بررسی اهداف سفر ظریف به کشورهای منطقه/ زنگ خطر برای ریاض به صدا درآمده است

10:07 - 04 مرداد 1394
کد خبر: ۶۱۹۹۰
دسته بندی: سیاست
خبرگزاری میزان: وزیر خارجه کشورمان برای اولین بار پس از جمع‌بندی مذاکرات هسته‌ای وین راهی سفرهای منطقه‌ای شده است.
-گروه سیاسی: محمد جواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان، امروز و در ادامه سفرهای منطقه ای خود عازم قطر، کویت و پس از آن عراق می شود.

حسین امیر عبداللهیان، معاون عربی و آفریقای وزارت خارجه در این باره به خبرنگار سیاسی میزان گفت: این سفر با پیام تعمیق دوستی‌ها و تقویت همه‌جانبه همکاری‌ها انجام می‌شود(لینک خبر).

وی همچنین خبر داد: کویت و عراق  مقصد دور اول سفر منطقه‌ای وزیر امور خارجه کشورمان به کشورهای خلیج فارس است و سفر به کشورهای دیگر نیز در دستور کار قرار دارد.

پایان مذاکرات، آغاز سفرهای منطقه‌ای

این اولین دور از سفرهای منطقه ای ظریف پس از جمع بندی نهائی مذاکرات هسه ای وین میان ایران و کشورهای 1+5 به حساب می آید.

بررسی اهداف سفر ظریف به کشورهای منطقه/ زنگ خطر برای ریاض به صدا درآمده است

شاید در نگاه اول، ارتباطی میان این دو (مذاکرات هسته ای و سفرهای منطقه ای مقامات ایران) دیده نشود اما با اندکی تامل به نظر می رسد مواضع بین المللی و منطقه ای ایران حداقل از دو منظر با یکدیگر در ارتباط تنگاتنگ هستند:

الف) از یک سو کشورهای 1+5 و به عبارت دیگر قدرت های جهانی، با ایران به عنوان یک قدرت منطقه ای وارد مذاکرات شده اند، به این معنا که ایران را کشوری صاحب نفوذ در منطقه ای با شرایط سیاسی نظامی و اقلیمی خاورمیانه می دانند که قادر است جریانات افراطی و تروریستی را در منطقه مهار کرده و از خروج آنها از خاورمیانه نیز جلوگیری کند.

بحرانی که دست کم طی دو سال اخیر و پس از ناکامی تروریست های تکفیری سلفی در سوریه و عراق و در پی آن خروج و سرازیر شدن آنان به سایر کشورها در سطح منطقه ای و فرامنطقه ای، امنیت کشورهای غربی را به مخاطره بی سابقه ای انداخته است.

ب) از سوی دیگر، روند گفتگوها و تعاملات کشورهای غربی با ایران نیز بی تاثیر از مواضع کشورهای منطقه ای نبوده است.

گفتنی است؛ تعدادی از کشورهای منطقه ای که به طور کلی گفتمان امنیتی و راهبردی خود را طی سال های اخیر بر مبنای مقابله همه جانبه با ایران تنظیم کرده اند، اکنون و پس از ناکامی های منطقه ای و همچنین تقویت روند گفتگوهای بین المللی ایران، به شدت احساس نگرانی کرده و خواستار توقف هرچه سریعتر این گفتگوها هستند.

کدام کشورها ایران را تهدیدی علیه خود می‌دانند؟

با نگاهی به مواضع منطقه ای و همچنین اقدامات اطلاعاتی و سیاسی در صحنه میدانی، به وضوح می توان دید کشورهایی همچون "عربستان سعودی"، "امارات متحده عربی" و "اردن" شامل این بخش از کشورهای منطقه می شوند.

تلاش های بی وقفه سیاسی رسانه ای عربستان سعودی و امارات، مبنی بر معرفی ایران به عنوان حامی تروریسم در منطقه و یا اقداماتی نمایشی همچون دستگیری عناصر وابسته به ایران! در خاک اردن دقیقا در آستانه به نتیجه رسیدن مذاکرات وین، از جمله اقداماتی است که می توان بر مبنای آنها جهت گیری های سیاسی این کشورها را ارزیابی کرد.

نکته قابل توجه اما آن است که علی رغم تمام جوسازی های رسانه ای تریبون های وابسته به دلارهای نفتی عربستان، مبنی بر اینکه ایران کشوری تنها و منزوی در منطقه است، به محض نهائی شدن جمع بندی مذاکرات وین، سیل تبریک های مقامات بلندپایه کشورهای منطقه ای و فرامنطقه ای به ایران آغاز شد.

بررسی اهداف سفر ظریف به کشورهای منطقه/ زنگ خطر برای ریاض به صدا درآمده است

جالب آنکه در سوی دیگر این صف بندی، این عربستان بود که به عنوان کشوری ناراضی، ناچار شد وزیر خارجه خود را به نشانه گلایه و عدم رضایت به واشنگتن فرستاده وسخنانی تهدید آمیز که نشان دهنده شدت خشم این کشور از پیشرفت روند گفتگوها بود را از طریق رسانه ها منتشر کند.

البته این اولین بار نیست که رسانه های سعودی در نشان دادن اجماع منطقه ای برای حمایت این کشور خطا کرده اند!

هنوز خاطره مضحک تنها ماندن عربستان و گرفتار شدن این کشور در مرداب بحران یمن س از روزهای اولیه آغاز تجاوز نظامی بر کسی پوشیده نیست، در حالی که مقامات این کشور از اجماع حداقل "ترکیه"، "مصر" و "پاکستان" برای حمله نظامی به یمن خبر داده بودند با گذشت تنها ساعاتی از آغاز عملیات، تمامی این کشورها بر ضرورت راه کار سیاسی برای حل بحران یمن تاکید کردند!

جمع‌بندی مذاکرات هسته‌ای منجر به تقویت متحدان ایران شده است

شاید تحمل شرایط موجود برای مقامات سعودی، آنگاه غیر قابل تحمل تر می شود که متوجه می شوند ایران، پس از توافق هسته ای نه تنها ذره ای از مواضع منطقه ای خود عدول نکرده، بلکه به احتمال قوی حمایت خود از دوستان و متحدانش را تشدید نیز خواهد کرد.

شب گذشته، سید حسن نصرالله، دبیر کل حزب الله لبنان، در جشن دانش آموختگی فرزندان شاهد، با اشاره به مواضع ایرانی، طی سخنان قابل تامل و وجدآوری گفت: حزب الله از سال‌ها پیش اعلام کرده که فعالیت مالی ندارد و ما کمک‌های مالی خود را از ایران دریافت می‌کنیم که این مسئله نیاز به اسناد ویکی‌لیکس ندارد. ما به این حمایت مالی و ایران افتخار می‌کنیم و همین حمایت برای ما کافی است. ما نهاد و دارایی برای تجارت نداریم.

وی تاکید کرد: برخی‌ها می‌گفتند که ایران پس از توافق هسته‌ای حزب الله را رها می‌کند. ما همواره بر این باوریم که نه ایران و نه سوریه اینگونه نیستند و امروزه هم این حقیقت ثابت شده و مشخص شد چه کسانی صداقت دارند و چه کسانی دروغگو هستند.

حال بنظر می رسد سفر ظریف، در چنین شرایطی به کشورهایی که کمترین مخالفت و یا کارشکنی در روند گفتگوهای هسته ای و مواضع منطقه ای ایران را داشته اند، زنگ خطری جدی برای عربستان و تمام طرف هایی باشد که طی 5 سال گذشته، با دلار های بادآورده خود، خاک منطقه را به خون مسلمانان سنی و شیعه آغشته اند.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *