در فیلم‌های ما انگار «زن بیکار» جنس دست دوم است/ نظر آیت‌الله جوادی آملی در رابطه با «رسانه»

12:48 - 03 مرداد 1394
کد خبر: ۶۱۷۷۹
خبرگزاری میزان : سینمای هالیوود با استفاده از قدرت ترس و امید در فیلم‌های خود سعی دارد غرب را منجی بشریت معرفی کند.

به گزارش گروه فضای مجازی به نقل از خبرگزاری دانشجو؛ آیت الله سید حبیب الله قدمی استاد حوزه و دانشگاه شب گذشته در نشستی با فعالان فرهنگی و هنری انجمن هوران استان گلستان که در حوزه نقد سینمای هالیوود برگزار شده بود، با اشاره به داستان‌های قرآنی که برخی برگفته از واقعیت و برخی مثل‌های آموزنده الهی است، گفت: هدایت در بسترهای داستانی و هنری ریشه در اسلام دارد.

این استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: همزادپنداری با شخصیت‌های داستانی در قالب ذهن انسان اتفاق می‌افتد و به تبع این تصورات ذهنی، اتفاقات خارجی روی می‌دهد، امروزه نیز داستان‌ها و افسانه‌ها به صورت فیلم و تئاتر به نمایش در می‌آید که می تواند مسیر هدایت و یا ضلالت بشر را به همین منوال تعیین کند.

آیت الله قدمی با اشاره به فرازی از بیانات آیت الله جوادی آملی که فرمودند «امروز اگر پیامبری محشور شود با رسانه می‌آید، پیامبر ما با قرآن و ادبیات آمد، عیسی مرده را زنده کرد و ..اما امروز رسانه کاربرد دارد»، تصریح کرد: امروز خروجی حوزه‌های علمیه ما، سازمان تبلیغات ما، سپاه پاسداران و دیگر نهادهای مدعی حامی انقلاب باید فیلم سازی و گرایش به رسانه‌های جدید باشد در واقع امروز اگر بخواهید جامعه ای را هدایت یا گمراه کنید باید فیلم بسازید و جایگاه آن در اسلام نیز در ردیف اولین وسایل تبلیغات اسلامی قرار دارد.

وی با اشاره به تلاش سینمای هالیوود و اهداف بزرگ بین المللی که در آن دنبال می‌شود، متذکر شد: در اکثر فیلم‌های هالیوودی به خصوص فیلم‌های سده‌های اخیر داستان به این شکل است که جهان پر از خطر و ترس و بلا می‌شود و ناگهان سربازهای قوی هیکل غربی به فریاد بشریت می‌رسند و اوضاع بهبود پیدا می‌کند، آنان با بکارگیری قدرت «ترس» و سپس «امید»، در بستر فیلم سعی دارند غرب را منجی بشریت معرفی کنند و تاثیرگذاری بسیاری نیز داشته‌اند.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه باید با استفاده از رسانه مقابله به مثل کنیم، تأکید کرد: در برخی فیلم‌ها تسمخر مقدسات دیده می‌شود که متاسفانه این معضل منحصر در سینمای هالیوود و غرب نیست بلکه سینمای خودمان، شبکه‌های اجتماعی خودمان گاهی مقدسات را به سخره می‌گیرند که لازمه آن ساخت فیلم‌های ارزشی و جالب توجه است تا آنان را به حاشیه ببرد.

وی یکی دیگر از معضلات فیلم‌های غربی و بعضا فیلم‌های داخلی را نشانه گرفتن کانون خانواده دانست و گفت: خیانت دختر و پسر به خانواده‌هایشان با برقراری ارتباط با نامحرم و حتی خیانت زن و شوهر به هم از مواردی است که توسط بسیاری از فیلم‌ها رواج داده شده است، در گذشته خیانت زن و شوهر به هم اسم زشتی داشت اما امروز با نام دوست به آن اسم زیبا داده‌اند که متاسفانه این موضوع در فیلم‌های ما نیز دیده می‌شود.؛ همین‌ها باعث افزایش مشکل طلاق نیز شده است.

آیت الله قدمی همچنین با اشاره به اینکه در برخی فیلم‌های ما زنان کار می کنند و زنان بیکار جنس دست دوم نشان داده می‌شوند، تصریح کرد: در اسلام این مرد است که وظیفه دارد خرج خانه و نفقه زن را بدهد، روحانی در یک سخنرانی گفت که در اشتغال فرقی بین زن و مرد وجود ندارد و ما افتخار می‌کنیم 55درصد دانشجویان ما زن هستند اما کسی نمی‌گوید شما ابتدا باید به فکر 4 و نیم میلیون مرد بیکاری باشید که کار بیرون از منزل وظیفه اصلی آنان است و طبیعتا آنان در اولویت قرار دارند، قوه مقننه و مجریه باید فضا را طوری مهیا کنند که اولویت کار بیرون از منزل با مرد باشد اما اکنون به گونه ای است که زن مجبور است کار کند.

وی اضافه کرد: در برخی فیلم‌های داخلی دفاتر اسنادی را مثلا نشان می‌دهد که چند دختر و زن با حقوق حتی زیر صد هزار تومان در آن کار می‌کنند این معضلی است که فیلم‌ها در جامعه باب کرده‌اند و باید از طریق مجلس و دولت پیگیری شود، نهادینه کردن ارزش‌های اسلامی در فیلم اثر بیشتری از سخنرانی دارد.

این استاد حوزه و دانشگاه دیگر معضل موجود در فیلم‌ها را تهییج و تحریک شهوات چه از نظر خوردن و چه از نظر غیر خوراکی خواند و در این باره بیان داشت: سفره آرایی‌ها در فیلم موجب تحریک شهوت خوردن می‌شود که این غلط است در حالیکه فیلم می‌تواند شهوات را در جامعه کاهش دهد.

آیت الله قدمی در ادامه خاطرنشان کرد: بعد از انقلاب سپاه پاسداران تشکیل شد، نهضت سوادآموزی تشکیل شد اما گذاشتیم فیلم را طاغوتی‌ها نگه دارند و بچه مذهبی‌ها و ارزشی‌ها را از آن دور نگه داشتیم و زمانی ورود کردند که فضا خیلی پاک نبود اما باید این فضا را گرفت و فرهنگ‌های غنی را از طریق این رسانه پر طرفدار در جامعه نهادینه کرد.

/انتهای پیام/

: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *