ادبیات ما در وضعیت کنونی نیاز به انقلاب دارد/ مفهوم "ادبیات انتظار" را در جامعه گسترش دهیم

9:11 - 05 مرداد 1394
کد خبر: ۶۲۲۶۳
دسته بندی: فرهنگی ، عمومی
خبرگزاری میزان: مصطفی جمشیدی گفت: معتقدم ادبیات ما در وضعیت کنونی به یک انقلاب دیگر احتیاج داد. در قرون گذشته نیز این تغییرات توسط کسانی صورت می‌گرفت که ادبیات را در خدمت الهیات قرار می‌دادند و امروز نیز نیاز به چنین تغییراتی شدیداً حس می‌شود.

مصطفی جمشیدی، نویسنده و کارشناس ادبیات، در گفت و گو با  خبرنگار ادبیات خبرگزاری میزان گفت: در زمینه ادبیات باید بیشتر به ادبیات دینی  پرداخته شود. ادبیات آیینی شبیه به یک تراژدی است که در آن می‌توان مباحث دینی و اخلاقی را به جامعه ارائه داد . ولی اکنون اینگونه نیست و ادبیات دینی ما امروزه به سطح مطلوب نرسیده است.

وی در ادامه گفت: معتقدم ادبیات ما در وضعیت کنونی به یک انقلاب دیگر احتیاج داد. در قرون گذشته نیز این تغییرات توسط کسانی صورت می‌گرفت که ادبیات را در خدمت الهیات قرار می‌دادند و امروز نیز نیاز به چنین تغییراتی شدیداً حس می‌شود. در ادبیات آیینی ما، به‌ویژه حوزة رمان و داستان، آثار برجستة دینی کمتر دیده می‌شود و این در حالی است که روز به روز به تعداد شاعران آیینی‌سرا افزوده می‌شود و شاهد خلق شعرهای خوب آیینی هستیم.

جمشیدی افزود:‌ فرهنگ ایران بیشتر فرهنگ شفاهی است و کمتر فرهنگ مکتوب در آن دیده می‌شود. این فرهنگ و ادبیات شفاهی در سوگنامه‌ها به‌خوبی شکل گرفته و در هیئت و دسته‌های سینه‌زنی یا بهتر است بگوییم بیشتر در شعر تجلی داشته است. باید یک تغییر اساسی در فرهنگ کشور داشته باشیم و ادبیات الهی و سوگنامه‌ها را بیش از گذشته به جامعه معرفی کنیم. همچنین، باید مفهوم ادبیات انتظار را در جامعه گسترش دهیم تا ادبیات کشور در حوزة داستان و رمان با کمبود آثار فاخر رو به رو نباشد.

Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Table Normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin-top:0cm; mso-para-margin-right:0cm; mso-para-margin-bottom:10.0pt; mso-para-margin-left:0cm; line-height:115%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif"; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:Arial; mso-bidi-theme-font:minor-bidi;}


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *