اقتصاد کشور نیازمند برنامه دو ساله اضطراری

16:09 - 03 مرداد 1394
کد خبر: ۶۱۸۷۷
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
خبرگزاری میزان: مشاور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در زمینه سیاست‌گذاری و توسعه پیشنهاد کرد: یک برنامه دو ساله اضطراری متناسب با شرایط فعلی کشور تهیه و اجرایی شود.
به گزارش ، مشکل ساختاری بسیاری از طرح ها در ایران، مالی نیست بلکه ساختاری است، هم اکنون زمین بازی، آماده بازی نیست و تا زمانی که قوانین اداری اصلاح و مقررات بازدارنده برچیده نشود، سرمایه گذاران به میدان نخواهند آمد.

در زمینه سیاست‌گذاری و توسعه، به لوازم و مقدمات یک برنامه توسعه خوب نیازمند هستیم. در برنامه ششم توسعه کارهایی را باید انجام دهیم که 50 سال است نکرده ایم که نمونه آن این است که مشکلات نظام تدبیر را حل کنیم.

در مورد برخی ازآفت ها و آسیب های برنامه های توسعه باید گفت که برنامه ششم نباید تبدیل شود به برنامه ای که صرفا حرف های کلان می زند. برنامه توسعه ای که 300- 200 ماده قانونی دارد و تجربه هم نشان داده که بسیاری از آنها قابلیت اجرا ندارد، پاسخگوی شرایط اقتصادی – اجتماعی کشور نیست لذا آن بخش هایی از برنامه که پیش از این تجربه شده و مثمر ثمر نبوده است، باید مورد بازنگری قرار گیرد.

در زمینه سیاست‌گذاری و توسعه سپس نیز پیشنهاد می کنم یک برنامه دو ساله اضطراری متناسب با شرایط فعلی کشور تهیه  و اجرایی شود. برخی فکر می کنند همین که توافق در وین مبادله شد، دیگر ما به اقتصاد سوئیس برگشته ایم! اما شما اگر الان 500 میلیارد دلار هم در این اقتصاد تزریق کنید، تا زمانی که این پول در جای صحیح خود سرمایه گذاری نشود، تحولی رخ نخواهد داد. وقتی سیستم اداری به سرمایه گذاری راه نمی دهد و سرمایه گذار داخلی یا خارجی حتی بعد از شش ماه دوندگی موفق به دریافت یک مجوز ساده  برای زمین و آب و برق و گاز نمی شود، بخش عمده پول ها به سمت واردات خواهد رفت.

اصلاح ساختار نظام بانکی، متناسب با شرایط فعلی کشور باید اصلاح شود. هم اکنون دست نظام بانکی از منابع، خالی است؛ چرا که این منابع به سمت فعالیت های بنگاه داری حرکت کرده است.
300 میلیارد دلار پول برای سرمایه گذاری جدید و تولید نیاز است، با این حال تنها راه اصلاح وضع فعلی تزریق پول و دلار نیست و نظام بانکی باید اصلاح شود. صنایع تبدیلی کشاورزی، صنایع تبدیلی معدنی، آی سی تی، و کشاورزی از جمله زمینه هایی است که در آن مزیت رقابتی داريم . اما زمانی شاهد گشایش در وضع موجود خواهیم بود که تولید و سرمایه گذاری  اعم از خصوصی، دولتی، خارجی یا داخلی راه بیفتد و آدم هایی که تخصص آنها " نه " گفتن به متقاضیان کار و سرمایه گذاری است، از سیستم اداری کشور کنار بروند.   

بایزید مردوخی مشاور وزیر کار

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *