345 چاه غیرمجاز در شیراز مسدود شد/ بازدید وزیر نیرو از سد کردستان

20:01 - 04 مرداد 1394
کد خبر: ۶۲۲۲۶
دسته بندی: اقتصاد ، اقتصاد ایران
خبرگزاری میزان: معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای فارس گفت: برنامه‌ریزی کرده‌ایم در سال 94 هزار و 200 حلقه چاه غیرمجاز در استان مسدود شود که تاکنون 345 حلقه آن با اخذ مجوزهای قانونی و قضایی پر شده است.
به گزارش ، حسین صالح‌جهرمی در حاشیه بازدید از محل جمع آوری ادوات حفاری غیرمجاز توقیف شده توسط شرکت آب منطقه‌ای فارس از شناسایی 340 حلقه چاه غیرمجاز در صدرا، گویم، قلات و دوکوهک خبر داد و در این خصوص افزود: در حال گرفتن مجوز قضایی برای پر کردن این تعداد چاه غیرمجاز هستیم.

معاون حفاظت و بهره‌برداری آب منطقه‌ای با اشاره به 70 هزار چاه مجاز و 22 هزار چاه غیرمجاز در استان فارس گفت: حدود 6 درصد از چاه‌های غیرمجاز و 17 درصد از چاه‌های مجاز کشور در استان فارس قرار دارد.

وی با اعلام این خبر که در سال گذشته، 1100 حلقه چاه غیرمجاز در فارس پر شده است، گفت: این تعداد 22 درصد از چاه‌های پرشده غیرمجاز کشور را شامل می‌شود.

صالح جهرمی افزود: در راستای حفاظت از منابع آب زیرزمینی موجود، از تیرماه سال 93 تاکنون به هیچ یک از چاههای غیرمجاز فارس سوخت رسانی انجام نشده است.

وی در رابطه با وضعیت دریاچه پریشان و چاه‌های غیرمجاز اطراف آن گفت: تا شعاع چهار کیلومتری درپاچه پریشان 900 حلقه چاه مجاز و غیرمجاز وجود دارد که 400 حلقه آن غیرمجاز است و در زمستان 93، 210 مورد آن پر شد؛ اما متاسفانه با توجه به اینکه بارندگی شهرستان کازرون در سال آبی جاری (93-94) به حدود 40 درصد متوسط بلند مدت آن رسیده کاهش (300 میلی‌متری) نتایج ملموسی حاصل از این اقدام ضربتی حاصل نشده است.

معاون حفاظت و بهره‌برداری آب منطقه‌ای به برخی از چاه‌های مجاز در استان اشاره کرد که ازدیاد برداشت بیش از حد مشخص شده در پروانه داشته‌اند و بر این اساس آب منطقه‌ای با آنها در قالب تقلیل منصوبات برخورد کرده است و دستگاه‌های حفاری غیرمجاز توقیف شده است.

صالح جهرمی تصریح کرد: در دو سال گذشته 58 دستگاه حفاری برقی در فارس توقیف شده، طی این مدت یکهزار و 184 کمپرسور غیرمجاز توقیف شده، یک هزار و 715 چاه مجاز نیز تقلیل منصوبات شده و 1896 حلقه چاه غیرمجاز نیز پر و مسلوب المنفعه شده است.

وی راهکار مهم جلوگیری از اضافه برداشت آب از چاه‌های غیرمجاز کشاورزی را نصب کنتورهای هوشمند آب و برق بر روی آنها دانست و به نصب 11 هزار کنتور هوشمند در فارس و کسب مقام نخست کشور توسط این استان در این رابطه اشاره کرد.

بازدید وزیر نیرو از سامانه انتقال آب و نیروگاه سد آزاد
با اجرای سامانه سد آزاد به دشت قروه و دهگلان که بخش اول آن تا سد قشلاق به بهره‌برداری رسيد، از مجموع 190 میلیون مترمکعب هدف‌گذاری انتقال آب، انتقال 40 میلیون مترمکعب آب در سال برای تأمین آب شرب شهر سنندج خواهد بود.

وزير نيرو ظهر امروز (یکشنبه) از سامانه انتقال آب سد آزاد به شهر سنندج و نيروگاه برق‌آبي اين سد بازدید کرد.

هم‌زمان با سفر هيئت دولت به استان کردستان، حميد چيت‌چيان و هیئت همراه، از سامانه انتقال آب سد آزاد به شهر سنندج و نيروگاه برق‌آبي 10 مگاواتي اين سد که عصر امروز به طور رسمی با حضور رییس‌جمهور افتتاح خواهد شد، بازدید کردند.

بنابراين گزارش، بهره‌برداری از سامانه انتقال آب سد آزاد به سد قشلاق سنندج 2.5 مترمکعب آب در ثانیه به سمت سد قشلاق برای مصارف شهر سندج انتقال می‌دهد که می‌تواند کمبود کنونی آب سنندج را رفع کند.

هدف مهم از احداث این سد، انتقال آب از غرب به مرکز و شرق استان کردستان بوده و از آنجایی که متوسط بارندگی‌ها در غرب کردستان به یکهزار میلیمتر می‌رسد و متوسط بارندگی‌ها در شرق این استان در مرز 200 میلیمتر است، انتقال آب به شرق این استان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

شهر سنندج به عنوان مرکز استان با توجه به جمعیت تحت پوشش به لحاظ تأمین آب شرب دچار مشکلاتی در سال‌های اخیر شده است که تأمین آب این شهر در تابستان سال گذشته به نقطه‌ای رسید که گزینه استفاده از حجم مرده سد قشلاق با استفاده از پمپاژ آب مطرح شد.

با اجرای سامانه سد آزاد به دشت قروه و دهگلان که بخش اول آن تا سد قشلاق به بهره‌برداری رسيد، از مجموع 190 میلیون مترمکعب هدف‌گذاری انتقال آب، انتقال 40 میلیون مترمکعب آب در سال برای تأمین آب شرب شهر سنندج خواهد بود.

طول سامانه انتقال آب 83 کیلومتر بوده و درمسیر 83 کیلومتری، 7 نقطه دیگر به جز شهر سنندج برای تأمین آب شرب، صنعت و کشاورزی در برنامه قرار دارند و در انتهای سامانه نیز آب به دشت قروه و دهگلان می‌رسد که طول بخش اول مورد بهره‌برداري 32 کیلومتر است.

بازدید وزیر نیرو از سد "زیویه" کامیاران
وزیر نیرو در ادامه سفر خود به استان کردستان از سد خاکی زیویه در شهرستان کامیاران بازدید کرد.

حمید چیت‌چیان پیش از افتتاح رسمی این سد با حضور رییس‌جمهور از نزدیک وضعیت این سد را بررسی کرد.

سد خاکی زیویه از جمله طرح‎های مهم بخش آب استان کردستان است و تا به حال برای احداث آن اعتباری بیش از 220 میلیارد ریال هزینه شده و برای تکمیل به 110 میلیارد ریال دیگر نیاز است.

سد زیویه با ارتفاع 52 متر از پی و حجم مخزن 17 میلیون مترمکعب در 26 کیلومتری شمال غربی شهر کامیاران قرار دارد.

مهار آب‌های سطحی، تامین آب کشاورزی پایاب سد زیویه به میزان دو هزار و 500 هکتار، توسعه کشاورزی، اشتغال‌زایی، بهبود وضعیت دامداری و زیست محیطی اهالی منطقه و کنترل سیلاب‌های رودخانه شاهینی از مهمترین اهداف راه اندازی این پروژه است.

آب سد زیویه در حال حاضر مزارع روستاهای اطراف همچون زیویه، میسورآب، گازرخانی، بزوش، تیله کو و کاشتر را پوشش می دهد که متراژ این اراضی در مجموع بیش از دو هزار هکتار به صورت ناخالص است.

در راه‌اندازی پروژه شبکه پایاب سد زیویه ارتقای سیستم آبیاری از آبیاری سنتی به تحت فشار، اشتغالزایی مستقیم و غیر مستقیم در زمینه باغداری، کشاورزی و دامداری و پرورش ماهی، تامین آب کشاورزی به میزان 12میلیون متر مکعب در سال، احیاء و بهبود اراضی کشاورزی دشت های پایین دست، کنترل سیلاب و تامین نیاز زیست محیطی رودخانه، از اهداف مهم راه‌اندازی این شبکه است.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *