تعریف سطوح تخصصی برای دانشگاه شاخص پیشگیری

12:01 - 05 مرداد 1394
کد خبر: ۶۲۲۵۰
دسته بندی: مجله حقوقی ، عمومی
خبرگزاری میزان: جعفری گفت: شاخص‌های تخصصی دانشگاه پیشگیری در سه سطح پیشرو، پیشگام و پیشتاز تعریف شده است.
تعریف سطوح تخصصی برای دانشگاه شاخص پیشگیری«مهدی جعفری» در گفت‌وگو با خبرنگار حقوقی قضایی اظهار کرد: معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه در راستای اهداف پیشگیرانه تصمیم گرفت تا در کشور اماکن و فضاها به گونه‌ای تعریف شود که اصول پیشگیری از وقوع جرم درآن اعمال شود.

وی با بیان اینکه دانشگاه‌ها به عنوان پایلوت اجرای این طرح مد نظر قرار گرفت، گفت: در تلاش‌ هستیم تا محیط‌های مختلف جامعه  نه تنها عاری از جرم باشد، بلکه اصول پیشگیری از وقوع جرم نیز در آن‌ها رعایت شود.

دبیر شورای ارتقای آگاهی‌های عمومی، اطلاع‌رسانی و افکار سنجی با اشاره به اینکه در حال حاضر در کشور تعاریفی برای دانشگاه اسلامی وجود دارد، گفت: آیین نامه‌ای  کلی برای دانشگاه اسلامی وجود دارد؛ اما باید شاخص‌های تخصصی‌تری در این بخش تعریف شود.

جعفری با معرفی سه سطح دانشگاه پیشرو، پیشگام و پیشتاز برای دانشگاه شاخص پیشگیری افزود: پیشگام پایین‌ترین سطح و پیشتاز بالاترین سطح برای دانشگاه شاخص پیشگیری است و شاخص‌های مختلفی برای تعیین این شرایط و مراحل داریم.

وی افزود: ما معتقدیم دانشگاهی که می‌خواهد پیشتاز شاخص باشد باید در ابعاد آموزشی، پژوهشی، دانشجویی و خانواده دانشجو و حتی اعضای هیات علمی شاخص‌هایی داشته باشد که طبق استانداردهای معرفی شده توسط معاونت پیشگیری از وقوع جرم باشد.

 مشاور معاون اجتماعی قوه قضائیه درباره روند ارزیابی دانشگاه‌های شاخص گفت: طبق استانداردهای معرفی شده توسط معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه دانشگاه‌های متقاضی می‌توانند تقاضای خود را برای دریافت گواهی دانشگاه شاخص عنوان کنند و پس ازبررسی‌ها اگر از نظر ما سطوح مطلوب وجود داشت، مدارکی مبنی بر شاخص بودن دانشگاه در امر پیشگیری به آن‌ها ارائه می‌شود.

جعفری ادامه داد: ارائه واحدهای مربوط به پیشگیری، آموزش دانشجویان برای پیشگیری از وقوع جرم، آموزش مهارت‌های خاص به دانشجویان، اختصاص درصدی از رساله‌های دکتری به برنامه‌های پیشگیری، آموزش دیدن اعضای هیات علمی درباره موضوعات مربوط به پیشگیری و پر کردن اوقات فراغت دانشجویان با برنامه‌های موثر بخشی از استانداردهای مربوط به دانشگاه شاخص پیشگیری است.

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر بسیاری از دانشگاه‌ها برای دریافت این گواهی نامه اعلام آمادگی کردند، گفت: بر اساس اعلام این دانشگاه‌ها، امکان اجرایی کردن بسیاری از این استانداردها برای دانشگاه‌ها وجود دارند و حتی تاکنون بخشی از این استانداردها را اجرا می‌کنند؛ اما به صورت قابل ارزیابی در راستای هدف مشخصی نبوده است و در حال حاضر آمادگی این را دارند که به صورت نظام بندی شده به بحث دانشگاه شاخص پیشگیری بپردازند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *