رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

737روستای کرمان فاقد آب هستند/ تلاش برای رفع بحران کم‌آبی کردستان

18:14 - 03 مرداد 1394
کد خبر: ۶۱۹۲۵
دسته بندی: اقتصاد ، اقتصاد ایران
خبرگزاری میزان: مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی استان کرمان از افت شدید منابع آب در روستاهای استان کرمان خبر داد و گفت: در حال حاضر ۶۲۸ روستای این استان با کمبود آب مواجه است.
به گزارش ، علی رشیدی اظهار کرد: پنج هزار و ۱۷۸ روستا در استان کرمان وجود دارد که از دو هزار و ۴۸۲ روستای بالای ۲۰ خانوار استان کرمان، ۷۳۷ روستا فاقد آب هستند و از طریق حلقه‌های چاه و تانکر تامین آب می‌شوند.

وی ادامه داد: خشکیدگی منابع آبی و کمبود آب طی سال‌های اخیر در این روستاها بر اثر خشکسالی، کاهش بارندگی و استفاده برخی کشاورزان از آب شرب برای مصارف کشاورزی محسوس‌تر شده است.

رشیدی تصریح کرد: روستاهایی که مهم ترین منبع تامین آب آن ها در کرمان قنات‌ها و چشمه‌ها بوده است، امروز به مرور زمان بر اثر خشکسالی خشک و یا بسیار کم آب شده‌اند و این خود عاملی بوده که مهاجرت را به سمت شهرها افزایش داده و حتی بحث حاشیه نشینی را نیز به وجود آورده است.

وی با بیان اینکه حدود ۳۰۰ روستا در سال ۹۴ تامین آب خواهد شد، ادامه داد: در این راستا مجتمع‌های آب‌رسانی که نیمه تمام بوده یا دارای پیشرفت فیزیکی بالاتری هستند در اولویت آب‌رسانی قرار گیرند.

رشیدی در خصوص وضعیت تامین اعتبار طرح‌های این استان گفت: سهم قابل قبولی را از محل صندوق توسعه ملی و اعتبارات مجتمع‌های آب‌رسانی برای سال ۹۴ برای کرمان گرفته‌ایم که فکر می‌کنم دومین اعتبار کشور از اعتبارات ملی در بحث آب و فاضلاب روستایی به کرمان تخصیص یافته است.

وی دو مشکل عمده ناپایداری سفره‌های آب زیرزمینی و کمبود منابع آب در مناطق روستایی و محدودیت های منابع مالی را از چالش‌های اصلی شرکت آبفار استان کرمان عنوان کرد.

بهره‌برداری از طرح‌هاي بزرگ برای رفع بحران کم آبی کردستان
رئیس شورای هماهنگی مدیران وزارت نیرو در استان کردستان با بیان این مطلب اظهار داشت: اين پروژه‌ها شامل چهار پروژه برق و پنج پروژه آب است که از جمله مي‌توان به پروژه طرح تامين اضطراري آب شرب سنندج اشاره کرد.

محمدمصطفی نجفیان در خصوص طرح توسعه دو فيدر خط پست 230 كيلوولت نيروگاه سنندج به مريوان گفت: با هدف برقراري ارتباط با پست 230 كيلوولت زريوار از نیروگاه سیکل ترکیبی سنندج، دو فیدر 230 کیلوولت احداث شده که هم‌اکنون آماده بهره‌برداری است.

وی ادامه داد: برای اجرای این پروژه 2.7 ميليون دلار و 75 ميليارد ريال هزینه شده است.

نجفيان با اشاره به بهره‌برداری از پروژه پست 230.63 کيلوولت مدولار زریوار افزود: احداث پست 230.63 کيلوولت مدولار زریوار یکی دیگر از پروژه‌های حوزه برق استان است که آماده بهره‌برداری بوده و با هدف افزایش قابلیت اطمینان و پایداری شبکه، کاهش خاموشی تلفات انرژی و بهبود ولتاژ در پست‌های فوق توزیع مریوان ونگل با اعتبار 50 میلیارد ریال احداث شده است.

وي اضافه کرد: این پروژه شامل یک فیدرخط و ترانس 230, یک فیدرخط وترانس 63 کیلوولت و یک دستگاه ترانسفورماتورقدرت 40مگاولت آمپر است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان کردستان يکي از پروژه‌هاي مهم آماده بهره‌برداري را خط 230 کیلوولت سنندج – مریوان نام برد و افزود: عمليات اجرايي اين پروژه که شامل 90 کیلومتر خط دو مداره باندول دوسیمه با هادی اسکوپ است و با هدف تغذیه پست زریوار و انتقال انرژی الکتریکی به غرب استان احداث شده است، از سال 86 آغاز و تاکنون 22.7 ميليون دلار و 636 ميليارد ریال هزينه دربرداشته است.

وي با اشاره به بهره‌برداری از خط 63 کیلوولت مريوان – زریوار که با هدف برقراري اتصال پست 63 كيلوولت مريوان با پست 230 كيلوولت اين شهرستان جهت تقويت ولتاژ در پست‌هاي فوق توزيع مريوان و نگل احداث شده است، گفت: عمليات اجرايي طرح مذکور از سال 89 آغاز شده و هم اکنون آماده بهره‌برداری است و اجرای آن تاکنون 57 میلیارد ریال هزینه داشته است.

نجفيان طرح تامين اضطراری آب شرب سنندج را يکی دیگر از پروژه‌های مهم حوزه آب دانست که شامل 10 کیلومتر خط انتقال به قطر 1700 میلی‌متر از محل سد قشلاق تا ایستگاه پمپاژ پل شیخ می‌شود و افزود: هدف از اجرای این پروژه تفکیک آب شرب از آب کشاورزی و دفع مخاطرات بهداشتی و تأمین آب سنندج و امکان دسترسی به حجم کل آب ذخیره سد قشلاق به طور هم‌زمان است که در حال حاضر 50 درصد آن غیر قابل برداشت است.

وي تصريح کرد: برای اين طرح اعتباری در حدود 400 میلیارد ریال مصوب شده است که 200 میلیارد آن در سال 94 تخصیص یافته و 200 میلیارد ریال آن در سال 95 تخصیص خواهد یافت.

رئیس شورای هماهنگی مدیران وزارت نیرو در استان کردستان تأکید کرد: پروژه یاد شده کمتر از سه ماه با تلاش و توان فنی بالای مهندسین این شرکت به مرحله بهره‌برداری رسیده است و شامل راه‌اندازی مجدد ایستگاه پل شیخ و احداث و راه‌اندازی ایستگاه پمپاژ جدید با نصب هشت دستگاه الکتروپمپ به‌منظور انتقال آب خام پایاب سد قشلاق به تصفیه‌خانه آب شهر سنندج می‌شود که به‌عنوان طرح برتر مدیریت بحران در سطح کشور معرفی شده است.

به گفته وی پروژه تصفیه‌خانه فاضلاب شهر سنندج با ظرفیت تصفیه 99 هزار و 360 مترمکعب فاضلاب در شبانه روز و با تحت پوشش قرار دادن 465 هزارنفر جمعیت از سایر پروژه‌های قابل افتتاح است که عملیات اجرایی آن از سال 81 آغاز و با صرف از هزینه‌ای بالغ بر 320 میلیارد ریال از محل اعتبارات عمرانی به بهره‌برداری خواهد رسید.

نجفيان ادامه داد: تصفیه‌خانه شماره دو، آب شرب سنندج با ظرفیت تصفیه يک هزار و 100لیتر در ثانیه یکی دیگر از پروژه‌هایی است که به بهره‌برداری مي‌رسد.

وي با بيان اينکه پروژه ساختمان سد زیویه کامیاران از جمله پروژه‌هایی است که در جریان سفر دولت تدبیر و امید به بهره‌برداری می‌رسد، تصریح کرد: این سد به منظور تأمین آب دوهزار و 700 هکتار از اراضی شهر کامیاران از سال 88 آغاز شده که هم‌اکنون ساختمان آن آماده بهره‌برداری است.

وي ساختمان سد را از نوع خاکی غیر همگن بر روی رودخانه شاهینی از سرشاخه‌های رودخانه سیروان ذکر کرد و ادامه داد: حجم کل مخزن اين سد 17 میلیون متر مکعب بوده و برای احداث آن تاکنون 295 میلیون ریال هزینه شده است و آبگیری آن از سال 92 انجام شده است.

رئیس شورای هماهنگی مدیران وزارت نیرو در استان کردستان با اشاره به بهره‌برداری از سامانه انتقال آب سد آزاد به سد قشلاق سنندج 2.5 میلیون مترمکعب آب در ثانیه به سمت سد قشلاق برای مصارف شهر سندج انتقال می‌یابد، تصريح کرد: این پروژه بزرگ می‌تواند بحران فعلی آب سنندج را رفع کند.

طرح‌های آب؛ محور توسعه پایدار در استان کردستان
مدیر عامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران گفت: اجرای چند طرح بزرگ بخش آب در استان کردستان، می‌تواند محور توسعه پایدار در این استان باشد.

سیدمحمدرضا رضازاده با اشاره به سفر هیئت دولت به استان کردستان اظهار داشت: در استان کردستان هم‌زمان با سفر رئیس جمهور به این استان، پروژه‌های متعددی در حوزه آب کشور به ثمر نشسته که اجرای تعدادی از این پروژه‌ها در مسئولیت شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران بوده است.

وی افزود: از جمله این پروژه‌ها، مجموعه ای است که پکیج آن می تواند به عنوان محور توسعه پایدار استان کردستان باشد.

مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران با اشاره به اینکه در چند سال گذشته آبگیری سد آزاد آغاز شده است، گفت: هدف مهم از احداث این سد، انتقال آب از غرب به مرکز و شرق استان کردستان بود.

وی ادامه داد: از آنجایی که متوسط بارندگی‌ها در غرب کردستان به یکهزار میلیمتر می‌رسد و متوسط بارندگی‌ها در شرق این استان در مرز 200 میلیمتر است، انتقال آب به شرق این استان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

رضازاده همچنین گفت: شهر سنندج به عنوان مرکز استان با توجه به جمعیت تحت پوشش به لحاظ تأمین آب شرب دچار مشکلاتی در سال‌های اخیر شده است که تأمین آب این شهر در تابستان سال گذشته به نقطه‌ای رسید که گزینه استفاده از حجم مرده سد قشلاق با استفاده از پمپاژ آب مطرح شد.

وی افزود: با اجرای سامانه سد ازاد به دشت قروه و دهگلان که بخش اول آن تا سد قشلاق فردا به بهره‌برداری می‌رسد، از مجموع 190 میلیون مترمکعب هدف‌گذاری انتقال آب، انتقال 40 میلیون مترمکعب آب در سال برای تأمین آب شرب شهر سنندج آغاز می‌شود.

مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران، طول سامانه انتقال آب را 83 کیلومتر اعلام کرد و گفت: در این مسیر 83 کیلومتری 7 نقطه دیگر به جز شهر سنندج برای تأمین آب شرب، صنعت و کشاورزی در برنامه قرار دارد و در انتهای سامانه نیز آب به دشت قروه و دهگلان می‌رسد و طول بخش اول آماده بهره‌برداری 32 کیلومتر است.

وی ادامه داد: در مجموع 15 کیلومتر تونل حفاری خواهد شد که تاکنون 4 کیلومتر آن در بخش اول که انتقال آب به شهر سنندج است حفاری شده و به بهره‌برداری می‌رسد.

این مقام مسئول افزود: همچنین دستگاه TBM برای حفاری 11 کیلومتر تونل باقیمانده، ساخته شده و به محل طرح منتقل شده و فردا همزمان با بهره‌برداری از بخش اول، حفاری تونل بخش دوم نیز آغاز می‌شود.

رضازاده با بیان اینکه در سد آزاد در یک اقدام مهندسی ارزش، تولید برق از میزان آبی که برای نیازهای زیست محیطی در بستر رودخانه رهاسازی می‌شود، پیش‌بینی شده است، گفت: به این منظور نیروگاهی 10 مگاواتی ساخته شده و آماده بهره‌برداری است که در این طرح، برای اولین بار طراحی، ساخت، نصب و راه‌اندازی قسمت‌های اصلی نیروگاه از جمله توربین و گاورنر با همکاری دانشگاه صنعتی شریف به دست متخصصان داخلی انجام گرفته است.

وی افزود: در کنار سد آزاد یک نیروگاه تلمبه ذخیره‌ای نیز تعریف شده که ظرفیت نیروگاهی آن 510 مگاوات است.

این مقام مسئول ادامه داد: تاکنون کارهای مهندسی ارزش متعددی در این طرح انجام شده که بر اساس آن، مصالح مورد نیاز ساخت بدنه سد از محل مخزن بالایی طرح تلمبه ذخیره‌ای برداشت شده که با پمپاژ آب به آن مخزن هم آب انتقالی به سامانه تأمین می‌شود و هم با گردش آب بین این دو مخزن، تولید برق صورت می‌گیرد.

مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران میزان سرمایه‌گذاری مورد نیاز این طرح را 2100 میلیارد تومان دانست و گفت: تاکنون حدود نیمی از این رقم با استفاده از منابع متنوع مالی تأمین شده است.

رضازاده در این نشست در خصوص پروژه احیای چشمه بل نیز اظهار داشت: چشمه پرآبی با آب باکیفیت مرغوب در منطقه اورامانات کردستان به نام چشمه بل واقع شده که مظهر این چشمه با ابگیری سد داریان به زیر آب می‌رفت.

وی ادامه داد: از این‌رو ما یا باید سد استراتژیک داریان را می‌ساختیم، یا چشمه بل را حفظ می‌کردیم، اما تلاش کردیم با اتخاذ راهکاری هم ساخت سد را محقق کنیم و هم چشمه را حفظ نمائیم که با بررسی‌هایی که مهندسان و متخصصان داخلی انجام دادند به این نتیجه رسیدند که در گذشته‌ای دور، مظهر این چشمه در تراز بالاتری نسبت به مظهر فعلی آن قرار داشت و به مرور زمان به دلیل با فرسایش و پیرشدن رودخانه، مظهر آن به ترازهای پایین‌تری آمده است که این مسئله نشان داد امکان انتقال چشمه بل به ترازی بالاتر از مظهر فعلی و بالاتر از سطح آبگیری دریاچه سد داریان وجود دارد. برای شناخت مجرای آب چشمه و وضعیت آب زیرزمینی منطقه گالری‌هایی احداث و گمانه‌های متعددی حفاری شد و حتی با غواصی مسیر چشمه را شناسایی کردیم و آزمایش‌های متعددی انجام دادیم.

رضازاده تصریح کرد: با وجود اینکه تاکنون نظیر این پروژه انجام نگرفته بود و انتقال مظهر این چشمه به ترازی بالاتر از سطح دریاچه سد داریان پس از آبگیری، کاری پیچیده بود اما موفق شدیم بدون پمپاژ و با استفاده از جریان طبیعی آب، مظهر چشمه بل را به 8 متر بالاتر از تراز نهایی آبگیری سد منتقل کنیم که این کار در دنیا سابقه نداشته است.

مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران در خصوص پروژه‌هایی که در سال جاری به بهره‌برداری خواهند رسید، گفت: امسال آبگیری سد رودبار لرستان را در پاییز خواهیم داشت و نیروگاه این پروژه نیز با ظرفیت 450 مگاوات در بهار سال 95 وارد مدار خواهد شد.

وی افزود: آبگیری سد داریان نیز در پاییز امسال انجام می‌شود و تلاش می‌کنیم واحدهای نیروگاهی آن با ظرفیت 210 مگاوات تا پایان نیمه اول سال 95 وارد مدار شوند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *