کد خبر: 62099
تاریخ انتشار: 13:41 - 04 مرداد 1394 - 2015 July 26
خبرگزاری میزان- خبرگزاری میزان: در حالی که با اعلام بیانیه وین و روشن‌شدن افق رفع احتمالی تحریم‌ها، برندهای مختلف آمریکایی و اروپایی برای بازار بکر ایران دندان تیز کرده‌اند، سوال بزرگ، نوع رفتار اقتصاد ایران با آنها و نحوه پذیرش و استفاده از آنهاست.

به گزارش گروه فضای مجازی خبرگزاری میزان؛ بررسی پایگاه اینترنتی برندهای آمریکایی و اروپایی از تلفن همراه و نوشابه گرفته تا هواپیما و نفت و گاز و خودرو نشان می دهد تقریبا همه آنها با انتشار بیانیه هایی به افق رفع احتمالی تحریم های ایران واکنش نشان داده و خود را آماده و تجهیز کرده اند تا به فوریت سهمی از کیک اقتصاد ایران را نصیب خود کنند.

این برندها در بیانیه های خود نسبت به حضور در بازار ایران ابراز اشتیاق کرده و به نوعی به مدیران اقتصادی چراغ سبز نشان داده اند. با این حال سوال اینجاست که مدیران اقتصادی چگونه باید با این دندان تیز برخورد و از این اشتیاق به نفع رشد و رونق اقتصاد کشور بهره برداری کنند.

کارشناسان در پاسخ به این پرسش تصریح می کنند که دولت باید از هم اکنون و به فوریت، استراتژی متمرکزی را برای نوع برخورد و رفتار با برندها تدوین و از اشتیاق این برندها به نحو مطلوب استفاده کند.

به زعم آنان، این استراتژی باید بر این پایه باشد که قرار است اقتصاد ایران با ورود این برندها به حل بخشی از مشکلاتش کمک کند و قرار نیست ما مشکلی از آنان حل کرده و مثلا خریدارمحصولات آنان بوده و بازارمان را رایگان و بی هیچ امتیازی در اختیار آنها قرار دهیم.

دستپاچه نشویم

یحیی آل اسحاق، رئیس سابق اتاق بازرگانی تهران در این باره به جام جم گفت: نباید از ورود برندهایی خارجی به بازار ایران دچار خوشحالی و خوشبینی مفرط شویم، بلکه باید با این حضور عاقلانه و با برنامه برخورد کرد.

وی افزود: در واقع هدف اصلی ما باید این باشد که از توان این شرکت ها برای رونق و بهبود وضعیت اقتصادی مان استفاده کنیم و مراقب باشیم به بازار فروش کالا تبدیل نشویم.

وی اظهار کرد: راه رسیدن به این هدف نیز برقراری مشارکت اقتصادی با این برندهاست تا آنها از این طریق در ایران سرمایه گذاری کنند نه این که صرفا بگویند این کالاها را بخرید و سپس خداحافظ ...

وی افزود: لذا دولت، وزارت امور خارجه و دیگر دستگاه های اقتصادی باید از هم اکنون این حرف ها را به مذاکره کنندگان ایرانی اعم از بخش خصوصی و دولتی بگویند و آنها را روشن کنند.

پایه های استراتژی رفتار با برندها

در همین حال مسعود دانشمند، دبیرکل خانه اقتصاد ایران و عضو اتاق بازرگانی به جام جم گفت: هدف اصلی از همکاری با برندهای خارجی باید ارتقای توان ملی اقتصاد کشور باشد که این امر به سه بخش تقسیم می شود.

وی افزود: بهبود فناوری تولید و بهره وری، ارتقای صادرات و ایجاد اشتغال این سه پایه را تشکیل می دهد که باید برای اجرایی کردن آن در مذاکرات اقتصادی پیش رو فکر کرد.

وی تصریح کرد: همان قدر که مذاکرات سیاسی تدوین «برجام» حساس بود، مذاکرات اقتصادی پس از آن نیز مهم و حساس است و دولت باید به مذاکرات اقتصادی مانند برجام نگاه کند، زیرا اهمیت این، از برجام سیاسی کمتر نیست.

واکنش برخی برندهای خارجی برای حضور در بازار ایران

بوئینگ

سخنگوی کمپانی هواپیماسازی بوئینگ به عنوان یکی از مهم ترین شرکت های آماده ورود به بازار ایران در این زمینه در اولین هفته ماه جولای سال جاری میلادی در بیانیه ای که در وبسایت خود آورد، می گوید: «ما کاملا برای ورود به بازار ایران آماده ایم. اما باید منتظر برداشته شدن تحریم های آمریکا علیه ایران باشیم چون در غیر این صورت علاقه ما و بازار مناسب ایران نمی تواند زمینه تجارتی مطمئن و مناسب را برایمان به ارمغان آورد.»

اپل

سخنانی که شرکت اپل در وبسایت رسمی خود آورده است: با وجود اطلاعات و آمار به دست آمده، بازار فناوری ایران واقعا برای سرمایه گذاری جذاب است، اما با توجه به تحریم های موجود امکان همکاری نزدیک و گسترده حداقل تا برداشته شدن این تحریم ها نیست و باید منتظر باشیم. این درحالی است که بازار 80 میلیونی ایران که نزدیک به 60 درصد آن را افراد زیر30 سال تشکیل داده اند، برای حضور قدرتمند تولیدات اپل مناسب است.

AG

سخنگوی کارخانه AG، یکی از بزرگ ترین تولیدکنندگان دارو در جهان با ملیت آلمانی نیز در بیانیه ای نوشت: البته که فرصت های تجاری بسیار مناسبی در ایران وجود دارد آن هم به دلیل جمعیت بالا و مستعد این کشور. اما نباید از این فرصت ایجاد شده ذوق زده شویم، چون به همان اندازه امکان شکست در این بازار مناسب وجود دارد و باید کمی درباره بازگشت تحریم ها و آینده سرمایه گذاری نگران باشیم.

جنرال الکتریک

در وبسایت رسمی این شرکت نیز درباره همکاری های مشترک آینده آنها با ایران نوشته شده است: شرکت جنرال الکتریک اکنون با وجود انتشار اخبار مثبت بیانیه مشترک هسته ای ایران، هنوز هم در حد کاملا محدود و در حد تجارت بشردوستانه بخصوص در زمینه تجهیزات آزمایشگاهی و بیمارستانی با ایران ارتباطی محدود دارد و با وجود بازار مناسب ایران برای ورود و سرمایه گذاری، هنوز امکان حضور گسترده نیست و باید تا رفع کامل تحریم ها منتظر بمانیم.

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: شرکت جنرال الکتریک هرگز بازار ایران را تا دستیابی به نتیجه های مثبت به حال خود رها نکرده و دائم درحال بررسی شرایط مناسب ورود است تا با توجه به نتایج احتمالی که همگی مثبت خواهد بود، بتوانیم با رفع تحریم ها وارد بازار مناسب ایران شویم. دستیابی به اطلاعات و نیازهای موجود بازار ایران یکی از ملزومات حضور قدرتمند و ارتباط تجاری مناسب در آینده است.

کوکاکولا

غول کوکاکولا نیز در وبسایت خود نوشت: اکنون شرکت کوکاکولای ایران تحت مجوز یک دفتر ایالتی مجاز به فروش کنسانتره در بطری های مستقل از شرکت مادر است و شرکت اصلی هیچ گونه مالکیتی در این بطری ها ندارد و صرفا کنسانتره است که مبادله شده است.

این شرکت درباره اهمیت و تاثیر اعلام بیانیه مشترک ایران و کشورهای 1+ 5 در تجارت و کسب و کارش در 16 جولای سال جاری میلادی (25 تیرماه) آورده است: همان طور که همه می دانند مجوز این برند برای کار با ایران بسیار محدود است که اکنون نمی توان از آن به عنوان نمایندگی نام برد. اما با توجه به اهمیت و تاثیر رفع تحریم ها علیه ایران می توانیم همین تجارت محدود و خارج از قراردادهای معمول را به کسب و کاری بزرگ با توجه به محبوبیت نوشابه در ایران تبدیل کرد.

توتال

پاتریک پویانه، مدیرعامل شرکت توتال درباره حضور دوباره این شرکت نفتی در بازار ایران پس از تحریم ها در پیام خود که روی وبسایت رسمی این شرکت منتشر شده، نوشته است: ممکن است این شرکت پس از رفع تحریم ها علیه ایران دوباره به این کشور بازگشته و مشغول کار شود تا پروژه هایی را که در سال 2009 در آنها مشغول به کار بوده، ادامه دهد.

وی نوشته است: ما در بازار ایران حضور طولانی مدتی داریم و پروژه های مشترک گازی و نفتی متعددی را با ایران به نتیجه رسانده ایم بنابراین لازم است برای این کشور دوباره برنامه ریزی کنیم، اما این برنامه ریزی ها بدون تردید همه در راستای نتیجه مذاکرات کنگره آمریکا و دولت مرکزی آن کشور خواهد بود تا ببینیم در نهایت تحریم ها علیه ایران برطرف می شود یا خیر. هرچند بازگشت دوباره توتال به کشور دومین دارنده ذخایر نفتی جهان بسیار ایده آل و مناسب است.

رنو

در همـیـن حال شرکـت خودروسازی رنوی فرانسه به عنوان یکی از تولیدکنندگان بنام خودرو در قاره سبز درپی انتشار بیانیه مشترک ایران با کشورهای 1+5 به بازار ایران علاقه مندی بیشتری نشان داده و در آخرین اقدام، به دنبال خرید کمتر از 50 درصد سهام شرکت پارس خودرو متعلق به سایپاست.

به گزارش تسنیم و به نقل از وال استریت ژورنال، ناصرآقامحمدی، مدیرعامل شرکت پارس خودرو با تائید این خبر، افزود: این شرکت فرانسوی «در حال مذاکره» برای خرید کمتر از نصف سهام این شرکت است.

وی اظهار کرد: رنو همچنین در حال مذاکره برای خرید زیرساخت هایی نظیر واحدهای تولید خودروی متعلق به گروه پارس خودرو است.

/انتهای پیام/

خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

منبع: جام جم
برچسب ها: برند ، خارجی ، بازار ایران
۱) نظرات ارسالی شما، پس از تایید توسط خبرگزاری ​میزان​ ​در سایت ​منتشر خواهد شد​.​
۲) خبرگزاری میزان٬ نظراتی را که حاوی توهین، هتاکی و افترا باشد را منتشر نخواهد کرد .
۳) لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید .
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود ، پس از تعیین تکلیف نظر موضوع به اطلاع شما خواهد رسید .
نام:
ایمیل:
* نظر:
فضای مجازی-خبر-وکیل آنلاین
فضای مجازی-خبر-تلگرام
فضای مجازی-خبر-وکیل آنلاین
فضای مجازی-خبر-تلگرام
آخرین اخبار گروه فضای مجازی
فضای مجازی-خبر-وکیل آنلاین
فضای مجازی-خبر-تلگرام
فضای مجازی- خبر-اقتصادی-
فضای مجازی- خبر-اقتصادی-
فضای مجازی- خبر-اقتصادی-
فضای مجازی-زندانیان