محمدهاشمی: حزب کارگزاران از خط امام(ره) عدول کرد

14:34 - 04 مرداد 1394
کد خبر: ۶۲۱۳۲
خبرگزاری میزان: "ما لیبرال‌دموکرات مسلمانیم" اظهارنظری بود که از سوی سخنگوی حزب کارگزاران مطرح شد و هاشمی در واکنش به آن گفت: امام مرجع تقليد من بوده و نمي‌توانستم چيزي را كه عدول از خط امام باشد بگويم.
محمدهاشمی: حزب کارگزاران از خط امام(ره) عدول کرد

به گزارش گروه فضای مجازی به نقل از مشرق؛" ما لیبرال دموکرات مسلمانیم"؛ جمله مشهوری است که هر مطلعی به محض شنیدنش، حزب کارگزاران در ذهنش متبار می‌شود. اظهارنظری که از سوی سخنگوی این حزب مطرح شد و ارگان رسانه ای حزب کارگزاران به سردبیری محمد قوچانی دیگر عضو کارگزاران به تشریح این اظهارنظر پرداخت و بارها در مقالات خود بر این نکته تاکید کرد که مدل مطلوب حزب متبوعش را لیبرالیسم سیاسی می‌داند.

لیبرال بودن اعضای جدید حزب کارگزاران به هیچ وجه راز مگویی نبود و آنها به صراحت بر لیبرال بودن خود تاکید کردند و در مصاحبه‌ها و یادداشت‌هایشان اظهار داشتند که خود را لیبرال دموکرات مسلمان می‌نامند. محمد قوچانی نیز که از جمله اعضای جدیدالورود کارگزاران بود و پس از نوسازی این حزب به شورای مرکزی کارگزران آمد در مناظره ای با امیر محبیان در اردیبهشت ماه سال 93 به صراحت گفته بود که «ما در حزب کارگزاران لیبرالیسم سیاسی را به عنوان یک برنامه پذیرفته‌ایم.»[1]

همین موضوع بود که با واکنش محمد هاشمی عضو هیات موسس حزب کارگزاران و رئیس کمیته سیاسی این حزب رو به رو شد و او پس از اظهارنظر رسمی سخنگوی این حزب مبنی بر " لیبرال دمکرات" بودن حزب کارگزران، این ایده‌ها را انحراف از مرام حزب کارگزاران دانست و حتی پیش‌بینی کرد که با این روند، کارگزاران به سرنوشت حزب منحله مشارکت دچار خواهد شد.[2]

برادر رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام که گفته بود دلایل استعفایم از حزب کارگزاران را در آینده شرح خواهم داد، امروز در گفتگو با روزنامه اعتماد مصاحبه جنجالی سخنگوی این حزب را علت استعفای خود بیان کرد و گفت: اظهارنظري توسط يكي از بزرگان حزب انجام شد كه اعلام كرد حزب كارگزاران حزبي است "ليبرال دموكرات مسلمان".[3]

وی در توضیح اظهارنظر جنجالی حسین مرعشی که واکنش های متعددی را نیز به همراه داشت، عنوان کرد: «ما در جامعه اسلامي هستيم و اين واژه‌ها با هم نمي‌خواند. ليبراليسم امروز در برابر اسلام قد علم كرده است. ليبراليسم با اسلام قابل جمع نيست. به عنوان يك لفظ قشنگ است اما محتواي آن با محتواي حزب ما همخواني نداشت. برخي واژه‌ها مطرح مي‌شد كه موضوع ملي‌گرايي را پررنگ مي‌كرد. ما ملي‌گرا نيستيم.»

وی همچنین با اشاره به اینکه اعضای کارگزاران ليبرال دموكرات‌های مسلمان هستند و من پیرو خط امامی‌‌، می‌گوید: «امام مرجع تقليد من بوده است بنابراين نمي‌توانستيم چيزي را كه عدول از خط امام باشد بگوييم. حتي چيزي كه به ظاهر متفاوت باشد را نمي‌توانيم بيان كنيم.»

البته محمد هاشمی در مصاحبه‌ دیگری نیز به بیان نقطه نظرات خود درخصوص واژه " لیبرال دمکرات " پرداخته بود و و ضمن اظهار اینکه اسلام ناب با لیبرالیسم در تقابل است عنوان کرده بود که «مقطعی از زمان که انقلاب پیروز شد جهان دو قطبی بود. انقلاب اسلامی این معادله را به هم زد و جهان دیگر آن دو قطبی نیست. سرنوشت شوروی را که همه دیدیدم چه شد. امام (ره) هم این سرنوشت را پیش بینی کرده بود. فقط یک طرف مانده. کاپیتالیسم یاسرمایه‌داری یا لیبرالیسم. این لیبرالیسم در نقطه مقابل اسلام قرار دارد. البته اسلامی که در جمهوری اسلامی ایران قرار دارد وگرنه لیبرالیسم هیچ مخالفتی با اسلامی که در عربستان اجرا می‌شود ندارد! با اسلام بحرین و قطر که موافقند اما با اسلامی که جمهوری اسلامی ایران معرفی کرده بود و امام (ره) آن را پیاده کرده بود مخالفت می‌کنند.»

/انتهای پیام/

: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *