رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

نفت عامل رکود اقتصاد ایران/ چینی‌ها به یک شرط نمی‌‎‌توانند با ما رقابت کنند

11:55 - 03 مرداد 1394
کد خبر: ۶۱۷۰۷
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
خبرگزاری میزان: رییس انجمن تولیدکنندگان تجهیزات صنعت نفت گفت: اقتصاد ايران با نفت به ركود رفت و با نفت از ركود خارج مي شود.
نفت عامل رکود اقتصاد ایران/ چینی‌ها به یک شرط نمی‌‎‌توانند با ما رقابت کنند

به گزارش خبرنگار اقتصادی میزان، رضا پدیدار در نشست خبری، گفت: مهمترین تدبیر دولت برای تضمین درآمد های نفتی ارتقاء ظرفیت ساخت داخل و توسعه تكنولوژی است اعتقاد دارم كه اقتصاد ایران با نفت به ركود رفت و با نفت از ركود خارج می شود.

وی ادامه داد: توان فعلی ساخت تجهیزات مورد نیاز صنایع نفت و گاز حدود ٧٠ درصد است و برای مابقی اقلام ما نیازمند واردات هستیم. ضمناً در مورد 10 قلم كالای اساسی نفت سرمایه گذاری های لازم در طی پنج ساله اخیر صورت گرفته که حداكثر تا یكسال آینده تحویل می شود.

وی ادامه داد: كارفرمایان نفتی به موجب بخشنامه وزیر نفت ملزم به خرید آنها از تولید داخل هستند اما مشکل اصلی بدنه میانی است كه با خرید داخلی مقاومت می كنند، ضمنا قرارداد های فعلی برای كالاهای سفارش شده بیش از 2.1 میلیارد دلار را در می گیرد كه عدول از آن خسارات جدی به اقتصاد حوزه نفت وارد می كند.

رییس انجمن تولیدکنندگان تجهیزات صنعت نفت تصریح کرد: سازندگان تجهیزات نفتی مطابق آخرین ورژن استاندارد های جهانی تولید می كنند و به دلیل عدم توانایى كارفرمایان داخلی در بهره گیری از توان موجود، لذا در حال حاضر بیش از 5 درصد از ظرفیت فعلی به بیش از ٢١ كشور در اقصی نقاط جهان صادر می كنیم كه افتخار بزرگی است و تا پایان سال ٢٠١٦ میلادی به 10 درصد افزایش خواهد یافت.

چینی‌ها به یک شرط نمی توانند با ما رقابت کنند
پدیدار
گفت: ضمنا مطابق فرمت قرارداد های نفتی كلیه شركت های خارجی كه بخواهند در ایران سرمایه گذاری كنند حداقل باید ٢٥ درصد از نیاز های تجهیزاتی خود را از سازندگان داخلی تأمین كنند، ما كاملا رقابتی در بازار های داخلی و خارجی حضور داریم و اطمینان می دهم كه حتی چینی ها هم نمی توانند با ما رقابت كنند به شرط اینكه روابط سالم در بدنه كارفرمایان داخلی حاكم شود.

نگران حضور خارجی ها نیستیم

وی گفت: بر اساس سند استراتژی انجمن كه به وزرای نفت، صنعت و معدن، معاون علمی و فنی ریاست جمهوری و سازمان برنامه و بودجه تقدیم شده است در 10 گروه تخصصی كالایی مورد نیاز نفت و صنایع وابسته شامل: تجهیزات دوار شامل توربین، كمپرسور و پمپ تجهیزات حفاری شیر های صنعتی و تجهیزات سر چاهی لوله و اتصالات اتوماسیون و ابزار دقیق تجهیزات برقی تجهیزات ثابت تجهیزات ایمنی و آتش نشانی مواد شیمیایی و كاتالیست ها كالا و خدمات عمومی هدف گذاری شده و به طور كلی حداقل از ٤٥ تا ١٠٠ درصد قابلیت ساخت داخل داریم كه میانگین وزنی ان حدود ٧٠ درصد را در بر می گیرد ما اصلا نگران حضور خارجی ها نیستیم چون قیمت ها به قدری معقول است كه در میان مدت و در بلند مدت هیچ كسی نمی تواند رقابت كند البته به شرط یكسان سازی شرایط قراردادها كه وزیر نفت به شركت های زیر مجموعه خود ابلاغ كرده است
.

وی ادامه داد: از تعداد ١١٠٤ شركت سازنده تجهیزات نفت و گاز در كشور كه در سامانه نفت ثبت شده اند بیش از ٧٠٠ شركت عضو انجمن سازندگان هستند و از بین بیش از یك میلیون و 200 تجهیز و قطعه مورد نیاز صنایع نفت و گاز نزدیك به ٨٠٠ هزار آن در داخل با رعایت استاندارد های جهانی قابل تولید است.

رییس انجمن تولیدکنندگان تجهیزات صنعت نفت
گفت: مشکل اصلی اعتقاد به ساخت داخل، باور داشتن به توان ملی تولید داخلی، اعتماد به سازنده است، به نظرم در شرایط حاضر و ضرورت بهره گیری از توان داخلی به عنوان یك اقدام ملی باید این توان را به كلیه سرمایه گذاران خارجی و هم چنین ایرانیان خارج از كشور منعكس كرد و به سرعت به سفارش و تولید انبوه برسیم كه ضریب اشتغالزایی و رشد اقتصادی را تضمین خواهد كرد.

وی ادامه داد: در مجموع نتایج هر دو بسیار مفید بود چون نسبت بهم شناخت پیدا كردیم و در توافق اولیه به این نتیجه رسیدیم كه در گام اول در پروژه های مورد علاقه پتروشیمی كه آلمان ها به نوعی حرف اول را می زنند اقدام کنیم. برای تكمیل پروژه های نیمه در سال ٢٠١٥ و ٢٠١٦ حدودا ٣٢ میلیارد دلار نیاز داریم كه در صورت سرمای گذاری آلمان ها می تواند به صورت ٥٠ درصد با هم انجام دهیم. برای پنج ساله ٢٠١٧ تا ٢٠٢٢ نیز حدوداً ٣٩ میلیارد دلار برای طرح های جدید پتروشیمی می خواهیم كه به صورت مشاركت با سازندگان ایرانی انجام شود.

وی افزود: اعتقاد دارم كه برای رسیدن به توسعه و استفاده از ظرفیت های ملی قطعا سرمایه گذاری مناسب خود را انجام داد كه قطعا اراده ملی را می خواهد. ما در این برهه از زمان حساس كه فعالان اقتصادی به نوعی هیجان زده هم هستند نیاز به موارد مختلف داریم تا منافع ملی را حفظ كنیم و برای حضور در عرصه های جهانی هزینه ای هم پرداخت كنیم كه بعد از بحران های متعدد جهانی و ملی در صحنه باشیم.

وی گفت: د
ر مذاكراتى كه با مقامات آلمانی داشتیم با صراحت اعلام كردند كه در این برهه از زمان به شرطی در ایران حاضر به همكاری هستیم كه با شركت های ایرانی همكاری كنیم. خودشان هم قبول دارند كه ما در طی دوران تحریم توانمند شدیم و اگر شركت خارجی بخواهد موفق شود حتما از توان داخلی باید استفاده كند تا موفق شود. امروز استفاده از تجربه و دانش فنی متقابل شده. سازندگان ما كارهای خارق العاده ای در تامین و ساخت قطعات انجام داده اند كه خارجی ها متحیر شده اند. اما با توجه به تحول تكنولوژی ما نیاز به روز آمدی داریم كه اشكالی هم نداره و باید بهای ان را بدهیم تا ما هم بروز شویم . پیمانكاران با ما سازندگان همگام هستند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *