تخصیص 1000 میلیارد تومان برای پروژه‌های کردستان

14:24 - 05 مرداد 1394
کد خبر: ۶۲۴۱۷
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
خبرگزاری میزان: رئیس کل بانک مرکزی در جریان سفر به کردستان از تصمیم نظام بانکی برای تامین منابع سرمایه در گردش واحدهای تولیدی و بنگاه های کوچک و متوسط در استان های کشور خبر داد و گفت: هزار میلیارد تومان تسهیلات خاص برای استان کردستان اختصاص یافته است.
به گزارش ، ولی الله سیف همچنین از اختصاص 1000 میلیارد تومان تسهیلات خاص برای استان کردستان برای پروژه های کارشناسی شده خبر داد. 

 سیف در جلسه‌اي که روز گذشته با حضور مديران عامل بانک ها و سرپرستان مناطق بانک هاي استان کردستان برگزار شد، اظهار داشت: دستاوردهاي توافق هسته اي آثار مثبتي بر تقويت ارتباطات بانکداري بين المللي به دنبال خواهد داشت و بر این اساس، انتظار می رود نظام بانکي، شرايط و رسالت جدیدی در راه رشد و پيشرفت اقتصادي کشور بر عهده بگیرد.

سیف در این جلسه با اشاره به تعهد نظام بانکی برای تامین سرمایه در گردش بنگاه های تولیدی کوچک و متوسط، گفت: در سفرهاي استاني رئيس جمهور، عموما نظام بانکي درخصوص تمام واحدهاي توليدي و بنگاه هاي اقتصادي که به علت کمبود سرمايه در گردش با مشکل مواجه هستند و نمي توانند از ظرفيت کامل خودشان استفاده کنند، تعهداتي را انجام مي دهد.

وی افزود: در استان کردستان هم نظام بانکی همان تعهد را پذیرفته است و به این ترتیب پس از اجراي تعهد مورد اشاره، نباید هيچ واحد توليدي يا بنگاه اقتصادي در نقاط مختلف کشور و از جمله کردستان به دلیل کمبود سرمايه در گردش، عدم امکان بهره برداري از ظرفيت کامل خود را نداشته باشد و به عبارتی مشکل کمبود نقدينگي، دلیلی برای عدم استفاده از ظرفیت کامل بنگاه ها نباشد.

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: در کنار اين اقدام که در همة استان ها و ازجمله استان کردستان انجام خواهد شد، تحت تاثير شرایط خاص استان و شور و شوق مردم و انتظارات بجای آنان در جريان سفر روحاني از يک طرف و ظرفيت فراواني که در این استان براي سرمايه گذاري هاي جديد وجود دارد از ديگر سو، زمينه اي ايجاد شد که در جلسه با همکاران بانکي اين بحث مطرح شد آيا اين امکان را داريم اين منابع را براي اجراي يک سري پروژه ها  اختصاص دهيم که از مباني دقيق کارشناسي برخوردارند؟ درواقع، تمرکز ما و مسئولان استاني و کارگروه مربوطه بر شناسايي پروژه هايي باشد که پس از حمايت مالي از آنها بتوانيم ادعا کنيم تخصيص بهينة منابع داده ايم.

سیف با اشاره به تخصیص یکهزار میلیارد تومان اعتبار برای استان کردستان عنوان کرد: در این جلسه 1000 ميليارد تومان برای پروژه های استان کردستان اختصاص پیدا کرد و مقرر شد کارگروهی تحت نظر استاندار کردستان، پروژه هایی را که مبنای دقیق کارشناسی دارند شناسايي و به بانک ها براي استفاده از تسهيلات خاص منظور شده در اين سفر، معرفي کنند.

وی برخورداری پروژه ها از توجیه فنی و اقتصادی مناسب، آورده متقاضی به میزان 25 درصد، داشتن مزیت نسبی در استان، اهلیت و تخصص در اجرای پروژه توسط سرمایه گذار و وثیقه مناسب را از جمله شروط و ویژگی های اختصاص اعتبار سرمایه در گردش عنوان کرد.

 به گفته سیف، این تسهیلات، تسهیلاتی نیست که با تبصره تکلیفی یا با تضمین دولت به نظام بانکی تحمیل شده باشد بلکه تسهیلاتی کاملا داوطلبانه از سوی نظام بانکی است که می تواند بر مبنای کار کارشناسی به واحدهای تولیدی استان کردستان تخصیص یابد.

رییس کل بانک مرکزی ادامه داد: اعتقاد داریم اجرای این پروژه ها با توجه به ویژگی های مطرح شده می تواند به رشد تولید، ایجاد اشتغال باثبات و توسعه صادرات این استان و مناطق همجوار بینجامد و امیدواریم این تصمیم، هدیه مناسبی از سوی شبکه بانکی به مردم شریف کردستان باشد. 




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *