رهبر معظم انقلاب بعد از دیدن تئاتر حضرت ایّوب(ع) فرمودند: ارادت من به حضرت ایوب(ع) چندین برابر شد

8:56 - 03 مرداد 1394
کد خبر: ۶۱۶۶۸
خبرگزاری میزان: کارگردان فیلم" یوسف پیامبر (ع) گفت: مقام معظم رهبری با خانواده وافراد دیگر آمدند و تئاتر را دیدند و یادم می آید همان موقع به آقای گلپایگانی رو کردند و گفتند من قبلا داستان حضرت ایوب را بارها و بارها مطالعه کرده بودم و به داستان این پیامبر بزرگوار اشراف کامل داشتم اما الان که این تئاتر را دیدم ارادت من به حضرت ایوب چندین برابر شد.

به گزارش ، چندی پیش در دیدار جمعی از دانشجویان با مقام معظم رهبری، رهبر معظم انقلاب فرمودند: متأسفانه در محیط هنری ما، تئاتر از اوّل هم بد متولّد شده. یعنی تئاتر ما، یا تئاتر لغو بیهوده مثل روحوضی‌های مثلاً این‌جوری بوده، یا تئاتر اعتراضیِ بی‌جهت یعنی بدون سمت‌وسوی درست‌وحسابی بوده؛ بعد هم با یک زبان ابهام، خیال میکنند که تئاتر حتماً بایستی زبان ابهام و سمبلیک و رازآلود داشته باشد که چنین چیزی نیست. تئاتر یعنی بازیگری جلو چشم بیننده در صحنه. برخلاف سینما، برخلاف فیلم که فقط روی پرده شما یک چیزی را می‌بینید، اینجا در تئاتر، انسانْ انسانها را حس میکند، حرفشان را از زبان خودشان می‌شنود. در این میتواند خیلی چیزهای سازنده‌ای باشد. تئاترهای دانشجویی. گروه‌های هنرمند بنشینند واقعاً مفاهیم حقیقی اسلامی را [بیان کنند]. در همین حسینیّه سالها پیش - شاید بیست سال پیش - یک تئاتری اجرا کردند برای ما، مربوط به حضرت ایّوب پیغمبر که طول هم کشید؛ یک ساعت، دو ساعت، طول کشید. بعد که تمام شد، من به آن کارگردان گفتم که من داستان ایّوب را در قرآن، شاید صدبار یا صدها بار تا حالا خوانده‌ام امّا این فهمی را که امشب از ماجرای ایّوب از تئاتر تو فهمیدم، در این مدّت از خواندن قرآن، این فهم را پیدا نکرده بودم.

دیدار جمعی از دانشجویان با رهبر انقلاب ۱۳۹۴/۴/۲۰


 
به همین بهانه به سراغ کارگردان تئاتر حضرت ایوب (ع) رفتیم و به گفت و گو با وی نشستیم:
 
جناب سلحشور حالتون چطوره؟

الحمدالله حال جسمی ام خیلی بهتر است و رو به بهبود هستم.
 
آقای سلحشور از تئاتر حضرت ایوب برامون بگید.چرا آن زمان به سراغ داستان حضرا ایوب رفتید؟
 
 تئاتر "حضرت ایوب" را زمان دفاع مقدس کارگردانی کردم و علت انتخاب من برای اینکه این تئاتر را بسازم این بود که مردم ما آن زمان در جنگ بودند و خانواده های بسیاری داغدار فرزندانشان، پدرانشان یا همسرانشان بودند و حضرت ایوب در قرآن کریم  نماد یک انسان زجر دیده و مصیبت کشیده است  که هم فرزندان خود را از دست داده بود و هم بیماری داشت و در برابر همه مسائل و مشکلات صبر پیشه می کرد و در واقع حضرت ایوب آموزش صبر و بردباری را به بهترین شکل به ما می دهد و من این تئاتر را کارگردانی و اجرا کردم تا مردم از حضرت ایوب درس صبر و بردباری بگیرند و آرام شوند.
 
اولین بار تئاتر حضرت ایوب را در کجا به اجرا در آوردید؟

تیم ما این تئاتر را در سال 69 در تالار مولوی اجرا کرد و پس از آن تئاتر را  در سال 70 به تالار وحدت بردیم و در آنجا اجرا کردیم و یادم می آید که همان سال ها بود که  با مسئولین فرهنگی و مسئولین مرتبط صحبت کردیم که به ما اجازه بدهند این تئاتر را برای مقام معظم رهبری اجرا کنیم و این شد که با تیم تئاتر حضرت ایوب به حسینیه  امام خمینی (ره) رفتیم و تئاتر را برای مقام معظم رهبری اجرا کردیم.

از حال و هوای اجراتون تو حسینیه امام خمینی (ره) برامون بگید.

من یادم می آید که آن زمان حسینیه امام خمینی نرده هایی داشت که ما نورها و وسایل روشنایی را به نرده ها وصل کرده بودیم و مقام معظم رهبری با خانواده و و افراد دیگر آمدند و تئاتر را دیدند و یادم می آید همان موقع به آقای گلپایگانی رو کردند و گفتند من قبلا داستان حضرت ایوب را بارها و بارها مطالعه کرده بودم و به داستان این پیامبر بزرگوار اشراف کامل داشتم اما الان که این تئاتر را دیدم، ارادت من به حضرت ایوب چندین برابر شد.

کدام بازیگران در تئاتر  حضرت ایوب نقش آفرینی کردند؟

نقش حضرت ایوب را خودم بازی کردم و اگه اشتباه نکنم کبری فرخی در نقش همسر حضرت ایوب بود و بهزاد پور (متاسفانه اسم کوچکش رایادم نیست)، نقش شیطان را بازی کردند و حسین لطفی و دیگران هم در این تئاتر حضور داشتند و گفتنی است که بعد از مدتی من فیلم سینمایی حضرت ایوب را هم ساختم.




جناب سلحشور نظرتان در خصوص هنر تئاتر چیست؟

نمایش هایی که ما امروزه به اسم تئاتر از آن  یاد می کنیم از غرب وارد کشور ما شده است و  فرهنگ ایرانی و اسلامی کشورمان،آیین نمایشی تعزیه را دارد که در تعزیه خوانی داستان عاشورا و حکایات دینی و قرآنی خوانده می شود و به هیچ عنوان نمی شود آن را با تئاتری که از غرب آمده و ریشه در بی دینی و بی اخلاقی دارد ، مقایسه کرد اما متاسفانه همین تئاتر که بر پایه کفر و شرک به وجود آمده است وارد کشور ما شد و امروزه ما ادامه دهنده همان تئاتری هستیم که در غرب به وجود آمده است  و تئاتر از همان ابتدا به غلط وارد کشور ما شد و به هیچ عنوان محتوای آن با فرهنگ اسلامی و ایرانی تطابق ندارد.


 
البته این را هم بگم که برخی از مسئولین فرهنگی ما به هیج عنوان نگران فرهنگ و جزیئات آن نیستند و وقتی که مقام معظم رهبری در دیدار با دانشجویان درباره تئاتر صحبت می کنند به بعضی از مسئولین به هیچ عنوان اثر نمیگذارد و در پی اصلاح آن نمی روند و این را باید قبول کنیم که اکثر جامعه هنری ما به معنی واقعی هنرمند اسلامی نیستند و به نوعی برخی می خواهند هنر آمریکایی را بالاتر از هنر اسلامی قرار دهند، خود من 36 سال است که به دنبال هنر اسلامی هستم و فقط می خواهم آثاری را نشان بدهم که ریشه در قرآن و روایات داشته باشد و اگر کسی دلیل برای ساخت آثارام خواست دلیل و مدرک من، دلیل و مدرک دینی باشد.

آقای سلحشور از سریال حضرت موسی(ع) بربمون بگین، در چه مرحله ای است.


سریال حضرت موسی (ع) هم در حال سپری کردن مراحل خود است اما فعلا ترجیح میدهم در باره این مجموعه صحبت نکنم.


گفت و گو از هانیه خاوری











ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *