اعتبار ویژه برای اشتغال زنان عشایری

19:04 - 02 مرداد 1394
کد خبر: ۶۱۶۵۹
خبرگزاری میزان: استاندار تهران از اختصاص اعتبار 100 میلیارد تومانی برای رشد اشتغال زنان عشایری خبر داد.
اختصاص 100 میلیارد تومان برای اشتغال زنان عشایر

به گزارش گروه اجتماعی ، سید حسین هاشمی با سفر به منطقه دشت لار ضمن بررسی مشکلات عشایر استان تهران درباره مصوبات جلسه شورای عشایری استان تهران اظهار کرد: براساس مصوبه این شورا عشایر از این پس می‌توانند محصولات دامی و کشاورزی خود را به صورت مستقیم به دست مصرف کنندگان برسانند و با تمهیداتی که درنظر گرفته شده است در عرضه محصولات عشایری، واسطه‌گری کمتر خواهد شد.

وی افزود: عشایر سال‌هاست که در منطقه دشت لار حضور دارند و می‌توانند از این پس برای عرضه محصولات خود به صورت مستقیم اقدام کنند.

استاندار تهران همچنین از اختصاص اعتبار 100 میلیارد تومانی برای زنان عشایر استان تهران به عنوان یکی دیگر از مصوبات شورای عشایری این استان خبر داد و بیان کرد: برای نخستین‌بار این میزان اعتبار پیش‌بینی شده تا به زنان عشایر که با اشتغال‌زایی در چادرها کمک بسزایی به تولید در استان تهران می‌کنند، اختصاص داده ‌شود.

تسهیل و یکپارچه‌سازی مسیر عشایر استان تهران

هاشمی به تسهیل و یکپارچه‌سازی مسیر عشایر استان تهران اشاره کرد و گفت: با هماهنگی دستگاه‌های ذی‌ربط یکپارچه سازی مسیر عبور عشایر استان تهران مناسب‌سازی خواهد شد.

وی درباره صدور پروانه‌های بهره‌برداری در منطقه دشت لار برای عشایر استان تهران نیز گفت: در جلسه شورای عشایری استان تهران، مقرر شد با همکاری سایر دستگاه‌های ذی‌ربط افرادی که به لحاظ حقوقی مالک هستند، یا دستگاه‌هایی که این مالکیت را بر عهده دارند مانند بانک ملت، بنیاد مستضعفان، ستاد اجرایی حضرت امام خمینی (ره) و بانک سپه نمی‌توانند امتیاز بهره‌برداری از منطقه را به فرد دیگری واگذار کنند یا این امتیاز را اجاره بدهند. در حقیقت این دستگاه‌ها باید تنها خودشان بهره‌برداری کنند چرا که این منابع جزء منابع طبیعی و متعلق به همه مردم کشور است. بر همین اساس در این جلسه تذکر داده شد که اگر این دستگاه‌ها خودشان بهره برداری نکنند پروانه آن‌ها لغو شود.

استاندار تهران تاکید کرد: البته راه‌های قانونی این موضوع هم پیچیده بود که مقرر شد با تشکیل کمیته‌ای این مساله به طور ویژه بررسی و اقدامات لازم انجام شود تا افرادی که پروانه بهره‌برداری از مراتع دشت لار را دارند ولی مدت‌هاست که از این منطقه استفاده نمی‌کنند پروانه آن‌ها در کوتاه ترین زمان ممکن لغو شود. در حقیقت افرادی که به هیچ وجه در منطقه حضور ندارند نه تنها حق ندارند پروانه را به فرد دیگری واگذار کنند بلکه باید پروانه آن‌ها هرچه سریع‌تر لغو شود.

استاندار تهران درخصوص ورود بیش از اندازه دام به مراتع دشت لار در استان تهران گفت: براساس گزارشی که عشایر حاضر در منطقه داده‌اند حدود 85 هزار راس دام در منطقه وجود دارد که در هنگام زاد و ولد این تعداد به دو برابر افزایش می‌یابد. در حقیقت آمار دام‌های موجود در منطقه به 170 هزار راس می‌رسد. اعتقاد دارم بیش از این ظرفیت ورود دام به منطقه می‌تواند آسیب جدی به مراتع منطقه دشت لار وارد کند و این منطقه توان چنین میزانی از چرای دام‌ را ندارد.

وی ادامه داد:‌ با توجه به وضعیت طبیعی و خشکسالی که در چند سال گذشته وجود داشته وسعت مراتع دشت لار کاهش پیدا کرده، بر همین اساس تذکر داده شد که هرچه سریع‌تر شناسنامه‌ای برای عشایر حاضر در منطقه صادر شود.

تشکیل کمیته‌ای برای صدور شناسنامه عشایر

هاشمی تاکید کرد: کمیته‌ای برای صدور شناسنامه عشایر تشکیل شده تا در سه ماه آینده شناسنامه عشایر را با ملاک‌های محل استقرارشان، تعداد خانوار آن‌ها و تعداد دام‌هایشان مشخص شود. بی‌تردید با صدور این شناسنامه می‌توان درباره ورود دام به منطقه در آینده تصمیم‌گیری‌های دقیق‌تری را اتخاذ کرد.

وی تصریح کرد:‌ با شناسنامه‌دار شدن عشایر ضمن مشخص شدن مشخصات عشایر و مفید واقع شدن این تصمیم برای آن‌ها دستگاه‌های اجرایی نیز می‌توانند در آینده تصمیمات دقیق‌تری در زمینه عشایر بگیرند و از بروز خطا جلوگیری شود تا حق عشایر ضایع نشود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *