عربستان قادر به مقابله با ایران نیست/ سفرهای ظریف پروژه ایران‌هراسی را ناکام می‌گذارد

10:18 - 05 مرداد 1394
کد خبر: ۶۲۲۹۴
دسته بندی: سیاست
خبرگزاری میزان: یک کارشناس امور منطقه گفت: با آغاز رایزنی‌های منطقه‌ای، فرصت مناسبی برای بررسی و احیانا حل برخی مناقشات از سوی کشورمان فراهم شده است، فرصتی که به ایران اجازه می‌دهد تا تبلیغات در زمینه ایران هراسی و شیعه هراسی را خنثی کند.
- گروه سیاسی: محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان، روز گذشته، در جریان اولین سفر منطقه ای خود پس از نهائی شدن جمع بندی مذاکرات هسته ای وین میان ایران و 6 قدرت جهانی، ایران را به مقصد کویت، قطر و عراق ترک کرد.

به عقیده بسیاری از صاحب نظران، این سفرها نشانه ای جدی از اراده جمهوری اسلامی بر توسعه روابط با کشورهای منطقه و مخصوصا همسایگان خود در حاشیه خلیج فارس است.

اما در ارتباط با سفر وزیر خارجه کشورمان، نکات دیگری از جمله انتخاب کشورهای مقصد نیز مورد توجه تحلیل گران قرار گرفته است.

طی سال های گذشته، از زمان آغاز بحران های داخلی خاورمیانه، برخی کشورها از جمله عربستان سعودی، با حمایت مالی و لجستیکی از جریانات تروریستی، سعی در برهم زدن نظم و امنیت منطقه داشته اند.

کارشناسان معتقدند، اقدامات منطقه ای عربستان و هچنین تلاش های این کشور برای توقف روند گفتگوهای هسته ای ایران و غرب، برای مقابله با ایران و ایجاد نوعی توازن قدرت در سطح منطقه ای است.

در این زمینه، "حسین رویوران"، کارشناس امور منطقه، در گفتگو با گفت: سیاست خارجی دولت آقای روحانی، مبنی بر نوعی گشودگی و توسعه همه جانبه روابط است و این مسئله هم در سطح فرامنطقه ای مدنظر قرار گرفته است هم در سطح منطقه ای.

رایزنی‌های منطقه‌ای؛ فرصتی برای خنثی‌سازی توطئه ایران‌هراسی

وی افزود: سیاست جمهوری اسلامی پیش از این نیز همواره بر ایجاد و توسعه روابط با کشورهای منطقه بوده چرا که گفتمان ما، حضور بیگانگان برای حل مشکلات منطقه را نمی پذیرد و بر این اساس باید تمام مسائل منطقه باید توسط کشورهای منطقه حل شود.

این کارشناس امور منطقه اظهار کرد: بنابراین و بلافاصله پس از پایان مذاکرات هسته ای و موفقیت ایران در حوزه بین الملل، اکنون نوبت به گفتگوهای منطقه ای رسیده است و قطعا این رویه نیز با جدیت و اراده موجود در دستگاه دیپلماسی کشورمان به نحو مطلوبی پیگیری خواهد شد.

رویوران تاکید کرد: بدون شک، با آغاز رایزنی های منطقه ای و گفتگو با مقامات بلندپایه کشورهای همسایه ایران، فرصت مناسبی برای بررسی و احیانا حل برخی مناقشات منطقه ای برای کشورمان فراهم شده است، فرصتی که به ایران اجازه می دهد تا تبلیغات در زمینه ایران هراسی و شیعه هراسی را خنثی کند.

وی تصریح کرد: قطعا تقویت روابط جمهوری اسلامی در حوزه منطقه ای به استحکام بیش از پیش موقعیت این کشور در حوزه بین الملل نیز خواهد انجامید، چرا که این دو موضوع رابطه متقابل با یکدیگر دارند.

حامیان ناامنی منطقه دچار انزوای سیاسی خواهند شد

این کارشناس امور منطقه افزود: البته کشورهایی که در اولین دور از این سفرها انتخاب شده اند هم نسبت به پرونده هسته ای ایران و مذاکراتی که طی دو سال گذشته با 1+5 در جریان بود و هم به طور کلی نسبت به موقعیت منطقه ای کشورمان مواضع معتدلانه تری داشته اند.

رویوران ادامه داد: اما این به آن معنا نیست که روابط منطقه ای ایران محدود به کویت، قطر و عراق خواهد ماند، بلکه این آغازی مجدد برای رایزنی ای منطقه به شمار می رود و قطعا شاهد توسعه سفرها و مذاکرات میان ایران و کشورهای منطقه خواهیم بود.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا ترکیب کشورهای مقصد می تواند حاوی پیامی به سایر کشورهای منطقه باشد، گفت: هرچند در این زمینه اظهار نظر مستقیمی نشده اما با توجه به مواضعی که برخی کشورهای منطقه و به خصوص حاشیه خلیج فارس درقبال ایران (از جمله در جریان مذاکرات و بحران های منطقه ای) اتخاذ کرده اند، از جمله عربستان سعودی و امارات متحده، می توان چنینی برداشتی داشت.

این کارشناس امور منطقه افزود: امروز عربستان سعودی در منطقه به عنوان عنصر اصلی نا امنی، و حامی مالی جریان های تروریستی تکفیری، فعالیت های زیادی را علیه امنیت کشورهای منطقه انجام می دهد که این امر قطعا با سیاست های جمهوری اسلامی در تناقض است.

رویوران اظهار کرد: طی سال های گذشته و همزمان با آغاز بحران های داخلی برای کشورهای منطقه، سیاست عربستان سعودی بر ایجاد ایران هراسی از طریق رسانه های وابسته به خود و به انزوا کشاندن ایران متمرکز بوده است، در حالی که با توجه به روند فعلی، می توان انتظار داشت در آینده، عکس این مسئله اتفاق افتاده و عربستان سعودی به انزوا کشیده شود.

عربستان قادر به مقابله با ایران نیست

وی با اشاره به تلاش قدرت های غربی برای مهار توان نظامی کشورمان از جمله در زمینه موشکی گفت: در قطعنامه جدید شورای امنیت اشاراتی  به محدودیت های ایران در زمینه های نظامی شده است که البته این محدودیت ها در مقایسه با آنچه در قطعنامه های سابق این شورا مطرح می شد بسیار کاهش یافته و شامل مدت زمانی اندکی نیز می شود.

این کارشناس امور منطقه اظهار کرد: به طور کلی توافق هسته ای میان ایران و 6 قدرت جهانی، فصل جدیدی در روابط بین المللی و مناسبات جهانی ایجاد کرده و آغاز این تغییرات قطعا ار منطقه خواهد بود.

رویوران تاکید کرد: تلاش غرب برای ایجاد توازن قوا در منطقه میان ایران و عربستان، معنای چندانی نمی تواند داشته باشد چرا که طی سالهای گذشته، ثابت شده است که هیچ کشوری در خاورمیانه از جمله عربستان قادر به مقابله همه جانبه با ایران نیست و تاملی در ظرفیت های این کشور، از جمله در مسائل علمی، جمعیتی، نظامی و ... به خوبی نشان دهنده این مسئله است.

وی تصریح کرد: از سوی دیگر سیاست های عربستان، عمدتا بر ایجاد نا امنی و فضای ترور در منطقه متمرکز بوده است و با گسترش همکاری های منطقه ای و فرا منطقه ای برای مبارزه با تروریسم در خاورمیانه، قطعا عربستان با مشکلات جدی در فضای داخلی و خارجی مواجه خواهد شد.

این کارشناس امور منطقه افزود: جمهوری اسلامی ایران با توجه به ظرفیت های همه جانبه داخلی، تنها بازیگر منطقه است که توان ایستادگی همه جانبه در برابر موج تروریستی ایجاد شده در خاورمیانه را دارد.

رویوران در پایان تصریح کرد: قطعا پس از موفقیت های ایران برای توسعه همکاری های بین المللی و همچنین منطقه ای در راستای مبارزه با تروریسم، کشورهای حامی تروریسم یا ناچار به تغییر سیاست های خود شده و یا به انزوای سیاسی دچار خواهند شد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *