رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

موفقیت‌آمیز بودن جلسات همگرایی اصولگرایان/ آیا اجماع نهایی حاصل می‌شود؟

15:02 - 03 مرداد 1394
کد خبر: ۶۱۸۳۳
خبرگزاری میزان: شاه‌بیت سخنان حجت‌الاسلام تقوی، موفقیت‌آمیزبودن جلسات همگرایی و سایر جلسات و اجتماعات وحدت‌آفرین میان اصولگرایان است؛ خبری که شاید چندان به مذاق رسانه‌ها و نشریات زنجیره‌ای جناح مقابل که تمام سعی و تلاش خود را معطوف به ایجاد دودستگی و اختلاف‌افکنی میان اصولگرایان کرده‌اند، خوش نیاید.
موفقیت آمیز بودن جلسات همگرایی اصولگرایان/ آیا اجماع حاصل می‌شود-گروه سیاسی: جلسات شورای همگرایی اصولگرایان قریب به دو سال است که با همت اعضای بلند پایه جامعه روحانیت مبارز با هدف ایجاد انسجام، وحدت و اجماع سیاسی در میان طیف‌ها و سلایق مختلف اصولگرایی، در حال برگزاری است.

متولی و متصدی برگزاری این جلسات، حجت الاسلام سید رضا تقوی قائم مقام جامعه روحانیت مبارز است؛ که این مسئولیت را از زمان حیات مرحوم آیت الله مهدوی کنی و با سفارش ایشان، عهده دار است.

جلسات سراسری شورای همگرایی اصولگرایان در سال 93 به صورت منظم و با دعوت از شخصیت‌های اثرگذار و مراجع سیاسی جریان اصولگرا برگزار می‌شد؛ در این جلسات که با استقبال خوب کنشگران و فعالان سیاسی اصولگرا مواجه می‌شد، عمده مباحث مطرح‌شده حول محور ضرورت وحدت اصولگرایان و اجتناب از تفرق و تشتت بود.

 در یکی از جلسات شورای همگرایی اصولگرایان که در مهرماه 1393 در مجتمع 13 آبان تهران برگزار شد و با استقبال پرشور فعالان سیاسی و رسانه‌ای اصولگرا و همچنین بدنه اجتماعی این جناح مواجه گشت؛ آیت‌الله مصباح یزدی از اعضای ارشد جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به ایراد سخنرانی پرداخت و وجوه تمایز میان تفکرات مادی‌گرایانه و سکولاریستی با اندیشه‌های منبعث از ارزش‌های الهی و اسلامی را تبیین و تشریح کرد. 

دیگر جلسه شورای همگرایی اصولگرایی در سال 93 که آن هم با استقبال گسترده اصولگرایان سراسر کشور مواجه شد، مربوط به دی ماه سال گذشته می‌‍شود، جلسه‌ای که در سالن اجتماعات مصلی تهران برگزار شد و میهمان ویژه آن آیت‌الله علم‌الهدی امام جمعه مشهد بود.

البته جلسه دی ماه همگرایی اصولگرایان، یک میهمان خاص نیز داشت، میهمانی که غیبتش در جلسات گذشته همگرایی اصولگرایان دستمایه‌ای برای رسانه‌های جناح مقابل شده بود تا بر طبل اختلاف و تشتت میان اصولگرایان بکوبند؛ آن میهمان خاص کسی جز محمدرضا باهنر دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری نبود که با حضورش در پنجمین جلسه شورای همگرایی خط بطلانی بر وجود تشتت و تفرق در میان اصولگرایان کشید.

پس از پایان سال 93 و ورود به سال 94،جلسات همگرایی اصولگرایان دیگر به صورت کلی و سراسری برگزار نشد و متولیان برگزاری این جلسات تمرکز خود را بر روی اجماع و ائتلاف نیروهای استانی گذاشتند؛ بنا به گفته حجت الاسلام تقوی تاکنون در 29 استان کشور، جلسات همگرایی اصولگرایان دایر شده است و در برخی از شهرها نیز استقبال نیروهای اصولگرا از این جلسات وحدت بخش به مراتب بیشتر و پرشورتر از تهران بوده است.  

برخی فعالان سیاسی و رسانه‌ای اصولگرا معتقدند، برخلاف آنچه رسانه‌های جناح مقابل القاء می‌کنند، برگزارنشدن جلسات شورای همگرایی به صورت سراسری و متمرکز در سال 94 به معنای به شکست انجامیدن تلاش‌ها جهت تقریب هر چه بیشتر اصولگرایان نیست؛ استدلال و استناد آنان به برگزاری جلسات دوجانبه و چندجانبه‌ای است که به صورت منظم و هفتگی میان احزاب و تشکل‌های تاثیرگذار اصولگرا برگزار می‌شود.

برگزاری بیش از 30 جلسه میان سه تشکل موثر و متنفذ جریان اصولگرایی یعنی حزب موتلفه،جمعیت ایثارگران و جبهه پایداری در طول 8 ماه گذشته و زیر یک سقف نشستن و تعامل و تفاهم شخصیت‌‍ها و جریاناتی که رسانه‌های جناح مقابل با مفهوم‌سازی‌های بی‌اعتبار آن‌ها را تندرو و کندرو خطاب می‌کنند، گواهی بر تحقق و حصول اجماع و انسجام میان طیف ها و سلایق مختلف اصولگرایی در آستانه انتخابات مجلس دهم است.

 تازه‌ترین ارزیابی از فرآیند اجماع میان اصولگرایان در فاصله 8 ماه تا انتخابات مجلس دهم را، حجت‌الاسلام تقوی قائم مقام جامعه روحانیت مبارز و متولی اصلی همگرایی اصولگرایان ارائه داده است؛ وی در جریان یک نشست خبری ضمن تبیین و تشریح سازوکارهای حصول اجماع و وحدت میان اصولگرایان، اظهار کرد: در راستای وحدت احزاب و تشکل‌های ارزشی و ولایی اصولگرا جلسات مشترک و متعددی برگزار شده و احزاب و تشکل‌های اصولگرا دیدارهایی با آیت‌الله موحدی کرمانی رئیس جامعه روحانیت مبارز و آیت‌‌الله یزدی رئیس جامعه مدرسین برگزار کرده‌اند و گزارش‌هایی از روند فعالیت‌های خود را به مراجع سیاسی جناح اصولگرا ارائه داده‌‍اند.
  
اما شاه‌بیت سخنان حجت‌الاسلام تقوی،موفقیت‌آمیزبودن جلسات همگرایی و سایر جلسات و اجتماعات وحدت‌آفرین میان اصولگرایان است؛ خبری که شاید چندان به مذاق رسانه‌ها و نشریات زنجیره‌ای جناح مقابل که تمام سعی و تلاش خود را معطوف به ایجاد دودستگی و اختلاف‌افکنی میان اصولگرایان کرده‌اند، خوش نیاید.

در شرایطی که بیش از 8 ماه تا انتخابات مجلس دهم، باقی مانده است باید منتظر ماند و دید که آیا اعضای جناح راست سابق و اصولگرایان فعلی، در دستیابی به اجماع کامل توفیق می‌یابند و یا اینکه همانگونه که حدادعادل نهیب زده است باید شاهد شکل‌گیری یک مجلس پرحاشیه همچون مجلس ششم باشیم.

انتهای پیام/   


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *