هدفگیری سرطان مغز کودکان با ترکیب دارویی محققان ایرانی

12:05 - 05 مرداد 1394
کد خبر: ۶۲۳۵۱
دسته بندی: فضای مجازی ، عمومی
خبرگزاری میزان: تیمی از دانشمندان دانشگاه تگزاس به همراه «مریم فولادی» محقق ایرانی از مرکز پزشکی بیمارستان کودکان سینسیناتی امریکا و «جواد نظریان»، استادیار دانشگاه جورج واشنگتن، با استفاده از مدل‌های ویژه، کارآیی یک درمان هدفمند دارویی را بر روی نوعی سلول‌ سرطانی مغز کودکان بررسی کردند.
به گزارش گروه فضای مجازی به نقل از خبرگزاری ایسنا؛ شاید بیماری Diffuse Intrinsic Pontine Glioma) DIPG) یکی از اشکال کمتر شناخته‌شده سرطان باشد، اما این نوع سرطان ساقه مغز، سالانه بر 200 تا 400 کودک در ایالات متحده اثر می‌گذارد و پنج سال پس از تشخیص آن، بیماران، کمتر از یک درصد شانس زنده‌ماندن دارند؛ در این میان، پرتودرمانی فقط تسکین موقتی برای این بیماری به شمار می‌آید.

هدفگیری سرطان مغز کودکان با ترکیب دارویی محققان ایرانی

محققان به همراه فولادی و نظریان نشان دادند دارویی به نام Panobinostat که توسط سازمان غذا و داروی امریکا تایید شده، بقای طولانی را در موش‌های مبتلا به DIPG نشان داد. با این حال، تعدادی از نمونه‌های مبتلا به DIPG مقاومت به این دارو را نشان دادند و این بدین معناست که ترکیبات Panobinostat یا ترکیبات دارویی جدیدی برای تعدادی از بیماران مبتلا به این سرطان لازم است.

با استفاده از شیوه‌ای به نام «نقشه‌های مهار هدف احتمالی» (PTIM) که طی سه سال گذشته در آزمایشگاه پروفسور «رانادیپ پال»، یکی از رهبران ارشد این پروژه، طراحی شده، تیم علمی مدل‌های ریاضی را برای پیش‌بینی حساسیت دارویی ضدسرطان با استفاده از غربالگری دارو و داده‌های بیان ژن تولید کردند.

این مدل‌ها به دانشمندان امکان تعیین این موضوع را داد که چه دارویی به صورت تنها یا ترکیبی در کشتن یا محدودکردن رشد سلول‌های سرطانی DIPG کارآمدترین بود.

تحقیق موجود، تلاش بی‌سابقه دانشمندان حاضر در 13 موسسه است که هدف مشترک آن‌ها شناسایی درمان‌های امیدوارکننده برای DIPG است. نتایج این تلاش بسیار مهم است زیرا در حال حاضر درمان‌های دارویی محدودی برای کودکان مبتلا به DIPG وجود دارند.

این تحقیق نشان می‌دهد داروی Panobinostat به تنهایی یا در ترکیب با داروهای دیگر می‌تواند فعالیت دارویی مهمی علیه این سرطان داشته باشد.

نتایج بدست‌آمده، راه را برای انجام آزمایش‌های بالینی درمان با فقط Panobinostat باز می‌کند و ثبت‌نام بیماران اواخر سال جاری میلادی آغاز می‌شود.

جزئیات این دستاورد علمی در مجله Nature Medicine ارائه شده است.

/

: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *