رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

۲۳ میلیارد دلار پول بلوکه شده آزاد می‌شود/ شناسایی 8 میلیون حساب جعلی

10:18 - 04 مرداد 1394
کد خبر: ۶۲۰۰۲
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
خبرگزاری میزان: رییس کل بانک مرکزی از آزاد شدن ۲۳ میلیارد دلار منابع بانک مرکزی بلوکه شده و ۶ تا ۷ میلیارد دلار نیز متعلق به دولت، خبر داد.
به گزارش خبرنگار اقتصادی میزان، ولی الله سیف، شب گذشته در برنامه نگاه یک در مورد اختلاف آماری میزان دارایی های بلوکه شده، گفت: ریشه اصلی اختلاف به نوع نگاه برمی گردد. باید در سئوالات دقت شود که گاهی کل دارایی‌های بانک مرکزی، گاهی کل دارایی‌های ارزی دولت و گاهی میزان منابع بلوکه شده مورد سوال قرار می‌گیرد که هر کدام معانی مختلفی دارد.

وی ادامه داد: در صورتی که سوال این باشد که در ازای رفع تحریم‌ها چه میزان از منابع بلوک شده بانک مرکزی آزاد می‌شود می‌توان پاسخ داد که ۲۳ میلیارد دلار منابع بانک مرکزی بلوکه شده که آزاد می‌شود و ۶ تا ۷ میلیارد دلار نیز متعلق به دولت است که آزاد خواهد شد.

سیف با تاکید بر اینکه این ارقام نشات گرفته از آمار رسمی بانک مرکزی است، گفت: برخی با حدس و گمان ارقام را اعلام می کنند که این امر در اذهان مردم مشکل ایجاد می کند.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه، ممکن است یک شرکت دولتی حسابی داشته باشد که رقم دقیق آن را بانک مرکزی نداند، اظهار داشت: بانک مرکزی برای جلوگیری از این امر دو ماه پیش بخشنامه ای صادر کرد که براساس آن شرکت ها میزان منابع بلوکه شده را اعلام کنند که البته این رقم حدود یک میلیارد دلار است.

وی ادامه داد: منابع بلوکه شده بانک مرکزی ۲۳ میلیارد دلار است و بنابر این رقم ۲۹ میلیارد دلار تغییر نکرده ضمن آنکه ۲۲ میلیارد دلار در چین نزد شرکت نیکو به عنوان وثیقه برای دریافت تسهیلات سپرده شده است. البته پول هایی که نزد چین است به صورت پول به ما بر می گردد نه کالا، و سود به آن تعلق می گیرد.

رئیس کل بانک مرکزی در پاسخ به این پرسش که ورود ۲۳ میلیارد دلار نقدینگی شوک به اقتصاد وارد می کند، گفت: منابع احیا شده به خزانه واریز می شود بنابراین نقدینگی جدیدی ایجاد نمی شود ضمن آنکه با فروش این ارز می توان نقدینگی جمع کرد.

شناسایی 8 میلیون حساب جعلی بانکی
رئیس کل بانک مرکزی با اعلام جزئیات ارزهای آزادشده پس از مذاکرات، فاز جدید حمایت از تولید توسط بانک‌ها را به عنوان خبر خوش به فعالان اقتصادی اعلام کرد و از شناسایی ۸ میلیون حساب جعلی بانکی خبرداد.

وی رقم معوقات بانکی را ۹۰ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و جهش قیمت ارز، تحریم ها و نوسانات اقتصادی و بدهی دولت به شرکت های خصوصی را از جمله مهمترین دلایل ایجاد معوقات نام برد و افزود: معوقات بانکی بزر گترین لطمه به نظام بانکی است.

رئیس کل بانک مرکزی نسبت مطالبات معوق بانکی در پایان سال ۹۲ را ۱۲.۱ درصد و در پایان سال ۹۳ را ۱۴.۱ درصد ذکر و بیان کرد: این روند نشان از کاهش مطالبات معوق است. بخشی از مطالبات بانکی لاوصول، بخشی مطالبات بانک ها از دولت است و بخشی مربوط به فعالیت بنگاهداری بانک ها است و بانک ها باید از بنگاهداری خارج شوند که زمانبندی سه ساله برای آن در نظر گرفته شده است و بخشی از منابع بانکها دارایی های ثابت آنها است که باید طی ۵ سال واگذار شود.

این مقام مسئول در بانک مرکزی درباره حساب های جعلی بانک گفت: ۳۰۰ میلیون حساب در نظام بانکی وجود دارد که ۳۸ میلیون آن حساب هایی است که دارای شماره شناسه و کد ملی تطبیق داده نشده است و از این تعداد ۳۰ میلیون حساب راکد و ۸ میلیون حساب فعال است که ارقام آن کوچک می باشد و هنوز شناسایی نشده اند.

وی فاز جدید حمایت نظام بانکی از تولید و فعالیت های اقتصادی را به عنوان یک خبر خوش به فعالان اقتصادی اعلام کرد.

سیف در پاسخ به این پرسش که آیا بانک مرکزی برای دوران بعد از پایان مذاکرات و رفع تحریم بانک ها آمادگی دارد، افزود: این دوره آغاز دوره ای جدید و پایان دوره ای خاص است، در دو سال فعالیت دولت یازدهم نوسانات نرخ ارز کاهش یافته و نرخ برابری ارز ۵۲ درصد کاهش داشته است.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *