رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

تکذیب آلودگی بنزین وارداتی

2:45 - 05 مرداد 1394
کد خبر: ۶۲۲۳۵
دسته بندی: اقتصاد ، اقتصاد ایران
خبرگزاری میزان: شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران وجود ترکیبات اکتان افزای حاوی فلزات سنگین در محموله های بنزین های وارداتی را تکذیب کرد.
به گزارش ، در تکذیبیه این شرکت آمده است: طی روزهای اخیر هجمه تبلیغاتی هدفمند با استفاده از رفتارهای نامعقول ژورنالیستی در رابطه با وجود ترکیبات اکتان افزای حاوی فلزات سنگین همچون منگنز و آهن در بعضی از سایتهای خبری و جراید خاص بوجود آمده است.

این رسانه ها با استناد به نتایج کار برگ های آزمایشگاهی، میزان Mn Content در محموله های آزمایش شده ( کمتر از ٠,٨ ، ٠.٢٥  it/ mg , ... ) را دلیل وجود منگنز در محموله بنزین قلمداد کرده اند که نشان دهنده عدم اطلاع نگارنده موضوع بوده است.

اصولا اعلام مقادیر کمتر از ١ جزء در میلیون ( ١ it /mg ) به عنوان یک فرمت استاندارد برای نشان دادن عدم وجود آن مولفه در بنزین است که در مستندات ارایه شده، همه ارقام اعلامی در رابطه با وجود منگنز کمتر از یک جزء در میلیون و در یک مورد که حدود ١,٥ جزء در میلیون  اعلام شده با آزمایش مجدد و تکرار آن، کمتر از یک بوده است.

در ادامه این تکذیبیه آمده است: این شرکت تکلیف هیئت دولت از اردیبهشت ماه سال ٩٣ استاندارد بنزین یورو٤ را که مورد تایید استاندارد ملی کشور هم است، مبنا قرار داده و از ١٥ تیرماه همان سال تمام محموله های بنزین بر اساس استاندارد یورو ٤ وارد کشور شده است.

روابط عمومی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران در این تکذیبیه اعلام کرده است: از ١٥ تیر ماه ٩٣ حدود ٤٣ محموله بنزین وارد کشور شده که از این میان فقط یک محموله که در گمرک بندرعباس وارد شد که پس از بررسی و قبل از تخلیه مشخص شد که حاوی مواد فلزات سنگین منگنز بوده و بلافاصله این محموله عودت داده شده  و به هیچ عنوان در کشور استفاده نشده است.

در تکذیبیه صادره از سوی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران عنوان شده لازم به ذکر است، اگر چه بر اساس مصوبات صادره در سنوات گذشته (سال ٩١- ٨٩ )بر اساس تحقیقات انجام شده پژوهشی و تأیید پژوهشگاه صنعت نفت با ایجاد تمهیدات لازم استفاده از اکتان افزای حاوی منگنز در حد ١٨ جزء در میلیون مجاز بوده و مورد استفاده قرار گرفته است، اما با وجود این مجوز، از سال ٩٢ بر اساس مصوبات ابلاغی جدید، در شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران استفاده از هرگونه اکتان افزای حاوی فلزات سنگین مانند منگنز ممنوع شده است.





ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *