوبوس شهاب خودرو و 200 دستگاه اتوبوس 2 کابین شده که در مرحله ترخیص از گمرک است.

سرخو با اشاره به این که در 6 ماهه اول سال 93 اقدامات خوبی انجام گرفت و اعتبارات مناسبی برای حوزه مترو و اتوبوسرانی تخصیص یافت نسبت به اقدامات در 6 ماهه دوم سال گذشته انتقاد و عنوان کرد: این روند باعث شد که تعهدات مترو و اتوبوسرانی تحقق نشود.

این عضو شورای شهر همچنین به اعتبارات بخش حمل و نقل اشاره کرد و گفت: توسعه خطوط مترو و اتوبوسرانی جز اولویت‌های برنامه پنج ساله است. شورای شهر تهران نسبت به پروژه‌های حمل و نقل عمومی حساس است و موافق کاهش بودجه احداث مترو و اتوبوسرانی نیست اما در عملکرد سال 93 شهرداری تهران، بودجه کافی تخصیص داده نشده است.

رئیس کمیته حمل و نقل شورای شهر تهران در پایان با اشاره به این که این شورا با مصوب کردن برنامه پنج ساله دوم که با بررسی موشکافانه همراه بود، تنها بخشی از وظایف خود را انجام داده است، تاکید کرد: باید در جهت تحقق این برنامه با همدلی و همکاری بیشتر، تمامی تلاش خود را به کار گیریم.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *