تشکیل معاونت‌های حقوق بشر و مالکیت فکری در وزارت دادگستری

10:27 - 04 مرداد 1394
کد خبر: ۶۲۰۰۹
دسته بندی: مجله حقوقی ، عمومی
خبرگزاری میزان: وزیر دادگستری با اعلام خبر تشکیل معاونت‌های امور بین الملل و حقوق بشر و حقوق مالکیت فکری در وزارت دادگستری، گفت: امروز تولیدات دنیا بر اساس تولیدات ذهنی است به همین خاطر حق شناخت تولیدات فکری بسیار مهم است و ما معاونت مالکیت فکری را در وزارت دادگستری تشکیل دادیم.
تشکیل معاونت‌های حقوق بشر و مالکیت فکری در وزارت دادگستریبه گزارش خبرنگار حقوقی و قضایی میزان، «حجت الاسلام و المسلمین مصطفی پور محمدی» در مراسم تودیع و معارفه دو تن از معاونین خود با اشاره به رسالت عظیم جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با ظلم افزود: امروز جمهوری اسلامی ایران با ظلم و استکبار مبارزه جدی می کند و این یکی از رسالت‌های بزرگ کشور ما محسوب می‌شود در همین راستا روز قدس امسال نشان دهنده اهمیت این مبارزه‌ها بود این راهپیمایی باعث شد دین و فرهنگ ما به اعتلاء و عزت بیشتری پیدا کند.

وزیر دادگستری دستاوردهای هسته‌ای را یکی از محصولات ارزشمند کشور دانست و افزود: بی شک آنچه در این گفت‌وگوی خسته کننده و طولانی سبب شد، دستاورد بزرگ و قابل توجهی بود و هر چه زمان بگذرد بر اهمیت نتایج آن افزوده و زوایای آن مشکوف خواهد شد.

وی با بیان اینکه ملت ایران بخشی از توان خود را در این مذاکرات نشان داد، تصریح کرد: این مذاکرات تنها یک گفت‌وگو نبود بلکه یک هماورد تمدنی و جدال حق و باطل بود که با جدال احسنت به پایان رسید. در واقع این مذاکرات گفتگویی به پشتوانه استقامت مردم و اقتدا به پشتوانه ملی و جانفشانی ها ، ایثار و گذشت ملت بود.

وزیر دادگستری افزود: اگر چه مذاکرات با متن نوشته‌های سیاسی و رد و بدل‌های بیشماری همراه بود؛ اما نتیجه مقاومت در برابر تحریم‌های فلج کننده و سرسخت بود. در ظاهر یک رفت و آمد و کلنجار و جدال سیاسی اما در باطن پیام‌های پی در پی روشنگرانه و دعوت به حق بود.

وزیر دادگستری با اشاره به اینکه اتفاقات زیادی رخ داده تا چنین محصولی در این ابعاد بدست آید، گفت: ابعاد این مذاکرات برای همه نمایان شده است به طور مثال سید حسن نصرالله شب گذشته و در دیدار با فارغ التحصیلان خانواده های ایثارگر لبنانی توافق ایران و 1+5 را موجب اقتدار ایران و ذلت دشمنان دانست.

حجت‌الاسلام و المسلمین پورمحمدی با تاکید بر اینکه دستاوردهای هسته‌ای تاثیرات خود را بر جای گذاشته است، تصریح کرد: وقتی دشمن اعتراف می‌کند که نمی‌تواند ایران را تسلیم کند و یا توان حمله به ایران را ندارد این اعترافات یعنی اینکه دستاوردها ابعاد خود را به نمایش گذاشته است و دشمن امروز اعتراف می کند که نمی تواند توان علمی و فناوری ایران را بگیرد.

وزیر دادگستری اعترافات دشمن در قبال توانائیهای ایران را یک اعتراف بزرگ توصیف کرد و افزود: وقتی دشمن می گوید نمی‌تواند آن طور که تحریم ها را می‌خواهد، پیش ببرد این اعتراف بزرگی است بیان این جمله که تمامی گزینه ها روی میز است حرف جدیدی نیست و یا اینکه دشمن از تحریم کردن سخن می گوید باز هم قابل اعتناء نیست چرا که هیچ کدام از این حرفها سخن جدیدی محسوب نمی‌شود.

وی افزود: در حال حاضر نیز ما در برخی از تحریم‌ها به سر می بریم؛ اما اینکه دشمن اعتراف می‌کند که نمی تواند به ایران حمله نظامی جدید داشته باشد و یا اینکه ملت ایران را تسلیم خود کند حرف جدیدی است و از این جهت است که ما دستاوردهای هسته ای را باید قدر بدانیم.

حجت‌الاسلام و المسلمین پورمحمدی با بیان اینکه دشمن به راحتی تمکین نکرده و در اجرا نیز شاید به راحتی تمکین نکند گفت: قطعا هر گلی در اطراف خودش خارهایی دارد در مورد مذاکرات هم باید بدانیم که دشمن در اجرا شاید به راحتی تمکین نکند در پاسخ به اینکه برخی دوستان می گویند مراقب سوء استفاده های دشمن باشید باید گفت، دشمن در این سالها هرکاری را که در ایران می خواسته انجام داده است و جنگ هایش را علیه ایران اجرا کرده است با این حال همین دشمن امروز در قبال توان ملت ایران تسلیم شده است.

وی عنوان کرد: آیات روشن الهی و نعمتهای بزرگی که از قبل مذاکرات به دست آمد تنها متعلق به جمع قلیلی نیست بلکه برای امت اسلامی و پرده نورانی در انقلاب اسلامی محسوب می‌شود.

وزیر دادگستری با بیان اینکه توان نظامی آمریکا 110 برابر توان ایران است، اظهار کرد: آمریکا امکانات نظامی خود را جمع کرده و پس از محاسبه توان نظامی خود را 110 برابر بیشتر از ایران اعلام کرده است با این حال این دشمن با وجود توان نظامی بالا اعلام کرده است که ایران را نمی تواند تسلیم کند.

پور محمدی با انتقاد از گفته‎های برخی از افراد در داخل کشور گفت: دشمن جرات نمی کند شرطهای غیر قابل قبول پیش روی ایران بگذارد اما برخی از دوستان این قولها را از جانب آنها می گویند و به نوعی در دهان آنها می گذارند دروغهای منتسب شده از قول طرفهای مذاکره مبنی بر به رسمیت شناختن اسرائیل از سوی ایران کذب محض است و این مسئله در شورای عالی امنیت ملی بررسی می‌شود.

وی ادامه داد: هنوز توافقات نهایی نشده است اما هیاتهای خارجی به سوی ایران در حال حرکت هستند و ما باید به برخی از دوستان بگوییم که عملکرد ایران را درست ببینند و نگویند که ما فرش قرمز به زیر پای هیاتهای خارجی انداخته ایم به همین منظور نگاه با بصیرت به قضیه امری ضروری است.

وی اذعان داشت: در حال حاضر همه باید کمک کنیم که دشمنان سوء استفاده نکنند  و نوع امتیازها را به عمل برسانیم و امتیازاتی که دشمن گرفته یا به آنها نرسد و یا بیش از حد توافق را حصول نکند.

وزیر دادگستری با اشاره به  اینکه سال آینده هم مبنا اقتصاد مقاومتی است گفت: در سال آینده نیز ما تلاش خواهیم کرد بر اساس اقتدار ملی و سازو کارهای داخلی پیش برویم و اقتصاد مقاومتی برای ما یک اصل باشد در سالهای اخیر دشمن سنگ اندازیهای خود را انجام داده بود و در حال حاضر ما امروز مشغول برداشتن موانع و این سنگها هستیم.

پور محمدی در بخش دیگری از سخنان خود وزارت دادگستری را یک وزارت بین قوا دانست و افزود: وزارت دادگستری از وزارتهای سهل الممتنع و تنها نهادی است که در قانون اساسی و در اصل 160 قانون از آن یاد شده است وزارت دادگستری یک نهاد بین قوا و حلقه ارتباط بین دستگاهها محسوب می شود.

وی با تقدیر از تدوین 7 ماده برای تعیین وظایف وزارت دادگستری از سوی مجلس عنوان کرد: بعد از 35 سال مجلس وظایف وزارت دادگستری را تعیین کرد هر چند که شاید از کلیات آن نکات خاصی استخراج نشود اما تدوین 7 ماده جدید امری قابل تقدیر به شمار می رود.

وزیر دادگستری با اشاره به اینکه قوای سه گانه کشور بسیار تفکیک شده اند اظهار داشت: در حال حاضر ما شاهد دیوارهای بلند دور قوا هستیم و این امر نیاز به خدمات اتصالی کننده قوی بین قوا هستیم که یکی از دستگاههای اتصال کننده وزارت دادگستری است به همین منظور ما امروز نیاز به هم افزایی بیشتر داریم.

وی از تشکیل معاونت جدید مالکیت فکری خبر داد، و گفت: امروز تولیدات دنیا بر اساس تولیدات ذهنی است به همین خاطر حق شناخت تولیدات فکری بسیار مهم است و ما معاونت مالکیت فکری را در وزارت دادگستری تشکیل دادیم.

پورمحمدی یکی از جدلهای امروز دنیا را بحث حقوق بشر دانست و افزود: در دنیا شاهد این هستیم که بحثهای حقوق بشری کاملا فرهنگی شده و بسیاری از افراد نیز آن را جدی نمی گیرند و کسی امروز غصه حقوق بشر را نمی خورد با این حال جمهوری اسلامی ایران دنبال کننده حقوق بشر و مسائل بین المللی است به همین خاطر حوزه معاونت حقوق بشر در وزارت دادگستری تشکیل شد و ما امروز با 40 کشور دنیا در ارتباط هستیم.

وزیر دادگستری در پایان از معرفی مرجع کنوانسیون ضد فساد در آینده‌ای نزدیک خبر داد، و افزود: در دولت همت بسیار زیادی برای مبارزه با فساد وجود دارد در وزارت دادگستری نیز ما پیگیر این مسئله هستیم به همین منظور مرجع کنوانسیون ضد فساد به ریاست وزیر دادگستری تشکیل و برای آن یک دبیرخانه مستقل اعلام شده است.






ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *