قضات از اعمال بازداشت‌های بیهوده خودداری کنند/ پرهیز از صدور بی‎رویه احکام طلاق توافقی

16:03 - 03 مرداد 1394
کد خبر: ۶۱۸۶۶
دسته بندی: مجله حقوقی ، عمومی
خبرگزاری میزان: رئیس کل دادگستری استان تهران گفت: یکی از دغدغه‌های مهم رهبر معظم انقلاب اسلامی موضوع افزایش بی‌رویه جمعیت زندان‌ها است در این راستا قضات وظیفه‎ای بس خطیر بر عهده دارند و جا دارد تا حد امکان از اعمال بازداشت‌های بیهوده به جد خودداری کنند.
قضات از اعمال بازداشت‌های بیهوده خودداری کنند/ پرهیز از صدور بی‎رویه احکام طلاق توافقیبه گزارش گروه حقوقی و قضایی میزان به نقل از روابط عمومی و ارتباطات دادگستری استان تهران، «غلامحسین اسماعیلی»، رئیس کل دادگستری استان تهران و هیئت همراه از حوزه‌های قضایی اسلامشهر و چهاردانگه بازدید و از نزدیک با همکاران قضایی و اداری به گفتگو پرداخت.
 
وی ضمن تشکر از زحمات ارزشمند قضات و کارمندان شریف این حوزه قضایی و عذرخواهی به جهت تأخیر پیش آمده در انجام بازدید به  لحاظ گستردگی و تعدد واحدهای قضایی استان طی سخنانی اظهار داشت : اساساً طبع کار قضایی سخت و دشوار است؛ لکن به همان میزان دارای اجر و پاداش معنوی است.

اسماعیلی گفت: بحمدالله در عرصه‌های مختلف اقدامات خوبی صورت گرفته لکن هیچگاه نباید به وضعیت موجود قانع باشیم و لازم است دائماً در مسیر تکامل و بهبود امور حرکت کنیم.

وی ادامه داد: از رسالت‌های مهم قوه قضاییه و مدیریت دادگستری استان تهران، تعیین تکلیف پرونده‌های مسن آن هم با اتخاذ تدابیر لازم و زمان‌بندی مناسب است که باید علاوه بر بررسی‌های آماری به صورت مصداقی نیز مورد بررسی قرار گیرند و پس از انجام آسیب‎شناسی و گرفتن مشاوره‌های حقوقی در نهایت راجع به آنها اتخاذ تصمیم قضایی شود.

اسماعیلی تصریح کرد: عدم تعیین تکلیف در اینگونه پرونده‌ها در زمره اساسی‌ترین اشکالات و اشتباهات محسوب می‌شود.

وی افزود: توجه داشته باشیم که طولانی شدن مسیر دادرسی و اطاله بیهوده در این باب بطور قطع سیمای عدالت را مخدوش کرده و اعتماد عمومی نسبت به دستگاه قضایی را کاهش می‌دهد و در نتیجه زحمات بی‌شمار و ارزشمند قضات و کارمندان صدیق و پرتلاش عدلیه در جامعه ظهور و بروز مناسبی پیدا نمی‌کند.

اسماعیلی اظهار کرد: به نظر می‌رسد که یکی از علل طولانی شدن رسیدگی در پرونده‌های مسن موضوع عدم ارائه به موقع نظرات کارشناسان و یا وجود نقائص و کاستی‌ها در نظرات تقدیمی است که باید با نظارت دقیق قضات و پیگیری مستمر آنان ، این نقیصه به طریق مقتضی مرتفع شود.
 
رئیس کل دادگستری استان تهران در ادامه سخنان خود افزود : یکی از دغدغه‌های مهم رهبر معظم انقلاب اسلامی (حفظه الله تعالی ) موضوع افزایش بی‌رویه جمعیت زندان‌ها است و باید با استفاده از ظرفیت‎های قانونی از جمله: عفو مشروط، مجازات جایگزین و تعلیق مجازات و غیره در جهت کاهش جمعیت کیفری اقدام شود.

وی ادامه داد: در این راستا قضات وظیفه‎ای بس خطیر بر عهده دارند و جا دارد تا حد امکان از اعمال بازداشت‌های بیهوده به جد خودداری کنند.

اسماعیلی تصریح کرد: از دغدغه‌های دیگر معظمٌ له کثرت بیش از حد طلاق‌های توافقی در جامعه است که موجب سست شدن بنیان خانواده‎ها می‎گردد و لازم است با ترویج فرهنگ صلح و سازش و بهره‎گیری از وجود مشاورین متدین و عالم و پرهیز قضات از صدور بی‎رویه احکام طلاق توافقی و تأمل آنان در این راستا و همچنین اصلاح ذات‌البین در پرونده‎های مرتبط با موضوع طلاق که در نهایت منجر به آن می‌شود تاحدی از روند رو به تزاید این امر ناپسند کاست.

 وی بر موضوع حضور بموقع همکاران در محل کار و رعایت نظم و انضباط اداری تأکید کرد و اظهار داشت: بنده معتقدم علیرغم حجم بالای کار و سختی آن چنانچه با مدیریت مناسب از هدر رفت زمان جلوگیری شود دیگر شاهد معضل اطاله دادرسی و انباشت بیهوده پرونده‌ها در شعب نخواهیم بود و از شدت مشکل کمبود کادر قضایی و اداری تا حد زیادی کاسته خواهد شد. البته این امر مانع از انجام پیگیری‌های مدیریتی در جهت رفع مشکل مذکور نیست.

این گزارش در خاتمه حاکی است، رئیس کل دادگستری استان تهران که ضیائی مدیر حفاظت و اطلاعات نیز وی را همراهی می‎کرد، در ادامه از قسمت‎های مختلف حوزه قضایی بخش چهاردانگه و همچنین دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان اسلامشهر بازدید نمود و از نزدیک با همکاران قضایی و اداری به گفتگو پرداخت .

بر اساس این گزارش، در ابتدای این بازدیدها و در یک نشست صمیمی با قضات، بدواً آقایان کمیلی مقدم رئیس دادگستری شهرستان اسلامشهر و کاظمی رئیس حوزه قضائی بخش چهاردانگه ، گزارشی از عملکرد مجموعه تحت مدیریت خود و همچنین مشکلات موجود ارائه نمودند.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *