چامسکی: آمریکا و اسرائیل بزرگ‌ترین ناقض "NPT"هستند

11:07 - 04 مرداد 1394
کد خبر: ۶۲۰۶۶
خبرگزاری میزان : نوآم چامسکی نظریه پرداز مشهور و استاد علوم سیاسی گفت: آمریکا و اسرائیل بزرگ ترین ناقض پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای هستند.

گروه فضای مجازی به نقل از ریشه : نوآم چامسکی گفت: سئوال اصلی این است که چرا برای دستیابی به توافق هسته ای با ایران تلاش شده است؟ تهدید ایران که درباره آن صحبت می شود واقعا چیست؟ این یک سئوال بنیادین است

به گزارش پایگاه اطالع رسانی ستاد حقوق بشر نوام جامسکی اندیشمند آمریکایی در گفتگو با شبکه الجزیره ابراز داشت:  گفته شده است توافق از تهدید  ایران جلوگیری می کند. اما این تهدید واقعا چیست؟ بسیار جالب است که این موضوع اصلا مطرح نمی شود.

ایران عضو پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای است و بسیاری معتقدند ایران این پیمان را نقض کرده است.

ایران عضوی از این پیمان است و آن را پذیرفته است. اما کشورهای دیگری وجود دارند که عضو این پیمان نیستند و آن را نپذیرفته اند. برای مثال اسرائیل این پیمان را نپذیرفته و آن را امضا نکرده است و سیستم های گسترده ای از سلاح های هسته ای را هم دارد. آمریکا هم از آن دفاع می کند. همچنین پاکستان پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای را امضا نکرده است و سیستم سلاح های هسته ای این کشور هم با حمایت های آمریکا گسترش یافته است. هند هم عضو پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای نیست و تعداد زیادی از سیستم های سلاح های هسته ای را در اختیار دارد.

  آیا استدلال شما این است که اگر ایران سلاح هسته ای در اختیار داشته باشد خوب خواهد بود؟

من فکر می کنم هیچ کشوری حتی آمریکا نباید سلاح هسته ای در اختیار داشته باشند. اما این مساله اکنون مطرح نیست. اگر مساله این باشد که ایران از تعهدات خود در چارچوب پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای تبعیت نمی کند این مساله نیازی به تحریم یا توافق یا اقدام دیگری ندارد

شما پیش از این هم گفته اید که آمریکا حق ندارد ایران را تحریم کند چرا به چنین مساله ای معتقد هستید؟ سازمان ملل هم پیش از این ایران را تحریم کرده است؟ شما همچنین استدلال می کنید که ممکن است ایران پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای را نقض نکرده باشد اما دیگران استدلال می کنند که ایران این پیمان را نقض و بویژه در بخش غنی سازی نقض کرده است.

حتی اگر بپذیریم که ایران این پیمان را نقض کرده است پیش از آن آمریکا و همچنین کشورهای دیگر هم این پیمان را منع کرده اند. اما اگر کشورها به نقض پیمان منع گسترش سلاح های اتمی متهم شوند در آن صورت باید نقض کنندگان بزرگ این پیمان را هم مورد توجه قرار دهیم. اسرائیل، پاکستان و هند هم این پیمان را نقض کرده اند. من فکر می کنم هیچ کشوری نباید سلاح هسته ای در اختیار داشته باشد. اما همان گونه که گزارش ها و ارزیابی های نهادهای اطلاعاتی آمریکا نشان داده است ایران نمی تواند از سلاح های هسته ای بجز قدرت بازدارندگی آنها هیچ استفاده دیگری بکند. و دو کشور در منطقه وجود دارند که نمی خواهند ایران از قدرت بازدارندگی برخوردار باشد. این دو کشور بطور آزادانه از قدرت نظامی و خشونت در منطقه استفاده می کنند. آمریکا و اسرائیل دو قدرتی هستند که با قدرت بازدارندگی ایران در منطقه مخالف هستند

البته کشورهای زیادی در جهان با دستیابی ایران به سلاح هسته ای مخالف هستند.

من گفتم آمریکا و اسرائیل دو طرف عمده در این حوزه هستند.  علاوه بر این مواضع آمریکا در این خصوص بیش از هر کشور دیگری صریح و آشکار است. مقامات آمریکایی از جمله اشتون کارتر وزیر دفاع آمریکا و تحلیلگرانی مانند تامس فریدمن و یا سامانتا پاور نماینده آمریکا در سازمان ملل بصراحت اعلام کرده اند اگر نیاز باشد آمریکا از قدرت نظامی علیه ایران استفاده خواهد کرد. در منشور سازمان ملل اعلام شده است که تهدید یا بکارگیری نیروی نظامی در امور بین المللی ممنوع است. اما رهبران سیاسی آمریکا و تحلیلگران با نفوذ آن بصراحت اعلام می کنند به این موضوع پایبند نیستند. آنها می گویند اگر ما تصمیم بگیریم از قدرت نظامی استفاده کنیم این کار را انجام خواهیم داد.

منبع : ریشه

/انتهای پیام/

: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *