رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

استقبال 4میلیون و 900هزار نفری مردم از مناطق عملیاتی دفاع مقدس در سال گذشته

11:51 - 05 مرداد 1394
کد خبر: ۶۲۳۴۳
خبرگزاری میزان: سرهنگ ادیبی گفت: در سال گذشته بیش از 4 میلیون و 900هزار نفر در مناطق مختلف عملیاتی دفاع مقدس از اقشار مختلف مردم حضور به هم رساندند.
استقبال 4میلیون و 900هزار نفری مردم از مناطق عملیاتی دفاع مقدس در سال گذشته
به گزارش خبرنگار دین و اندیشه ، نشست خبری راهیان نور غرب و شمال غرب کشور همزمان با سالگرد عملیات مرصاد با حضور سرهنگ نادر ادیبی دبیر ستاد مرکزی راهیان نور کشور صبح امروز 5 مردادماه 94 برگزار شد. ادیبی با اشاره به سالروز عملیات مرصاد، گفت: در سال 67 بعد از پذیرش قطعنامه عملیات مرصاد انجام گرفت: سازمان منافقین با حمایت رژیم صدام از چند محور وارد کشور شده و با شکستن خطوط مقدم توسط نیروهای صدام و با برآورد غلطی که از مردم و نیروهای مسلح داشتند وارد شهرها شدند. آنها در همان بدو ورودشان جنایت‌های زیادی را بر مردم مناطق مختلف برجای گذاشتند و همین نشان می‌دهد که منافقین نه یک جنبش مردمی بلکه یک سازمان تروریستی بود که مقصدش براندازی نظام جمهوری اسلامی بود. با هجوم وسیع مردم و توانمندی نیروهای مسلح در تنگه مرصاد سازمان منافقین متوقف شدند و با تلفات زیادی به عقب برگشتند و این تلفات مقدار زیادی از سازمان رزم آن‌ها را برهم زد سازمان منافقین هم اکنون یکی از گروهک‌های تروریستی مورد حمایت دولت‌ها و مقامات استکباری دنیا وجود دارد.

وی با اشاره به راهیان نور غرب و شمال غرب کشور، گفت: در راهیان نور توسعه عملیات فرهنگی کشور در صدر برنامه‌ها است. حماسه‌ها و اقدامات نیروهای مسلح نیز در آن مرور می‌شود و با توجه به اینکه شخصیت‌ها و حماسه‌های گوناگونی در آن وجود دارد بعد فرهنگی زیادی نیز در آن مورد توجه قرار می‌گیرد. راهیان نور نه صرفا به عنوان محلی برای حضور مردم و شناخت حوادث بلکه تولید رفتار حوزه معنویت و سیاست جمهوری اسلامی و آنچه در طول دفاع مقدس باعث عزت کشور شد را مرور می‌کند. راهیان نور مورد اقبال عمومی مردم قرار گرفته است و این عملیات فرهنگی باید توسط همه دستگاه‌ها حمایت شود تا مردم بتوانند از فضای حماسی و معنوی آن استفاده کنند.




دبیر ستاد مرکزی راهیان نور کشور با اشاره به آمار زائرین راهیان نور، گفت: در سال گذشته از اردیبهشت 93 تا اردیبهشت 94 بیش از 4 میلیون و 500 هزار نفر از مردم در مناطق عملیاتی حضور پیدا کردند. حضور اقشار دانشجویی، دانش آموزی و خانواده‌ها مثال زدنی بود. همچنین حضور خادمین، راویان، مبلغان و دست اندرکاران به عنوان محور توسعه فرهنگ انقلاب شناخته شده است. در طول سالهای قبل راهیان نور فقط در یک استان و آن هم خوزستان وجود داشت اما در حال حاضر در 7 استان خوزستان، ایلام، کرمانشاه، هرمزگان، بوشهر، و آذربایجان غربی حماسه راهیان نور را داریم. درحقیقت بازکاوی دوران دفاع مقدس یک بار دیگر ما را به درس‌ها و عبرت‌های آن توجه می‌دهد. علی الخصوص در مناطق غرب و شمال غرب کشور که موضوعات ویژه‌ای داریم.


وی افزود: فقط یکی از موضوعات ویژه مناطق غرب و شمال غرب کشور که سند گویا و بزرگ در موضوع حقوق بشر کشورمان مطرح است، موضوع شیمیایی شدن شهر سردشت توسط دشمنان است. حماسه بی‌نظیر مردم مناطق عملیاتی در کنار نیروهای مسلح درس بزرگی برای جهانیان است. مردمی که در کردستان و آذربایجان توسط ضدانقلاب مورد هجوم قرار گرفتند و خصوصاً پیش مرگان مسلمان کردی که با سازماندهی صورت گرفته خودشان شروع به مقابله با ضد انقلاب در این مناطق کردند. در سال گذشته 630 هزار نفر در مناطق عملیاتی شمال غرب و در استان‌های کردستان و آذربایجان غربی حضور پیدا کردند که فقط در دوران اوج راهیان نور یعنی اواخر مرداد و اوایل شهریور بیش از 100 هزار نفر از این مناطق بازدید کردند که به نسبت سال 92 آن هم فقط در دوران اوج راهیان نور بیش از سه برابر حضور مردم افزایش پیدا کرده بود.

ادیبی با اشاره به ظرفیت‌های گردشگری مناطق عملیاتی غرب و شمال غرب کشور، گفت: در استان‌های غرب کشور همچون استان کرمانشاه و ایلام بیش از یک میلیون زائر حضور داشتند و در راهیان نور جنوب کشور و استان خوزستان بیش از سه میلیون زائر از این مناطق بازدید کردند که با احتساب راهیان نور دانشجویی، دانش آموزی و حضور حداکثری مردم در دوران اوج راهیان نور ما با جمعیتی قریب به 5 میلیون نفر مواجه بوده‌ایم که این ظرفیت عظیم در خدمت توسعه فعالیت‌های فرهنگی است. امیدواریم ظرفیت راهیان نور بتواند در فرهنگ کشور خلأهای موجود را پرکرده و تأثیرگذار باشد.



وی با اشاره به یادمان‌های 8 سال دفاع مقدس، گفت: در مناطق راهیان نور غرب و شمال غرب کشور بیش از 14 یادمان دفاع مقدس آماده خدمات عمومی و فرهنگی به زائران است. بنای ما بر روایت ایستگاهی و نقطه‌ای است و در واقع توسعه راهیان نور در غرب کشور یک توسعه داخلی است. مردم در داخل این مناطق حماسه‌هایی خلق کردند که به صورت حوادثی مرور می‌شود. فضاسازی و گویاسازی یادمان‌ها به شکل درستی انجام شده و آمادگی حضور مردم را داریم.

دبیر ستاد مرکزی راهیان نور کشور با اشاره به آغاز راهیان نور غرب و شمال غرب کشور، گفت: بلافاصله بعد از راهیان نور جنوب، راهیان نور غرب و شمال غر در سالروز بازی دراز در 4 اردیبهشت شروع شد امسال به نسبت سال گذشته در سالروز عملیات بازی دراز سه برابر رشد جمعیت داشتیم. که به عنوان یکی از ویژگی‌های راهیان نور موضوع محوری را در مناطق غرب و شمال غرب مورد بررسی قرار داد. قسمتی از اقدامات ویژه فرهنگی با توجه به بحث موضوع محوری از این قرار است سالروز ازادسازی پاوه در ویژه برنامه‌ای با حضور زائرین، مردم و نیروهای مسلح و پیش مرگان کرد مسلمان و رزمندگان عملیات در شهر پاوه و در محل یادمان شهدای پاوه در 26 مردادماه گرامی‌داشته خواهد شد.


وی در ادامه تصریح کرد: امروز هم در کرمانشاه همزمان با سالروز عملیات مرصاد ویژه‌ برنامه‌ای به همین مناسبت درحال برگزاری است در 10 مردادماه بزرگداشت جاویدالاثر احمد متوسلیان در مریوان، 11 مرداد در یادمان شهدای تمرچین یادبود شهیدان کاوه، موحددانش و دیگر شهدای این یادمان برگزار خواهد شد. همچنین در 16 مردادماه همزمان با سالروز عملیات نصر7 ویژه برنامه‌ای با محوریت سرلشگر شهید بابایی که در منطقه عملیاتی این مراسم به شهادت رسیده است برگزار می‌شود. در مناطق عملیاتی و شهرها نمایش‌های رزمی که با استفاده از تکنیک‌های هنری موضوع دفاع مقدس در کرمانشاه، ایلام، کردستان و آذربایجان غربی برگزار می‌شود مورد توجه مردم در کاروان‌های راهیان نور قرار خواهد گرفت.


ادیبی بااشاره به دیگر برنامه‌های فرهنگی راهیان نور غرب و شمال غرب کشور گفت: در ایام راهیان نور شمال غرب طرح فصل رویش برای دانش آموزان استان‌های کردستان و آذربایجان غربی در شهرهای مریوان، شهرهای آذربایجان برگزار خواهد شد. با توجه به سفارشات رهبر معظم انقلاب در خصوص تهیه شناسنامه یادمان‌ها و عملیات‌ها در استان خوزستان 22 عنوان کتاب رونمایی و تحویل مردم شد. در آذربایجان غربی و کردستان نیز 12 عنوان شناسنامه یادمان‌ها طی چند روز آینده رونمایی و تحویل مردم زائران می‌شود. نقشه‌های راهنمایی که منطبق بر مناطق عملیاتی تولید شده است به زودی تحویل زائران این مناطق خواهد شد.


وی با اشاره به زیارت بامعرفت که از تأکیدات مقام معظم رهبری در مورد اردوهای راهیان نور بوده است، گفت: تعداد زیادی از این عناوین در خوزستان موضوع به موضوع تهیه و تحویل مردم شد و در مناطق غرب و شمال غرب هم به همین صورت این اقدامات انجام خواهد شد. دیدار با خانواده شهدای مناطق غرب و شمال غرب کشور، تولید و رونمایی اطلس حماسی استان ایلام، و نصب شناسنامه یادمان‌ها از مبادی ورودی یادمان‌ها پیش بینی شده است که طی چند روز آینده انجام خواهد شد.

دبیر ستاد مرکزی راهیان نور کشور با اشاره به اینکه در سال 93 هیچگونه حادثه‌ای در راهیان نور نداشتیم گفت: این موضوع اثبات می‌کند که راهیان نور یک سفر امن و با تدبیر است. قریب به 70 هزار مدیر کاروان در راهیان نور آموزش دیده‌اند و هدایت کاروان‌ها را برعهده دارند و با تمهیدات ایمنی و ثبت خودروها سازگار هستند. با توجه به اینکه سپاه حجم عظیمی از کاروان‌های اعزامی در حوزه دانشجویی و دانش آموزی را برعهده دارد تمهیدات آنها مورد تمجید ستاد مرکزی است. با حمایت وزارت اقتصاد سال گذشته بیمه 5 میلیون زائر در کل سال پیش بینی شده و هم چنین خدمات بهداشتی درمانی که توسط وزارت بهداشت به صورت رایگان در دوره راهیان نور در اختیار بیماران و حادثه دیدگان احتمالی این سفرها قرار می گیرد جای قدردانی را دارد.


ادیبی افزود: برای استفاده عموم مردم سامانه طرح شهید باقری برای اعزام انفرادی و خودروهای شخصی هم پیش بینی شده است طرح خبرنگاران افتخاری شهید رهبر در این مناطق نیز برقرار است و این خبرنگاران در مناطق مختلف عملیاتی درحالی مخابره اخبار هستند. توجه به انعکاس نظرات مردمی را به صورت جدی در برنامه‌های خود خواهیم داشت و تحلیل بر مبنای نیازمندی فکری و ذهنی مردم و موضوعات خدماتی در نظرسنجی زائران راهیان نور در نظرگرفته می‌شود. درسال گذشته میزان رضایت مندی مردم از حوزه‌های مختلف خدماتی و حوزه‌های فرهنگی راهیان نور گسترش یافته است، امورات درمان رایگان با حضور هلال احمر و دستگاه‌های دیگر در روستاهای محروم و توسط گروه‌های سازماندهی شده در حوزه جهادی و خدماتی انجام می‌گیرد.

وی با اشاره به نیاز ستاد مرکزی راهیان نور برای حمایت بیشتر گفت: برای توسعه راهیان نور در حوزه زیرساخت نیازمند حمایت متولیان هستیم لازم است متولیان امر از لحاظ بودجه‌های عمرانی به مجموعه ستاد مرکزی کمک بیشتری کنند تا بتوانیم خدمات بیشتری بدهیم. طی توافقنامه‌ای که هفته گذشته با سازمان گردشگری و میراث فرهنگی انجام شد این مسائل مدنظر قرار گرفت و امیدواریم وزارتخانه‌های مختلف هم بتوانند کمک بیشتری داشته باشند. گسترش خوبی را در حوزه راهیان نور داشته‌ایم اما به نسبت حضور چشم گیر مردم در این مناطق هنوز عقب هستیم و باید حمایت بیشتری صورت بگیرد.




دبیر ستاد مرکزی راهیان نور کشور با اشاره به حضور زائران خارجی در مناطق عملیاتی حضور این زائران را در سالیان گذشته هم داشته‌ایم و همیشه جریان‌های مردمی که جویای حقیقت نظام جمهوری اسلامی هستند و علاقه مند هستند تا بدانند ایران با این همه فشارها بر حماسه‌ها و مواضع خود پافشاری دارد در مناطق راهیان نور حضور داشتند از قاره‌های آفریقا، آمریکا ، اروپا و آسیا زائر داشتیم و آمادگی داریم اشخاص و یا کاروان‌هایی که از کشورهای مختلف حضور پیدا می‌کنند را راهنمایی کنیم زائران خارجی از کشورهایی از جمله فرانسه اتریش، کشمیر، پاکستان، و مناطق آفریقایی و غیره در مناطق حضور داشتند که سال گذشته آمار آنها قریب 5 هزار نفر بوده است.

وی با اشاره به حضور و تعامل دوستانه قومیت‌های مختلف در اردوهای راهیان نور گفت: دفاع مقدس متعلق به همه است  و به قشر بخصوص اختصاص ندارد محورهای عملیاتی شمال غرب ما یکی از مهمترین محورهای عملیاتی ما در دوران دفاع مقدس بوده است مردم به کمک نیروهای مسلح همکاری تنگاتنگی با رزمندگان داشتند و ما به هیچ عنوان تعارض قومیتی نداریم. درسال گذشته نیز با برگزاری چند یادواره شهدا در میان اهل سنت، شیعه و سنی در کنار یکدیگر حضور باشکوهی داشتند.


ادیبی با اشاره به حضور طلاب و روحانیون در اردوهای راهیان نور گفت: ستاد راهیان نور حوزه‌های علمیه تشکیل شده است و استفاده از مبلغین در همه مناطق راهیان نور اولویت دارد. سال گذشته بالغ بر 15 هزار مبلغ روحانی در این مناطق حضور پیدا کردند و ما طرح‌های ویژه‌ای در راهیان نور داریم که تعداد زیادی از آنها توسط طلاب انجام می‌شود. سطح تعامل ما با وزارت آموزش و پرورش نیز بسیار خوب است و سال گذشته قریب به 700 هزار دانش آموز به مناطق عملیاتی اعزام شدند. با توجه به مسائل اعتباری تلاششان خوب بوده و قرارگاه راهیان نور دانش آموزی تشکیل شد امسال نیز سعی شده تعداد بیشتری از دانش آموزان در مناطق عملیاتی حضور پیدا کنند.

دبیر ستاد مرکزی راهیان نور کشور با اشاره به شبکه مرکزی خادمین راهیان نور گفت: بیش از 80 درصد زائران راهیان نور از جوانان هستند که از این تعداد حضور چشمگیری را در میان خادمین راهیان نور شاهد هستیم در شبکه مرکزی خادمی قریب به 25 هزار خادم ثبت نام شدند که بدون دریافت هیچ وجهی و به صورت داوطلبانه خواهان ارائه خدمات به زائران راهیان نور هستند. 80 درصد آنها دارای تحصیلات کارشناسی، حوزوی و بالاتر هستند و خدمات ویژه‌ای را در مناطق ارائه خواهند دارد.

وی با نام بردن از یادمان‌های مختلف مناطق عملیاتی غرب و شمال غرب کشور عناوین آن‌ها را یادآور شد و گفت: یادمان‌های استان‌های غربی شمال و شمال غربی کشور عبارتند از استان کردستان: باشگاه افسران در شهر سنندج، یادمان دزلی و دالانی در شهر سروآباد، یادمان شهدای گمنام مریوان، یادمان شهدای ولفجر 4 در مریوان، یادمان شهدای گلحسن ، یادمان شهدای غریب سیلان بند. در استان کرمانشاه: یادمان شهدای مرصاد، یادمان شهدای پاوه، یادمان شهدای بازی دراز در شهر سرپل ذهاب، پادگان ابوذر در سرپل ذهاب. در استان آذربایجان غربی: یادمان شهدای سردشت، یادمان دوپازا، یادمان شهدای تمرچین در شهر پیرانشهر و یادمان شهید ناصرکاظمی در جاده سردشت و در استان ایلام: یادمان شهدای قلاویزان از یادمان‌های راهیان نور شمال غرب و غرب کشور محسوب می‌شوند.

انتهای پیام/





ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *