جلسه کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و زیمبابوه تشکیل می‌شود

3:28 - 04 مرداد 1394
کد خبر: ۶۱۹۵۱
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
خبرگزاری میزان: قائم مقام وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در امور بین الملل گفت: جلسه کمیسیون مشترک اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و زیمبابوه همراه با نمایشگاه اختصاصی بخش تعاون جمهوری اسلامی ایران در حراره تشکیل می شود.
به گزارش ، محمدتقی حسینی گفت: کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و زیمبابوه هر دو سال یکبار تشکیل جلسه می دهد که اجلاس هفتم آن در تهران برگزار شد و قرار است هشتمین نشست کمیسیون این هفته در زیمبابوه به ریاست  ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و وزیر امور خارجه زیمبابوه در حراره تشکیل شود.

حسینی به همکاری های رو به گسترش جمهوری اسلامی ایران با زیمبابوه اشاره و اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران به گسترش همکاری با کشورهای در حال توسعه اهمیت قائل است.

وی افزود: نگاه ایران به کشورهای آفریقایی مبتنی بر احترام و برای توسعه عادلانه است. آفریقا اگرچه قربانی مناسبات ناعادلانه جهانی بوده است و هنوز از رابطه استعماری که کشورهای غربی با ساکنان این قاره داشته اند، رنج می برد، اما دارای ظرفیت های اقتصادی زیادی است که در آینده نزدیک جایگاه قابل توجهی به کشورهای این قاره  خواهد داد.

قائم مقام وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در امور بین الملل توجه روز افزون کشورها  بویژه کشورهای با اقتصاد نوظهور همچون چین و هند به قاره آفریقا را نشان از اهمیت این قاره در مبادلات آینده جهانی دانست.

وی افزود: چین طراز تجاری خود با افریقا را از مرز 130میلیارد دلار عبور داده است که عمدتاً فروش کالا و خدمات از سوی چین می باشد. البته برای رسیدن به چنین جایگاهی اقدامات مختلفی را انجام داده که از جمله آنها تخصیص بیش از 15 میلیارد دلار کمک توسعه ای در چند سال گذشته از سوی چین به قاره آفریقا بوده است.

حسینی به همکاری های کشورمان با زیمبابوه اشاره کرد و گفت: ایران در بخش های مختلف اقتصادی زیمبابوه از جمله صنایع نساجی، کارخانه ساخت تراکتور، فعالیت های معدنی و بازسازی و تعمیر تأسیسات حمل و نقل هوایی زیمبابوه حضور دارد و بخاطر رابطه دوستانه بین دو کشور امکان افزایش همکاری های بیشتر هم وجود دارد.

وی ادامه داد: در کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور نمایندگان بخش های دولتی و خصوصی حضور دارند و برنامه گسترده ای برای افزایش حضور شرکت های ایرانی در زیمبابوه در دستور کار می باشد.

وی افزود: همزمان با تشکیل کمیسیون مشترک همکاری اقتصادی دو کشور، نمایشگاهی از توانمندی های بنگاههای بخش تعاون جمهوری اسلامی ایران در حراره تشکیل می شود که در آن قابلیت های صنعتی و اقتصادی این بنگاهها با توجه به نیازهای زیمبابوه ارائه خواهد شد.

در این نمایشگاه فعالین بخش تعاون کشور در حوزه تولیدات مصالح ساختمانی، صنایع دستی، دارو، صنایع چوب و ملامین و غیره حضور دارند.

حسینی افزود: این نمایشگاه با حضور رئیس جمهور زیمبابوه آقای موگابه و دکتر ربیعی وزیر  تعاون، کار و رفاه اجتماعی افتتاح خواهد شد.

همچنین در این سفر ربیعی در کنفرانس بخش تعاون و بنگاههای کوچک و متوسط به عنوان سخنران کلیدی حضور خواهد یافت.

این کنفرانس با حضور تعدادی از وزرای کشورهای در حال توسعه از جمله وزیر بنگاههای کوچک اندونزی، وزیر بنگاه های کوچک آفریقای جنوبی، وزیر بنگاه های کوچک سیشل و وزیر برنامه ریزی اقتصادی و وزیر بنگاه های کوچک زیمبابوه و تعدادی از صاحب نظران این حوزه تشکیل می شود.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *